/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fnouveau2024%2F7%2F9%2F221096097.jpg)
'Trots en voldoening putten uit vakmanschap.'
Trendforecaster Lidewij Edelkoort is een van de meest vooraanstaande adviseurs van luxe labels en multinationals. Ze is iemand die trends twee, drie jaar van te voren kan zien aankomen, maar ook complete generaties kan duiden. Met haar boek 'A Labour of Love' schetst ze de ontwikkelingen die eraan staan te komen.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fnouveau2024%2F9%2F9%2F221096099.jpg)
Rode draad in haar visie is een terugkeer naar kleinschaligheid in combinatie met moderne innovaties. De titel van het boek verwijst naar 'vakmanschap als een alternatieve vorm van trots en voldoening. En het komt op een uniek moment waarop principes evolueren en een meer bewuste, altruïstische benadering nodig is bij ontwerp en het maken.'
Trend 1: high tech cottage core
‘Denk aan een ode aan lokaal gemaakte producten van duurzame grondstoffen," zegt Edelkoort. "Een hybride van techniek en ambacht, zoals een jonge Britse ontwerper en ondernemer die afgedankte machines uit de textielindustrie heeft omgebouwd en er nu metaalgaren mee kan weven.
4Hiermee maakt hij zware astronautenpakken voor NASA. Dát is de maakindustrie van de toekomst: analoog en hightech gaan hand in hand.’
Trend 2: groen moet je doen
Lidewij ziet bedrijven en consumenten steeds meer zorgvuldige en weloverwogen keuzes maken, die uiteindelijk weer met de natuur kunnen verbinden en naar een betere toekomst kunnen leiden.
Terugkerende thema's: verantwoorde productie, circulair denken, ethische praktijk en organische esthetiek. In de praktijk: kleding van hergebruikte materialen die er mooi uitziet, voor een prijs waar de makers een menswaardig bestaan mee kunnen leiden.
Trend 3: stilte na corona
Edelkoort denkt dat de crisis eerst nog erger wordt voor het beter wordt en corona onder controle is. In plaats van uitgelatenheid als reactie ziet ze eerder reflectie en stilte, alsof dan pas doordringt hoeveel mensen zijn gestorven en hoe enorm de impact op iedereen is geweest.
Het klinkt een beetje als een anticlimax, het is meer dat heel veel mensen beseffen niet meer terug te kunnen of terug te willen naar hoe het vroeger was."
Trend 4: ode aan de amateur
De afgelopen maanden bulkten de socials al van de creativiteit van 'gewone mensen'.
Klussen, knutselen, koken, muziek maken, handwerken, lesgeven, naaien: zelfredzaamheid zal enorm veel status krijgen in 'the age of the amateur'.
Trend 5: move over, vergeten groenten…
… het nieuwste is vergeten textieltechnieken die herontdekt worden. Denk aan hennep, brandnetel, bamboe en andere natuurlijke materialen.
Als gevolg van de groen-moet-je-doen-beweging worden ze gekleurd met plantaardige pigmenten, wat gedempte en zachte kleuren oplevert.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fnouveau2024%2F6%2F9%2F221096096.jpeg)
In A Labour of Love bevat nog veel meer voorspellingen en inzichten en kost € 55
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in