Heel herkenbaar in de werkweek: overdag ben je zo druk dat je er ‘s avonds helemaal af ligt. Toch is dat probleem vrij gemakkelijk fixen. Door het eerste uur van de dag slim te benutten.

Het feit dat je in de avond geen energie meer hebt voor bijvoorbeeld de sportschool, komt omdat je je Golden Hour verkeerd benut. Je Golden Hour, een term van timemanagementexpert Brian Tracy, is je eerste uur van de dag, waarop je hoofd nog leeg is, maar je zintuigen al op scherp staan.

Voor veel mensen gaat het hier al mis, omdat ze op dit beste moment van de dag juist het verkeerde doen, namelijk dingen die geen hoge cognitieve capaciteit vergen. Meteen je telefoon checken bijvoorbeeld. Voor social media heb je weinig brein nodig, maar het geeft veel onnodige prikkels. Zonde, nu je hoofd juist zo scherp is. Vervolgens lees je een mail waar je iets mee moet of maak je snel even een afspraak. Probleem is dus dat je je eerste uur nu al vult met ad hoc dingen en onnozele zaken, die je er de komende uren niet productiever op gaan maken. Jammer van je heerlijke staat van zen.

Dat moet dus anders, en wel zo:
• Breng het eerste halfuur in alle rust en kalmte door. Jóuw tijd. Een kwartiertje mediteren, even de krant lezen, dat werk. Een prikkelvrije zen-basis leggen, waar je de rest van de dag op teert.

• Laat dan het brein voorzichtig opwarmen door wat dingen aan te pakken: plan de drie belangrijkste taken die je vandaag voor elkaar wilt krijgen, bekijk de verdere takenlijst en afspraken voor de dag goed, en zorg ook dat je vandaag tijd gaat maken voor leuke dingen, zoals quality time met het gezin, lezen of sporten. Zo’n planning haalt meteen de mogelijke chaos weg.

• Vervolgens kun je echt aan de slag. Het cognitief zwaarste werk ga je nu meteen aanpakken. Want je brein in er klaar voor en jij, dankzij voorgaand punt, ook. De moeilijkste of vervelendste taken doe je nu. Daarna volgen punt twee en drie. Loopt je Golden Hour uit? Geen probleem. Maar wel nu doorpakken, nu je brein er klaar voor is.

Meander daarna door de rest van de dag en je hebt gegarandeerd genoeg energie over om van de avond ook nog wat te maken. Dus: begin je de dag met rust, een goede planning en een pittige aanpak, dan komt het met de rest van de dag én de avond ook wel goed.

Bron: timemanagement.nl

Als je aankomende winter minder vaak verkouden en grieperig wilt zijn, kun je het beste nú naar de supermarkt gaan. Er zijn een heleboel gewone voedingsmiddelen die je weerstand helpen versterken.

Deze zeven voedingsmiddelen werken weerstandsverhogend, zodat kou en virussen je niet zo snel te pakken krijgen:

1. Zwarte bessen

Probeer jij zoveel mogelijk sinaasappels naar binnen te werken als je kou hebt gevat? Sinaasappels en andere citrusvruchten dragen inderdaad bij aan een goede weerstand door de vitamine C die ze bevatten.

Toch zijn zwarte bessen nog rijker aan deze weerstandvitamine. Dezelfde hoeveelheid zwarte bessen levert maar liefst drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel. Strooi deze vitaminebommetjes dus rijkelijk over je yoghurt of eet ze zó uit je hand voor een optimale weerstand.

2. Lever

Lever is bijzonder rijk aan vitamine A en daar profiteert jouw weerstand van. De vitamine wordt ook wel ‘anti-infectie vitamine’ genoemd. Ook ijzer vind je in grote hoeveelheden in lever, net als koper, vitamine D en B6.

Deze vitamines en mineralen zijn allemaal bijzonder goed voor onze weerstand. Zet dus eens lever op het menu, bijvoorbeeld gebakken levertjes.

3. Paprika

Paprika is niet alleen rijk aan vitamine C, maar bevat ook een voorloper van vitamine A. Net als vitamine B6 en E is vitamine A goed voor je weerstand. Paprika bevat al deze vitamines en geeft je weerstand daarmee een flinke boost.

Bovendien vind je in paprika ook mineralen die je immuunsysteem versterken. Maak eens paella de marisk, oftewel paella met zeevruchten én paprika.

4. Broccoli

Broccoli is één van de gezondste voedingsmiddelen op aarde en daarmee ook goed voor je weerstand. De groente is rijk aan vitamine A, B6, C en E. Daarnaast vind je de volgende weerstandsversterkende mineralen in broccoli:

  • IJzer
  • Koper
  • Selenium
  • Zink. In dit artikel vind je een lekkere salade met broccoli, die bovendien goed is voor de lijn. Doe er je voordeel mee!

5. Knoflook

Dit kleine knolletje gaat griep en verkoudheid tegen en bevat een bijzonder stofje dat sterk antibacterieel werkt. Daarnaast levert knoflook mineralen die je weerstand ondersteunen. Ook vitamine C vind je in knoflook, net als vitamine B6.

Een bijzonder weerstandsverhogend knolletje dus!

Verwerk knoflook in zoveel mogelijk maaltijden als je een sterke weerstand wilt. Tip: laat de (uitgeperste) teentjes eerst even tien minuten liggen vóórdat je ze in de pan doet. Dan is de antibacteriële werking namelijk het sterkst.

6. Zonnebloempitten

Vitamine E is minder bekend als weerstandsvitamine, maar is in feite net zo belangrijk voor je immuunsysteem als vitamine C. Zonnebloempitten zitten boordevol vitamine E. Daarnaast bevatten ze een grote hoeveelheid vitamine B6, selenium, ijzer, koper en zink.

Strooi de pitjes over je yoghurt of salade voor een optimale weerstand.

7. Oesters

Bij oesters denk je niet meteen aan het versterken van je weerstand. Toch bevatten deze schaaldieren een stofje waar je immuunsysteem niet zonder kan: zink. Dit mineraal heeft ons immuunsysteem hard nodig om ziekteverwekkers buiten de deur te houden.

Na oesters is hennepzaad rijk aan zink. Ook pompoenpitten, lijnzaad en cacao bevatten dit mineraal. Een kop warme chocolademelk voldoet dus ook als je je zinkinname wilt verhogen. Laat wel de suiker weg, want dat berooft je lijf van belangrijke vitamines.

Ga je trouwens niet te buiten aan zinkrijke voeding, want een teveel is weer minder goed voor je weerstand. De veilige bovengrens is gesteld op 25 milligram zink per dag.

Welke voedingsmiddelen ga jij op het menu zetten voor een betere weerstand? Deel het hieronder in de reacties! Wist je trouwens dat goede sex ook goed is voor je weerstand? Je leest er alles over in dit artikel.

Beeld: iStock. Bron: www.floraa.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Tijdens Nouveau Matinee was filosoof Lammert Kamphuis een van de inspirerende sprekers. Zijn Filosofie voor een Weergaloos leven is al aan de vijfde druk toe. In het interview in de nieuwste Nouveau vertelt hij over ‘de kracht van filosofie’ als sleutel tot het leven waar je naar verlangt, at any age.

Lammert: ‘We hébben allemaal al een weergaloos leven. In letterlijke zin betekent weergaloos immers ‘niet weer gaan’. We kunnen voor het leven niet een keertje oefenen. Daarom ga ik graag te rade bij filosofen die al 2500 jaar nadenken over levenskunst.’ 

Over die levenskunst gesproken, wat is een goed advies voor ageless vrouwen die het leven willen blijven omarmen?

Lammert: ‘Je realiseren dat we in een wereld leven die heel erg wordt gedomineerd door getallen. Neem daar vooral afstand van. Dingen die er in het leven écht toe doen, zijn niet in cijfers uit te drukken.

Zie de voordelen van het ouder worden en focus daarop. Bijvoorbeeld op het gegeven dat je je met het verstrijken der jaren steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden.

Vraag je in plaats van “Wat wil ik nog in het leven?” eens af wat jij het leven nog te bieden hebt: “Hoe richt ik vanaf nu mijn leven zo zinvol mogelijk in?”’

Op wel gebied heb je de meeste invloed op je geluk?

‘Vooral in je denken, omdat je daar altijd vrij in bent. Epictetus zei: “Het zijn niet de dingen zelf die ons in verwarring brengen, maar onze denkbeelden erover.”

Dat zie ik ook heel vaak in de workshops die ik geef. Over de dood bijvoorbeeld; het stilstaan bij je sterfelijkheid kan je helpen in te zien wat er in je leven echt toe doet. Ook in mijn workshops over seks blijkt hoe onze ideeën over seks invloed hebben op ons leven.’

We moeten hoe dan ook zelf aan de slag...

‘Er is geen methode die leidt tot het grote geluk. Het leven is ingewikkeld en dat leren aanvaarden is al mooi. Op elke leeftijd.’

Meer lezen over Lammert en zijn filosofie voor een weergaloos leven? Over de maakbaarheid van het leven bijvoorbeeld of wat ons het meeste in de weg zit in onze zoektocht naar geluk? Nu in de nieuwste Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in