Maar het ís dus eigenlijk vijf voor zes, want de wintertijd is de normale tijd
Maar het ís dus eigenlijk vijf voor zes, want de wintertijd is de normale tijd

Zó wen je het snelst aan dat uurtje minder.

Hoewel uit onderzoek blijkt dat de meeste Europeanen van het steeds verzetten van de klok af willen, hoor je er in de politiek niets meer over – Europa is al vaker niet op haar daadkrachtigst gebleken, als het gaat om dingen regelen.

Article continues after the ad

“Het is wetenschappelijk bewezen dat het permanent invoeren van onze wintertijd het beste is voor de volksgezondheid”, zegt Koko Beers van de Hersenstichting. "Door het verzetten van de klok moet je biologische klok zich elke keer weer aanpassen, wat niet voor iedereen makkelijk is. Permanente wintertijd past het best bij ons dag-nachtritme en zorgt voor de minste verstoring van de slaap.

Nog beter is de tijdzone van het Verenigd Koninkrijk, maar permanente wintertijd komt hier dicht bij in de buurt. In de winter krijgen mensen meer ochtendlicht en in de zomer minder avondlicht. Voor onze biologische klok hebben we juist dat ochtendlicht hard nodig.”

De biologische klok zorgt onder invloed van licht voor ons 24-uursritme. Veel daglicht in de ochtend zorgt voor een wakker gevoel en een goed slaap-waakritme. Zonder licht in de ochtend verschuift de biologische klok naar een later tijdstip. Dit sluit niet aan bij onze werktijden, schooltijden en andere maatschappelijke verplichtingen, waardoor je slaaptekort op loopt.

Maar goed, à la Marokko kordaat in één keer voor een permanente tijd kiezen zit er in deze contreien niet in, vandaar dat vanmorgen 746 miljoen Europeanen weer kribbig met hun wekkerradio's aan het tobben zijn en hun klokken vooruit draaien. Voor louter de suggestie van langer licht, want in werkelijkheid verandert er niets aan het aantal daglichturen.

Goed moment voor ochtendmensen, de nachtuilen zullen balen

De een heeft daar meer last van dan de ander, dat heeft te maken met je bioritme. Over het algemeen kun je zeggen dat het voor ochtendmensen vaak minder erg is een uur eerder op te staan dan het voor avondmensen is om een uur eerder naar bed te gaan.

Hoe meer en hoe eerder daglicht, hoe beter je je zult voelen

Ben je iemand die na het verzetten van de klok voortdurend het gevoel heeft een uur achter te lopen, probeer dan in de zomertijd je vertrouwde ritme aan te houden. Het is even doorbijten, maar door toch op 'normale' tijd op te staan en eten, wen je het snelst. Wat ook helpt, is bij het opstaan meteen zoveel mogelijk daglicht te happen: gordijnen open, ontbijt voor het raam, maak een ochtendwandelingetje, het helpt allemaal je lichaam te schakelen naar de zomertijd.

Over 211 dagen krijg je het ingeleverde uur weer terug

Op je normale tijd gaan slapen hoort daar ook bij. Je zou denken: wat maakt dat ene uurtje nou uit? Maar slaap is heel belangrijk voor je afweer en zeker in coronatijden is een goede weerstand je beste vriend. Zo zijn zelfs grootste zomertijdhaters binnen een dag of vijf gewend aan de nieuwe tijd. Om naar uit te kijken: over 211 dagen krijgen we het uur terug en voel je je een paar dagen ongehaast.  

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in