De zin en onzin van die gelauwerde 10.000 stappen.

Als het om gezondheid en anti-aging  gaat, gaan er zoveel ‘wijsheden’ in het rond: superfoods die veroudering kunnen afremmen, collageenpoeders die je huid jong houden, fit blijven door te detoxen: de een zegt dat het werkt, de ander niet.

Article continues after the ad

Mythes alom, en sommigen daarvan willen we graag ontkrachten. Vandaag: die 10.000 stappen per dag die zo heilig lijken.

Die 10.000? Eigenlijk komt dat getal zomaar uit de lucht vallen. In de jaren zestig ontwikkelde een Japanse horlogemaker een stappenteller die telde of je wel 10.000 stappen per dag liep.

Hij deed dat omdat hij zich zorgen maakte over de gezondheid van zijn landgenoten die gemiddeld maar zo’n 4.000 stappen schenen te lopen. Maar het was vooral ook een slimme marketingtruc om zijn apparaatje te verkopen.

Toch is het getal van 10.000 stappen niet heel vreemd. Volgens Thea Kooiman, bewegingswetenschapper aan de Hanzehogeschool Groningen die promoveerde op een onderzoek naar de gezondheidseffecten van activity trackers, is aangetoond dat mensen die minder dan 5.000 stappen zetten een hoger risico hebben op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Onze eigen hoofdredacteur is dól op wandelen, en dat werkt aanstekelijk

Daar moet je dus zéker boven gaan zitten. Als je bovenop die 5.000 stappen nog eens extra 3.000 stappen loopt, dan ben je ongeveer dertig minuten extra in beweging. Als je dat vijf keer per week doet, komt dat precies overeen met de 2,5 uur matig intensief bewegen wat de richtlijn is van de Nederlandse gezondheidsraad.

Je moet dat half uur dus wel stevig doorstappen. Kortom: 8.000 stappen is voldoende maar het is wel het minimale: hoe meer activiteit, hoe beter.

Tip: van een wandeling meteen als je opstaat, voor het ontbijt krijg je extra veel energie.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in