'Om tot op hoge leeftijd nog elegant op te kunnen staan.'

Cabaretière Lenette van Dongen (62 en topfit) trakteert al sinds de eerste lockdown online op laagdrempelige 'Lenettics'. Ze begint met een zachte warming-up. Beetje yoga, wat mindfulness, beetje rekken en strekken en eindigen met dansen op muziek waar iedereen blij van wordt.

Article continues after the ad

Vandaag deel 3: kracht. "Niet zozeer om enorme spieren te kweken, maar om je spieren te behouden en soepel te maken," aldus Van Dongen.

SCHIJNBEWEGING

‘Om tot op hoge leeftijd nog elegant uit je stoel op te kunnen staan: ga voor de bank staan, voeten op heupbreedte en met je kuiten tegen de zitting van de bank. Strek je armen voor je uit als een slaapwandelaar. Buig nu je knieën en maak de beweging alsof je wil gaan zitten maar stop vlak boven het kussen en strek weer op. Doe dit tien of vijftien keer. Neem even een korte pauze en herhaal deze oefening drie keer.’

BEENLIFT VANUIT ZIJLIGGING

‘Ga op je zij liggen op een yogamat. Trek je benen op, alsof je op een stoel zit. Til vervolgens je bovenste been op, zonder het te strekken. Houd je been dus in een hoek van negentig graden. Doe drie sets van vijf en voer dat langzaam op naar tien. Doe dezelfde oefening op je andere zij.’

DOOR DE KNIEËN

‘Ga rechtop staan en houd je armen langs je zij (kan met gewichtjes). Zet met je rechterbeen een stap naar achteren, zak door beide knieën en laat je lichaam en dijen zakken. Laat je rechterknie zo dicht mogelijk bij de grond komen. Wissel van been en herhaal vijfmaal.’

EXTRA TIP

‘Zet elke dag even een swingend liedje op en dans voluit door de woonkamer. Meezingen maakt je dag helemaal tot een feestje.'

Deze productie stond eerder in de Happy Fifty & More special van Nouveau (c) DPG Media 2021

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in