Koolhydraten zijn verboden, maar slagroom mág. 

De diëten du jour hebben massa’s volgelingen die elkaar steunen met recepten en gelikte foodfoto’s. Maar (hoe) werken ze en welk dieet past het best bij je? De komende dagen brengen we de Dieet Top 3 van nu voor je in kaart.

Wie het ketodieet volgt, eet extreem weinig koolhydraten, zo’n 20 tot maximaal 50 gram per dag, terwijl een volwassen vrouw per dag doorgaans 250 gram koolhydraten eet. Dat betekent: geen pasta, aardappelen, brood of rijst, en ook geen suikers en alcohol. Daarentegen zijn vetten en eiwitten wel toegestaan, zoals vis, noten en vet vlees, maar ook kaas, spek en slagroom. En niet te vergeten véél groene groenten en tropisch fruit, zoals mango, papaja en ananas.

Article continues after the ad

Door weinig koolhydraten te eten, komt je lichaam in ‘ketose’: in je lever worden vetten omgezet in energie en daarbij komt een restproduct vrij: ketonen. Omdat je lichaam geen koolhydraten binnenkrijgt, gaat het vet verbranden om energie te krijgen. Geen wonder dat dit dieet – dat oorspronkelijk is bedoeld om epileptische aanvallen tegen te gaan – als het wondermiddel wordt gezien om snel af te vallen. En het ís ook heel effectief, want het vet dat je in rap tempo verbrandt, is niet alleen het vet dat je eet, maar ook het vet op je lichaam. Oftewel: dag overgangsbuikje!

Zo pak je het aan

Schrap grotendeels de koolhydraten van het menu, maar kijk wel welke mate voor jou werkt. Want het is best pittig als je lichaam moet overschakelen van koolhydraten naar eiwitten en vetten. De kans is groot dat je je in eerste instantie ongeconcentreerd en futloos voelt, maar uiteindelijk komt de bloedsuikerspiegel weer in balans en neemt ook de energie toe.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Ketodutchie (@ketodutchie) op

Eetspiratie nodig? Het wemelt van de keto diet-apps, met lekkere foodfoto’s, handige boodschappenlijstjes, soepen, salades en smakelijke ontbijtideeën.

Let wel hierop

Loop niet te hard van stapel, adviseert Patricia Schutte van het Voedingscentrum: ‘Het is goed als je bewuster eet, maar het ketogeendieet is een streng eenzijdig dieet. Wij adviseren: als je je voedingspatroon verandert, doe dat dan stap voor stap met kleine veranderingen. Wanneer je ineens minder dan 50 gram koolhydraten neemt, veel fruitsoorten zoals appels, bananen en peren niet meer mag en langdurig minder vezels en bepaalde voedingsstoffen niet meer binnenkrijgt – zoals jodium uit brood – loop je dus meer kans op tekorten van deze voedingsstoffen. Dat kun je deels opvangen door supplementen te nemen. Maar je mist wel de gezondheidswinst van de producten die je weglaat.’   

Plussen

  • Uit onderzoek blijkt dat een ketogeendieet voor meer gewichtsverlies zorgt dan een vetarm dieet. Volgers zijn enthousiast dat je snel kunt afvallen en nog altijd kunt genieten van eten, zonder dat je continu calorieën hoeft te tellen.
  • Het Diabetesfonds is ook verre van negatief: ‘Waarschijnlijk heb je minder insuline of medicatie nodig als je het ketodieet volgt. Het dieet lijkt niet alleen vanwege het gewichtsverlies gunstig voor mensen met diabetes-type 2, de insulinegevoeligheid neemt ook toe. En hoewel in dit dieet meer vet wordt gegeten, lijkt ook de vetsamenstelling in het bloed te verbeteren en kan de bloeddruk dalen.’
  • Toch wordt op eigen houtje dit eetpatroon volgen, afgeraden. Het is noodzakelijk om de verhouding tussen de hoeveelheid glucose en insuline in het bloed goed op elkaar af te stemmen als je diabetes hebt.

Minder

In het begin kun je last hebben van een nare (aceton)smaak in je mond, van moeheid en van hoofdpijn. ‘Als je vooral eiwitten en vetten eet en minder koolhydraten, krijg je naast B-vitamines en diverse mineralen over het algemeen ook minder vezels binnen,’ zegt Patricia Schutte.

‘Dat is ook meteen het probleem bij het ketogeendieet: je kunt soms minder goed naar het toilet. Bovendien kan voor altijd brood en gebak afzweren, ook een zware dobber zijn.’

Beroemde volgers

Dat zijn er legio. Dicht bij huis laat de Zeeuwse topchef Sergio Herman (zes kilo lichter in zes weken tijd) weten veel baat te hebben bij keto. Maar ook Hollywood-sterren zweren bij dit populaire eetpatroon, zoals de topfitte Halle Berry: ‘Het is heel simpel: ik eet geen suiker en geen koolhydraten’, Kourtney Kardashian: ‘Ik voel me zoveel beter, zowel mentaal als fysiek’.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Relaxed and recharged. 🤍

Een bericht gedeeld door Jennifer Lopez (@jlo) op

En Jennifer Lopez. Zij geeft toe: ‘Ik was gewoon verslaafd aan suiker.’

Morgen op Nouveau Online: de pro's en cons van Intermittent Fasting

Foto's (c) iStock. Een lange versie van dit artikel heeft in Nouveau 01-2020 gestaan

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in