Vraagje: hoe degelijk mag haute couture zijn?
De uitbundig gedecoreerde muren van de Sala dei Ricami in het Palazzo Colonna in Rome vormden de belangrijkste inspiratiebron voor de A/W 2021-2022 collectie van Maria Grazia Chiuri voor Dior.
(c) sailko
En afgaand op die weelde had de collectie wel wat meer spektakel mogen bieden dan de vrij vertrouwde silhouetten in zwart, ijsblauw, poederig groen, beige, gedempt rood, in zowel stevige tweed als zwevende zijde.
Het voelde bijna als normaal, met weer publiek bij de presentatie in de tuin van het Rodin Museum. En de collectie oogde ook normaal, als in 'draagbaar'.
Het bood de kwaliteit van haute couture – schitterend borduurwerk, prachtige details zoals uitgerafelde draden die achter de drager aan lijken te dansen - in ontwerpen die ook voor ready to wear zouden kunnen doorgaan – over the top dan wel adembenemend werd het nergens.
Wel in de collectie duidelijke Dior-stukken zoals een variatie op het Bar-jasje…
…en een prachtig vallende rok die opzichtig knipoogde naar de New Look van Christian himself.
Centraal thema was 'de draad des levens': Maria Grazia Chiuri bouwde deze collectie deels om 'Threads of Life', het boek van textielkunstenaar en curator Clare Hunter. Mooiste voorbeeld daarvan was deze groene bruidsjurk met borduurwerk. Laten we het er maar op houden dat het een rustige herfst wordt, volgens Dior.
Foto's (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in