6 tips over scheiden, geld en belastingzaken.
Jaarlijks gaan veel stellen uit elkaar en vooral januari kent een scheidingspiek. Het is vrijwel altijd een verdrietig proces, waarbij veel emoties loskomen. Maar het is ook belangrijk het hoofd koel te houden en je even te verdiepen in de financiën
Als je uit elkaar gaat, verandert vaak je financiële situatie en dat beïnvloedt ook je belastingzaken. Deze 6 tips helpen je op weg om belastingen en toeslagen te regelen na de scheiding.
1 Check de voorlopige aanslag en toeslagen
Een scheiding zorgt vaak voor een verandering in je financiële situatie. Denk bijvoorbeeld aan een verandering in je inkomen, geen toeslagpartner meer hebben, een wijziging in het aantal kinderopvanguren of een nieuwe woonsituatie.
Is dat het geval? Dan is het verstandig om de voorlopige aanslag aan te passen. Dat voorkomt dat je maandelijks te veel betaalt of te veel terugkrijgt. Geef wijzigingen in je voorlopige aanslag daarom zo snel mogelijk door. Hoe je dat doet? In vier stappen pas je zelf je voorlopige aanslag online aan.
Hetzelfde geldt voor de toeslagen die je ontvangt. Veranderingen in je financiële situatie geef je door via Mijn toeslagen. Check ook of je (nog) recht hebt op toeslagen zoals huurtoeslag of zorgtoeslag. Je kan pas nieuwe toeslagen aanvragen zodra je geen toeslagpartner meer bent met je ex-partner.
2 Doe zoveel mogelijk in overleg belastingaangifte
In maart en april is het altijd tijd voor de belastingaangifte. Je mag zowel samen als apart belastingaangifte doen over het jaar van de scheiding. Een belangrijke tip is om nog zoveel mogelijk in overleg aangifte te doen, als de situatie dat toelaat. Zeker als je fiscaal partners blijft over het jaar van de scheiding, maar ook als je dat niet blijft. Zo kun je veel fouten voorkomen. Je hebt namelijk gegevens van elkaar nodig. Zoals inkomensgegevens of gegevens over de koopwoning, de hypotheek en spaartegoeden.
Houd bij de keuze wel rekening met de mogelijke gevolgen voor toeslagen, heffingskortingen en eventuele drempelbedragen zoals bij zorgkosten. Als je het hele jaar van de scheiding fiscaal partners blijft, is het slim om samen digitaal belastingaangifte te doen. Zo voorkom je dat je iets vergeet in te vullen of de gegevens van je ex-partner onjuist invult.
3 Let op de hypotheekrenteaftrek
Heb je samen met je ex-partner een koophuis? Dan moet je rekening houden met een aantal belastingzaken, zoals de hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrente als aftrekpost is iets wat bij gescheiden stellen vaak fout gaat in de belastingaangifte.
Wie de hypotheekrente mag aftrekken én welk bedrag precies, hangt namelijk af van meerdere factoren. Zoals van wie de woning is, op wiens naam de hypotheek staat, wie in de woning blijft wonen en welke afspraken daarover zijn gemaakt. Daarom is het verstandig om in overleg met je ex-partner aangifte te doen.
Ben jij degene die in de woning blijft wonen, maar is het huis van jullie beiden? Dan gelden er andere regels dan wanneer jij in het huis blijft wonen en de woning volledig op naam van je ex-partner staat. Het komt ook voor dat de ene ex-partner de ander uitkoopt of dat je de woning samen verkoopt. Het is verstandig om na te gaan welke situatie van toepassing is.
4 Check of je recht hebt op financiële regelingen
Bij veel stellen die gaan scheiden zijn er kinderen in het spel. Als je na de scheiding voor de kinderen zorgt, kan je recht hebben op toeslagen en korting op je inkomstenbelasting. De drie belangrijkste zijn de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget.
Om in aanmerking te komen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo geldt bij de inkomensafhankelijke combinatiekorting bijvoorbeeld dat je moet werken, je kind jonger dan 12 jaar is én je in 2022 meer dan 5.219 euro verdient. Het is raadzaam om goed de voorwaarden te checken.
5 Leg financiële afspraken vast
Het vastleggen van financiële afspraken tijdens de scheiding is niet verplicht. Toch is het aan te raden om dit te doen. Daarmee zorg je ervoor dat je geldzaken goed geregeld zijn. Je kan de gemaakte afspraken met je ex-partner bijvoorbeeld (laten) vastleggen in een echtscheidingsconvenant. Hiervoor kan je een adviseur inschakelen.
Een belangrijke tip is dat je nagaat of die afspraken gevolgen hebben voor je belastingen en toeslagen. Denk aan afspraken over hoe je met je ex-partner omgaat met te betalen of te ontvangen toeslagen over de periode dat je nog samen was. Of afspraken over partneralimentatie, kinderalimentatie of de verdeling van het pensioen. Meer hierover lees je op de website van de Belastingdienst.
6 Vul de scheiden-checklist in
Je kan de persoonlijke scheiden-checklist op belastingdienst.nl/scheiden invullen. Aan de hand van vier vragen geeft deze checklist je een overzicht van welke belastingen en toeslagen je moet regelen. Het invullen duurt minder dan één minuut. Aanrader dus!
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in