Gezond gewicht: niet alleen wat je eet telt, ook wannéér je eet

Ontbijt op bed My Man Godfrey 1936

Het is een oud gezegde: 'Ontbijt als een koning, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar.' Waarmee wordt bedoeld dat je het beste in de ochtend je grootste maaltijd kunt eten, 's middags een wat kleinere en 's avonds een lichte maaltijd. Eigenlijk precies andersom dan wat we gewend zijn, met het diner als zwaarste maaltijd.

Goede start

De volkswijsheid is inmiddels bevestigd door wetenschappers. Studies tonen aan dat het voor een optimale gezondheid het beste is om de meeste calorieën eerder op de dag in te nemen in plaats van later. Dus een uitgebreid ontbijt, een bescheiden lunch en een kleine avondmaaltijd, zo meldt de Washington Post.

24-uurs klok

Dit eetpatroon komt overeen met de circadiaanse ritmes, de aangeboren 24-uurs klok die veel aspecten van de menselijke gezondheid regelt, van je dagelijkse hormonale schommelingen en lichaamstemperatuur tot de slaap-waakcycli.

Metabolisme

Door de manier waarop je interne klok werkt, is je lichaam klaar om voedsel vroeg op de dag te verteren en te metaboliseren. Naarmate de dag vordert, wordt je stofwisseling minder efficiënt. Studies tonen aan dat een maaltijd die om 9.00 uur wordt geconsumeerd, heel verschillende metabolische effecten kan hebben dan dezelfde maaltijd die om 21.00 uur wordt genuttigd.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in