We doen het maar liefst duizenden keren per dag: ademhalen. Helaas doen we het niet altijd op de goede manier. Terwijl dat juist zo belangrijk is, want een goede ademhaling zorgt ervoor dat we mentaal en fysiek in balans komen. Wij geven vijf tips.

Het verkeerd ademhalen komt door stress, zo vertelt gepensioneerd arts en fysioloog Hans Keizer aan nu.nl. "Als we gespannen zijn, trekken we de schouders op, waardoor er minder ruimte is in de borstkas. Daardoor gaan we hoger, sneller en oppervlakkiger ademen. Ook bij mensen die te dik zijn, kan de ademhaling omhoog geduwd worden."

More content below the advertising

En daardoor komt er minder bloed in aanraking met de inademingslucht. "Het gevolg is dat er minder zuurstof kan worden opgenomen. Als er bovendien sprake is van hyperventilatie - een te hoge ademfrequentie - verlies je te veel koolzuurgas."

De rollen van koolzuurgas

En koolzuurgas is - naast het feit dat het een afvalstof is - juist nodig voor allerlei processen in het lichaam. "Het speelt onder andere een rol bij de doorbloeding, en vooral bij de normalisering van de zuurgraad van het bloed. Als je veel koolzuurgas verliest, kan de zuurgraad van het bloed buiten de normale waarden gaan vallen."

5 tips voor een goede ademhaling

Waar moet je nu precies op letten? Wij vertellen het je in onderstaande tips.

1. Langere uitademing
Bij een goede ademhaling is de uitademing iets langer dan de inademing. "Je ademt bijvoorbeeld twee tellen in en vier uit. Of vier tellen in en acht uit," zo adviseert de voormalig arts.

2. Zorg voor een goede houding
Ademhalen gaat goed en gemakkelijk als je lichaamshouding goed is. Is je houding niet goed, belast je je lijf te veel of werk je te lang in dezelfde houding? Dan is dat slecht voor de balans, zo weet coachy.nl.

3. Las regelmatig een korte pauze in
Het is aan te raden om tijdens het werken regelmatig een korte pauze in te lassen, bijvoorbeeld om de 25 minuten. Schud je lichaam even los en doe wat rek- en strekoefeningen.  

4. Doe ademhalingsoefeningen
Hiermee train je de ademhalingsspieren. "Daardoor ben je in staat beter en langer uit te ademen, wat de zuurgraad van het bloed ten goede komt. Je kunt er je hartslag mee omlaag brengen. Bij angst helpt het bijvoorbeeld om rustig te worden. Net als wanneer je 's nachts wakker ligt," aldus Hans Keizer.

5. Doe aan mindfulness

Mindfulness is sinds de laatste jaren een populaire én effectieve methode om stress te reduceren. Het regelmatig toepassen kan een positieve invloed op de kwaliteit van je leven hebben. Benieuwd geworden? Probeer mindfulness uit met deze vijf oefeningen

Bronnen: nu.nl, coachy.nl
Beeld: Freepik

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in