Regelmatig sporten zet je grijze massa aan het werk. En dan vooral als je de 50 gepasseerd bent. Een dagelijkse wandeling of fietstocht schaaft zo 10 jaar van je hersenleeftijd af, volgens een nieuwe studie.

Zelfs de trap nemen in plaats van de lift, kan al uitmaken. En… Hoe ouder je bent, hoe groter het verschil tussen je werkelijke leeftijd en je hersenleeftijd. Als je 40 bent, kan je met regelmatige beweging 10 jaar van je hersenleeftijd afknabbelen. Als je 60 bent, is dat wel 20 jaar!

More content below the advertising

Achteruitgang vertragen of zelfs voorkomen

De studie, toegespitst op Alzheimer, is van Professor Yaakov Stern van Columbia University in New York. Hij zegt: "Als mensen ouder worden, kan hun denkvermogen achteruit gaan. Echter, volgens onze studie, kun je dat proces vertragen en in sommige gevallen zelfs voorkomen."

De studie wees uit dat mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen in de vorm van joggen, fietsen of traplopen, vooruitgaan wat betreft hersenactiviteit. Ze vertoonden ook een verdikking in de buitenste laag van het brein.

Vergroten van je hersencapaciteit

Dit deel van de hersenen is belangrijk voor je gedrag, aandacht en organiserend vermogen. Met het trainen van dat gebied van de hersenen, vergroot je direct de fitheid en capaciteit van je brein.

Uit het onderzoek bleek verder dat activiteiten als (hard)lopen, fietsen en traplopen ongeveer  twee keer effectiever zijn als stretchen.

Dus. Als je ons zoekt, zijn wij even aan de wandel!

Bron: DailyMail. Beeld: Unsplash

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in