Lig je ’s nachts vaak wakker, denkend aan wat er voor de volgende dag allemaal in je agenda staat, of dat die lekkende kraan echt aan vervanging toe is, je tandartsafspraak nog verzet moet worden en je morgen weer eens wat aan beweging moet doen?

Hoeveel uren slaaptekort zou je daarmee oplopen per jaar en welke roofbouw heeft dat inmiddels op jou gepleegd? 

De verloren slaap calculator 
Makers van een Engelse interieurwebsite die ook veel slaapkamerartikelen verkopen, hebben hiervoor een zogenaamde ‘verloren slaap calculator’ ontwikkeld. En handige tool die aan de hand van je leeftijd en het aantal genoten slaapuren van de voorafgaande nacht (mits dit een gemiddelde was) voor je uitrekent hoeveel uren slaap je mogelijk op jaar- of maandbasis tekort bent gekomen. De cijfers worden vergeleken met een groot onderzoek, waarbij ruim 2500 Britten van 18 jaar en ouder is gevraagd naar hun slaappatronen. 

Vrienden, familie en seks issues 
In het onderzoek wordt uitgegaan van acht slaapuren per nacht. Een 27-jarige, die altijd maar zes van de acht uur slaap heeft gekregen per nacht, heeft elf jaar van haar leven aan slaaptekort opgebouwd. Elk uur aan slaapgebrek schijnt volgens experts namelijk voor ons te voelen als 1,5 uur. De meest voorkomende onderwerpen die volgens de ondervraagde groep mensen tijdens hun nachtelijke getob in bed voorbij kwamen, gingen over vrienden- en familiezaken en seks-issues, met of juist zonder hun partner. 

Lees ook: Praten in onze slaap, waarom doen we dat eigenlijk?

Eenzaam
Naast deze reken-gadget houdt de site waarop de calculator staat zich ook bezig met het serieuze aspect ervan, zoals het effect van chronisch slaapgebrek. Mensen kunnen er enorm van uit hun humeur raken of zelfs erg eenzaam worden. 

Competitedrang 
Het is wel een beetje een hype voor sommige mensen om steeds te roepen hoe druk ze zijn en hoeveel slaap ze daardoor tekort komen. Een vermoeiend soort competitie over wie het zwaarste (en daarmee juist meest interessante?) leven heeft. Maar wat is precies de waarheid, en wie lijdt echt aan serieus slaapgebrek? 

Probeer de 'lost sleep calculator' zelf en kijk wat die over jouw hoeveelheid slaap te zeggen heeft.

 

Ken je dat? Dat je wakker wordt na een lange nacht, maar je voelt alsof je net een halve marathon gelopen hebt? Of word je wakker met de gekste gedachten in je hoofd over mensen met staarten of kon je vliegen vannacht? Wat betekent het als je droomt en rust je wel goed uit als je hoofd nog zo druk is?

Je denkt heel de dag aan dingen en dat gaat in je slaap gewoon door. Je slaapt in verschillende fasen en tijdens de zogenoemde REM-slaap (Rapid Eye Movement).

Die herken je bij iemand aan de onrustige ogen. Volgens onderzoek droom je in die slaapfase het meest. Je lijf is helemaal ontspannen, maar je hersenen draaien volop.

2 Uur REM-slaap

Je REM-slaap is heel belangrijk voor een goede nachtrust, je hebt aan ongeveer 2 uur per nacht genoeg. En in die REM-slaap droom je dus ook. Soms lucide, een droom waarin je je acties kan beïnvloeden.

Het antwoord op de vraag of dromen goed is voor je nachtrust:

Soms wel, soms niet.

Hoe meer je droomt, hoe meer REM-slaap, hoe beter je nachtrust. Maar als je veel droomt, betekent dat niet automatisch dat je goed slaapt, zeker als je nachtmerries hebt, kan je dat veel energie kosten.

Je dromen onthouden? Leg dan een notitieblokje op je nachtkastje en schrijf ze meteen op als je wakker wordt.

Bron: Gezondheidsplein. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Je hebt een burn-out. Wat nu? Met deze 5 lifestyle tips werk je effectief aan je herstel en krijg je weer grip op je leven. Trouwens, als je geen burn-out hebt, zijn deze tips ook welkom voor wat meer balans in je leven.

1. Pak stress aan

Stress ligt vaak aan de basis van burn-out. Maak daarom een lijstje van dingen je stress geven en bedenk voor alle stressoren ten minste één manier om je stress te verlagen. Misschien kom je niet meteen op een idee. Loop er dan eens mee rond of vraag een vriendin om suggesties.

Of lees dit artikel, want daarin vind je nog 15 tips voor minder stress en meer balans.

De volgende stap is om je stressverlagende ideeën in praktijk te brengen. Dit is de lastigste stap. Raak dan ook niet gefrustreerd als het niet meteen lukt. Vier vooral de momenten dat het je wél ontspanning geeft. Zo voer je langzaam maar gestaag positieve veranderingen door in je leven.

2. Zoek contact met anderen

Het is misschien wel het laatste waar je aan denkt als je burn-out bent, maar contact met anderen kan je energie geven. Dan hebben we het natuurlijk niet over contact met mensen die energie vreten. Die laat je nu even links liggen (of misschien zoek je helemaal geen contact meer).

Spreek regelmatig af met goede vrienden of vriendinnen die naar je luisteren en je van advies voorzien. Deel ook vooral je gevoelens, zonder bang te zijn dat je anderen daarmee belast. Dit lucht namelijk enorm op en helpt stress te verminderen.

Begin je jezelf een zeur te vinden? Check dan even bij de ander of hij je verhaal (nog een keer) wil horen. Als dat zo is, mag je erop vertrouwen dat je de ander niet met je verhaal vermoeit. Hij of zij kan immers ook ‘nee’ zeggen.

3. Geef jezelf empathie

Ben je bang voor afwijzing? Zoek dan een supportgroep of geef jezelf empathie. Dat laatste klinkt misschien gek, maar het is ontzettend fijn om je eigen steun en toeverlaat te zijn.

Jezelf empathie geven doe je door met je volle aandacht bij je eigen gevoelens en verlangens te zijn. Dit kan onprettige gevoelens transformeren en je weer in je kracht zetten. Als je écht naar jezelf luistert, besef je weer wat jij nodig hebt om je gezond en gelukkig te voelen.

Als je weet wat zo belangrijk voor je is, geeft dat weer lucht. Het kan er zelfs voor zorgen dat je je lichter en energieker voelt. Verbind je er nog een concrete actie aan om je verlangens ook écht te vervullen, dan kun je ervaren dat je weer grip hebt op je leven.

4. Accepteer de situatie

Accepteren dat je burn-out bent, is makkelijker gezegd dan gedaan, maar helpt wel om te herstellen. Zie het zo: je zat in een race en bent nu als het ware even uitgeschakeld. De anderen rijden door, maar jij moet gas terugnemen, totdat je weer op een veilige manier op dezelfde snelheid mee kan doen.

Op dit moment lijkt het misschien dat je nooit meer beter wordt en dat je kostbare tijd verspilt. Toch zul je, als je later terugkijkt op deze periode, zien dat het maar een klein stukje van je leven was en dat je eigenlijk maar weinig tijd hebt weggegooid met thuiszitten en ‘niets doen’.

Blijf erop vertrouwen dat je je beter gaat voelen en straks weer volop van het leven geniet. Misschien kom je er zelfs beter uit! Inspiratie nodig? Lees dan hier wat vrouwen van de Françaises kunnen leren op het gebied van acceptatie.

5. Neem pauze

Misschien kun je in het begin niet veel, maar pas op als je meer energie begint te krijgen. Verbruik die energie niet meteen door van alles te gaan doen, maar neem regelmatig pauze om je lichaam en geest te laten herstellen.

Pauze nemen doe je door echt even te gaan zitten, een boek of tijdschrift te pakken of een paar ademhalingsoefeningen te doen. Het maakt niet uit wat je doet, als het maar ontspant. Dan krijg je weer nieuwe energie en heb je naar verloop van tijd een steeds hoger energieniveau.

Wat doe jij om te herstellen van een burn-out? Deel het hieronder in de reacties!

Bron: Floraa Happy Health Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in