De lockdown doet van alles met het onderbewustzijn.

Vooropgesteld: iedereen droomt, de een krijgt er meer van mee dan de ander. Maar dat het aantal zoekopdrachten naar 'weird dreams' (rare dromen), 'covid-19 dreams', 'coronavirus dreams' en 'nightmares' momenteel piekt (rare dromen is zelfs verdubbeld in vergelijking met afgelopen jaar rond deze tijd), doet toch vermoeden dat de coronacrisis hierbij een rol speelt.

Article continues after the ad

Volgens psychotherapeut Philippa Perry worden normaal gesproken in dromen oude herinneringen verwerkt of juist dingen die heel recentelijk zijn gebeurd. "Op dit moment valt er zoveel meer te verwerken aan ervaringen en gevoelens, dat het niet zo raar is als je nu meer en levendiger droomt dan anders."

Veel thuis zijn speelt eveneens een rol. Het lijkt erop dat veel mensen op dit moment andere slaappatronen hebben. "In veel gevallen betreft het mannen en vrouwen die anders de wekker moeten zetten voor hun werk, zo een slaapschuld opbouwen en die nu aan het inlossen zijn, zegt Deirdre Barrett, assistant professor psychologie aan Harvard Medical School en schrijver van onder ander The Committee of Sleep and Trauma and Dream. "Hoe meer mensen een natuurlijk slaapritme krijgen, hoe langer ze slapen, hoe meer slaapcycli ze afwerken en hoe meer ze gaan dromen."

Ook stress door de gevolgen van de lockdown – iedereen kampt met onzekerheid, iedereen is wat emotioneler - zorgt voor meer en levendigere dromen. Waarbij 'levendig' een understatement is voor nare, onrustige dromen, veroorzaakt door een onzichtbare vijand, een fenomeen dat bekend is van onder andere slachtoffers van post-traumatische stress.

De beste manier om daar mee om te gaan is er de volgende dag over te praten. Dat kan met je partner of een goede vriendin, maar ook anoniem online – het is een onderwerp dat momenteel erg leeft. Maar in de kern komt het toch vooral neer op hoe je onderbewustzijn het Nieuwe Normaal een plek probeert te geven. Het is een schrale troost, maar als je vannacht ongemakkelijk bent wakker geworden: je bent de enige niet.

Wat te doen na een nare droom?

  • Licht aan, overeind komen, op de rand van het bed gaan zitten. Dit laat je bloeddruk een beetje stijgen, waardoor je al snel beseft dat het echt maar een droom was en je al snel rustiger wordt.
  • Ga niet meteen weer liggen, maar ga even naar het toilet, drink wat water, schrijf wat je nog aan droomflarden weet op of lees even iets in een boek. Niet te lang, maar lang genoeg om even uit je onrust te komen.
  • Kun je je niet genoeg ontspannen om weer in slaap te vallen, hou dan een lichtje aan en/of laat de radio heel zacht spelen op bijvoorbeeld ClassicNL. Vaak val je alsnog in slaap en zo niet, dan lig je er in ieder geval meer ontspannen bij dan wanneer je in het donker ligt te staren.

Foto (c) iStock, bronnen Wired en Guardian

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in