Voedselverwarring doorgeprikt!

Eieren hebben een tijdje in het hoekje van 'slechte voeding' gezeten omdat ze door hun hoge cholesterolgehalte het risico op hartproblemen zouden verhogen. Uit een nieuw grootschalig Amerikaans onderzoek blijkt echter dat er helemaal geen verband is. 

Article continues after the ad

Voor de studie werden 215.618 gezonde mannen en vrouwen gedurende 32 jaar gevolgd. Zij aten allemaal één tot zeven eieren per week. Daaruit bleek dat een matige consumptie, tot één per dag, niet geassocieerd kon worden met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Deelnemers die hun dagelijkse eitje vervingen door rood vlees of volle melk hadden daarentegen wel meer kans om hart- en vaatziekten te ontwikkelen, respectievelijk met 15% en 11% meer dan degenen die wel regelmatig eieren aten.

De resultaten waren vergelijkbaar voor beroertes. Mensen die meer dan één ei per dag consumeerden, liepen dan weer wel meer risico, maar die groep at ook meer rood vlees en had gemiddeld een hogere body mass index (BMI), die de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon weergeeft. 

Ook het Voedingscentrum is pro-ei, al raadt het dagelijkse consumptie af. Eieren staan in de Schijf van Vijf en bevatten vooral eiwit en vet, en een kleine hoeveelheid koolhydraten. De dooier bevat het grootste deel van het eiwit en vetten, maar het gaat dan vooral om onverzadigd vet. Eieren zijn verder rijk aan vitamine B12 en vitamine D en mineralen als fosfor en seleen. Ze vormen daarnaast een bron van vitamine A, vitamine B2 en foliumzuur en van mineralen zoals ijzer en zink. 

Het eten van 2-3 eieren per week past volgens het Voedingscentrum in een gevarieerde voeding. Vegetariërs kunnen 3-4 eieren per week eten. Laat Pasen maar komen!

Foto's (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in