Vliegen de kilo’s er ineens aan? En vormt er zich zo’n zwembandje om je taille dat er eerst nooit zat? Als je in de overgang bent, is afvallen moeilijker dan voorheen. Vervelend, want behalve dat je misschien figuurlijk niet lekker in je vel zit, speelt dat in letterlijke zin ook een rol. Niet getreurd; het vereist wat discipline, maar afvallen (of niet aankomen) in de overgang, kan wél. Let hierop.

In de overgang vertraagt je stofwisseling, daarnaast maak je minder oestrogeen aan (hormoon). Dat kan ook een gewichtstoename bevorderen. Oke, dat weten we dan. Maar wat kunnen we eraan doen?

Vet goed

Je zou het niet denken, maar gezonde vetten heb je ontzettend hard nodig in de menopauze. Laat daarom 'vetvrije' producten links liggen. Die producten worden niet vanzelf vetvrij, daar zijn vaak geraffineerde suikers of andere toevoegingen voor nodig. Je hebt die goede vetten (met mate natuurlijk) nodig om je verlaagde oestrogeen te compenseren. 

Goede vetten zitten vol Vitamine E, omega 3 en antioxidanten. Je vindt ze in noten, zaden, avocado en olijven bijvoorbeeld. Maar ook vette vis als zalm, makreel, paling en haring.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Lijnde je vroeger gewoon een paar dagen om weer op gewicht te komen? Of deed je een sapvastweekje? Vijftien jaar terug hielp dat misschien prima, maar nu je in de overgang bent, gelden er andere regels. Je stofwisseling verandert, je beweegt misschien minder dan twintig jaar terug én je hebt in deze levensfase gewoon wat minder calorieën nodig.

Eet daarom niet zoveel meer als dat je gewend bent, maar luister naar je lichaam in plaats van op de automatische piloot je bord vol te scheppen.

Tip: Eet kleinere beetjes over meerdere periodes op de dag en investeer in een beetje krachttraining. Spiermassa verbrandt ook calorieën in rust. Daardoor heel win-win.

Mag het iets minder zijn?

Doordat je hormoonbalans fluctueert, raakt je bloedsuikerspiegel als het ware ook in de war. Daarom kan het helpen om je suikerinname te beperken. Je hoeft niet meteen het suikerroer radicaal om te gooien, maar kijk of je daar waar mogelijk, wat minder suiker in je dieet kan fietsen.

Als je stapsgewijs je suikerinname beperkt, werkt dat het beste volgens onderzoek. Het gaat dan voornamelijk om geraffineerde suikers die in bewerkte voedingsmiddelen zitten. Bijvoorbeeld in cake, taart, koekjes en zoete ‘fruitsappen’. 

Tip: Kijk waar je in plaats van suiker, een natuurlijke zoetstof kan gebruiken. Honing is een goede suikervervanger bijvoorbeeld.

Calcium-alarm

Als je je aan een gezond dieet houdt, heb je niet allerlei supplementen nodig. Calcium bijvoorbeeld, kun je ook teveel binnen krijgen. Je kan er zelfs nierstenen door krijgen. Als je goed eet, veel groene bladgroenten en vetarme zuivel, kom je op calciumgebied al een heel eind. 

Toch op zoek naar een manier om je botten te versterken? Daar is 'ie weer: krachttraining. Door sterkere spieren worden je botten uitgedaagd optimaal te presteren. Het houdt ze als het ware jong.

Dat wijntje, dat kan toch nog wel?

Zeker als je gewend bent om gezellig een wijntje te drinken aan het einde van de dag, is het moeilijk deze gewoonte te laten. Maar in de menopauze verandert je stofwisseling. Je lichaam heeft veel meer moeite om de alcohol af te breken. 

Dus hoe je ook snakt naar een glaasje bubbels, houd in gedachten dat het je lichaam gewoon veel meer kost om te verwerken. Kort gezegd; je kunt het net zo goed meteen bij je buikvet plakken. Helaas. Dat kun je natuurlijk ook op de koop toenemen en wat extra trainen.

Emo-eten

De menopauze is een tijd van extremen en behalve je hormonen, gieren de emoties en stress ook nog eens door je lijf. Hier ligt emotie-eten op de loer. Nu hoef je ook weer niet superstreng voor jezelf te zijn dus als je trek hebt in –we noemen maar wat- troosteten in de vorm van chocola, pizza, kaas, nog meer kaas, chips en wat je guilty pleasure dan ook is: probeer een beetje maat te houden. 

Tip: Weet je van jezelf dat je een emotie-eter bent? Vervang dat eetmoment dan voor iets anders. Bel een vriendin, mediteer, ga een blokje om, doe iets waar je blij van wordt (al zijn het kattenfilmpjes op Facebook, ook goed).

Drink meer

Nee geen bubbels helaas. Gezonde spijsvertering vaart wel bij voldoende vochtinname. En wist je dat je, als je te weinig water drinkt, ook meer neigt naar zoet en zout? Je kunt water ook een smaakje geven. Met gember bijvoorbeeld, citroensap, een kaneelstokje, komkommer of wat blaadjes munt.

Eet bewust

Door in een schriftje, excell-sheet of de notitie-app op je telefoon je voedselinname bij te houden, word je je bewuster van wat je eet. Dat schijnt te helpen bij afvallen. Plan je eetmomenten ook in en als het lukt, maak de gerechten dan van tevoren klaar zodat je niet ineens de hongerklop krijgt en toch naar die snelle snack grijpt, omdat er niets anders in huis is. Ook krijg je zo beter inzicht in je calorie-inname.

A little help from a friend

Vraag hulp. Je hoeft het echt niet allemaal alleen te doen. Laat vrienden, lief en familie weten dat je hiermee bezig bent zodat ze je kunnen helpen als je het even lastig hebt. Van een steuntje in de rug is nog nooit iemand slechter geworden.

Niet te streng

Als het even niet lukt, je wel gewoon een avond doorhaalt met vriendinnen, je je vergrijpt aan het snackschap in de supermarkt en een paar dagen helemáál niet gaat sporten... Laat het los, de overgang gaat met pieken en dalen en als je het gewoon even nodig hebt om lekker uit de band te springen: doen. 

Bron: optimalegezondheid.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Julia Roberts, zucht, wat een prachtige vrouw: die smile, haar ogen, maar die prachtige huid. Ze wordt bijna 51 jaar, maar dat zou je haar niet geven. Die stralende huid dankt ze aan - uiteraard - haar genen, maar ook goede verzorging. Met één product als favoriet.

De Skin Food-crème van Weleda.

Rijtje sterren

De sterren gebruiken dus niet alleen maar dure producten, ook bepaalde budgettoppers zijn in de badkamer te vinden. Volgens Julia, maar ook Victoria Beckham en Adele zijn er verzot op, is het echt een wondersmeerseltje. 

Glans

De Skin Food-crème, bestaat uit alleen natuurlijk ingrediënten als calendula, amandelolie en kamille. Deze 'goedjes' zorgen ervoor dat de huid goed hydrateert, herstelt en glanst.

Vettige vriend

Het prettige van deze vettige vriend is ook nog eens dat je het overal op kunt smeren: gebarsten lippen, je voeten, ruwe handen en ga zo maar door.

Julia in InStyle: "Ik ben echt gek op deze crème. Ik smeer het op mijn handen nadat ik de vaat gedaan heb, maar ook mijn ellebogen en voeten neem ik meteen mee. Voordat ik het weet, heb ik alles uit de groene tube geknepen en is 'ie alweer op. Echt zo fijn is het."

Waar kopen?

Enthousiast geworden? Je vindt de Skin Food crème hier voor iets meer dan 5 euro.

Bron: InStyle Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

En wat zegt de deskundige over beautysupplementen? Werken ze? We vragen het Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie.

‘Het blijft een ingewikkeld onderwerp. Er is zo’n groot aanbod van producten, potjes met pillen die beloven de huid van binnenuit mooier te maken.

Vaak bevatten die middelen, ook wel nutricosmetics genoemd, ingrediënten als hyaluronzuur, vitamine C en een boel andere antioxidanten. De bekendste zijn carotenoïden, lycopeen, luteïne, astaxanthine en polyfenolen.

Je komt daarnaast veel visoliën en/of omega 3-vetzuren tegen. Net als collageen of collageen bevorderende stoffen.

Die ingrediënten kunnen op zichzelf inderdaad allemaal bijdragen aan een gezonde, mooie huid. En van alle genoemde voorbeelden is het positieve effect op de huid ook in verschillende onderzoeken aangetoond; met name vitamine C is breed onderzocht.

Het ontbreekt nog aan onafhankelijke bewijzen

Het lastige bij dit type onderwerpen blijft echter de vraag of het huid verbeterende effect daadwerkelijk bereikt wordt door een bepaald supplement te slikken of stiekem ook door het gebruik van bepaalde huidverzorging, je voedingsgewoonten en andere omstandigheden.

Wat neem je? Hoeveel neem je ervan? En zijn de resultaten van de onderzoeken misschien een beetje gekleurd doordat achter de studie een producent van vitamines zit?

Het is zeker niet ondenkbaar dat het innemen van vitamines en andere ingrediënten in pilvorm iets voor je huid zou kunnen betekenen. Ik zie regelmatig, steeds vaker, prikkelende onderzoeksresultaten.

Helaas is de kwaliteit van de studies vaak wel onder de maat. Ik vind het dus heel lastig om specifieke producten aan te bevelen of andere adviezen te geven. Het ontbreekt namelijk nog te zeer aan échte onafhankelijke en overtuigende bewijzen.

'Ik slik zelf ook iets extra's'

Tegelijkertijd weet ik één ding wel heel zeker en dat is dat je voeding en de conditie van je huid niet los van elkaar staan. En dat bijvoorbeeld ook ons microbioom daarop van invloed is. Ook het onderzoek naar probiotica volg ik daarom met veel belangstelling.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook wat extra’s slik bovenop mijn huidverzorging en voeding, namelijk een supplement met vitamine D en magnesium.

Hoewel ik probeer gezond en gevarieerd te eten, is het lastig om alleen door middel van voeding een voldoende hoog niveau te behalen. In de zomermaanden slik ik daarbij vaak ook een combinatiepreparaat van astaxanthine met omega-3.

Astaxanthine is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige. De stof wordt als natuurlijke bescherming tegen de zon gemaakt door “beestjes” als algen en plankton. Zo komt het uiteindelijk ook in ons voedsel terecht.

Astaxanthine geeft het “roze kleurtje” aan bijvoorbeeld zalm, garnalen en kreeft. Voor wie dat niet dagelijks op zijn menu heeft staan, bestaan er dus supplementen. Onderzoek laat zien dat het dagelijks slikken van vier milligram je al na twee weken beschermt tegen zonschade.

Supplementen zijn géén vervangers van voeding

Maar wat ik niet voldoende kan benadrukken: bedenk goed dat supplementen geen vervangers van voeding of van bijvoorbeeld zonnebrandcrème zijn.

Verder is het belangrijk om te weten dat bepaalde stoffen veel beter van buitenaf kunnen worden aangebracht.

Maar bovenal geldt bij supplementen zeker niet altijd het principe van “baat het niet, dan schaadt het niet”. We weten uit bepaalde onderzoeken dat niet alle supplementen ongelimiteerd en zonder nadelen kunnen worden ingenomen.

Zo kan een heel hoge dosis betacaroteen bij rokers juist het risico op longkanker verhógen. Ook is het niet verstandig te overdrijven met bijvoorbeeld vitamine C in verband met onder meer maag- en darmklachten. Ook vitamine B6 kan problemen geven, met name met het zenuwstelsel.

Verder is het zo dat de kwaliteit van supplementen echt heel erg kan variëren. Zo kunnen antioxidanten die slecht verpakt of oud zijn bijvoorbeeld al in de verpakking oxideren en dat kan echt kwaad! Daar is helaas geen enkele controle op.’

Meer lezen

Jetske Ultee schrijft regelmatig over voedingsstoffen en antioxidanten op haar blog dr-jetskeultee.nl.

Voedingssupplementen lijken het ideale middel om aan dikker haar of een stralende huid te komen. Een dosis vitaminen slikken en simpelweg het resultaat afwachten. Maar werkt het echt?

De Nouveau redactie nam de proef op de som en testte 5 verschillende voedingssupplement. De resultaten lees je nu in Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in