Alleen al die opblaasbare beachclub!
Ergens op de wereld vaart al zo'n twintig jaar The World rond. Het was ooit een cruiseschip met naast hutten voor gasten ook 165 privéappartementen voor permanente bewoning.
Daar hangt wel een prijskaartje aan: eigenaren moeten minimaal 10 miljoen dollar op de bank hebben. In ruil daarvoor is er een full-size tennisbaan aan boord en een golf driving range en mogen de bewoners samen met de kapitein 'democratisch' de bestemmingen kiezen.
In de praktijk bleken de World-bewoners al dat vreemde volk in de vorm van passagiers in steeds wisselende samenstellingen aan boord toch vervelend te vinden. Al na anderhalf jaar werden de 'hotelkamers' aan boord uitgekocht, waarna het hele schip voor vaste bewoners was, tot ieders tevredenheid.
Het succes leidt nu naar een nieuw concept: M/Y Njord, een varend, buitengewoon luxe appartementencomplex in de vorm van een superyacht dat het grootste 'private residence yacht' ter wereld wordt. In tegenstelling tot The World is dit geen cruiseschip, maar wordt het echt gebouwd als privéjacht.
Het is een derde groter dan The World en heeft minder appartementen, maar die zijn wel groter. Alle appartementen hebben een ruim terras, aan boord zijn veertien penthouses van twee verdiepingen en drie enorme van drie verdiepingen. Instapprijs voor één appartement is 8 miljoen euro, de grotere gaan vanaf 30 miljoen euro en dat is dan exclusief tranentrekkende maandelijkse servicekosten.
De appartementen – aan boord heten ze residenties – worden gebouwd naar de wensen van de eigenaars, zodat ze echt als een thuis zullen voelen. Deze taak is in handen van wereldberoemde binnenhuisarchitecten Jean-Michel Gathy en Francesca Muzio die ook de gemeenschappelijke ruimtes ontwerpen.
De kleinste residentie is 158 vierkante meter, daar kun je nog aardig wat in kwijt. Maar volgens Gathy wordt het nog krap, want dit zijn mensen die hun kunst- en kledingcollecties meenemen, en een wijnkast, humidor, kaaskamers (wat is in vredesnaam een kaaskamer?), privé gym en een eigen pool van 15 meter met een zwembadbar willen.
Voor wie dat wil, kan er ook een safe room worden ingebouwd. Het jacht is bovendien uitgerust met schier militaire beveiliging die lucht en zee in een actieradius van 10 mijl kan scannen om bij onraad tijdig de autoriteiten op te trommelen. Plus: zelfs midden op de Stille Oceaan nog high speed wifi.
Aan boord is een compleet ingericht ziekenhuis met staf en aan de hygiëne is gedacht: lucht wordt niet gecirculeerd maar direct naar buiten afgevoerd. Mocht er quarantaine nodig zijn, dan heeft elke appartement een dienstingang die als sluis kan dienen om ingrediënten of maaltijden in af te leveren. Voor de continuïteit wordt van personeel verwacht dat ze voor langere tijd aan boord wonen, maar hun verblijven zijn wel groter en comfortabeler dan op een gemiddeld cruiseschip.
De Njord is qua techniek momenteel 70% CO2 neutraal en werkt naar 100%. Het schip zal in 2024 het ruime sop kiezen, de vaarroutes worden twee tot drie jaar van te voren gepland en net als op de World hebben de bewoners hier inspraak in. Bij bestemmingen is ruim de tijd om de omgeving te verkennen, desgewenst blijft het jacht er gewoon een dag of tien liggen.
Antarctica, de Azorenen en Madagascar zijn altijd favorietjes, sommige bewoners zullen echter alleen aan boord komen als het schip bijvoorbeeld in de Cariben is: voor hen zal de residentie niet meer dan een varende vakantiewoning zijn.
Het moeilijkste lijkt nog de ballotage te worden. Volgens projectleider Alex Upson zou het hele schip vandaag nog aan uitsluitend Amerikanen kunnen worden verkocht "maar we willen een goede mix van nationaliteiten. We hebben de luxe om een lijst te kunnen samenstellen van de meest geschikte, gelijkgestemde kandidaten. Stuk voor stuk moeten het mensen zijn waarvan je het leuk vindt om ze tegen te komen in de bar of om er een hapje mee te eten."
De jongste kandidaat-koper is momenteel 38, de oudste 75 en wie zijn residentie kwijt wil, moet die via de organisatie verkopen, om te voorkomen dat er mensen aan boord komen die burenruzies op zee kunnen opleveren.
Aan boord zijn zes restaurants en een Henri Chenot spa, twee onderzeeërs en een helikopter voor algemeen gebruik. Er is een extra heliplek voor gasten die eventueel met de eigen heli heen en weer willen chopperen.
What else? Vier elegante Riva-tenders om in stijl mee aan wal te gaan, talloze rubberen zodiacs voor expedities en elk denkbaar waterspeeltje, van jetski en kayak tot zeilboot. Aan de achterkant bevindt zich een enorme opblaasbare beachclub. Daar zit een compleet zeewaterzwembad aan vast met een bodem en netten aan de zijkant, voor wie diepwater- of haaivrees heeft. Nice.
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in