Iedereen heeft gewoontes. Zoals koffie drinken in de ochtend of joggen, maar er zijn ook gewoontes waar anderen zich aan ergeren of waarvan men denkt dat zij ongezond zijn, zoals nagelbijten. Onaangenaam om er getuige van te zijn blijft het, maar sommige vervelende gewoontes hebben verrassende voordelen voor de gezondheid.

1. Zingen onder de douche

Als dit in de ochtend gebeurt en de zanger(es) in spé mist talent, kan dit ronduit vervelend zijn. Zingen kan daarentegen wel je immuunsysteem versterken en helpt tegen depressie en zelfs beroertes.

More content below the advertising

De linkerkant van de hersenen, die verantwoordelijk is voor de logica en analyse, wordt voor 85% gebruikt tijdens het zingen.

De rechterkant van de hersenen, die verantwoordelijk is voor creativiteit en emotie, heeft dan de tijd om zich op te laden. Begin de dag dus met een liedje!

2. Nagelbijten

Een recente studie uit 2016 heeft aangetoond dat kinderen die deze gewoonte hebben, eenderde minder kans hebben op bepaalde allergieën. Dit onderzoek is gedaan in Nieuw-Zeeland onder 1.000 kinderen, variërend van 5 tot 11 jaar oud.

Onderzoekers analyseerden hun nagelbijten en duimzuigen. Toen zij tussen de 13 en 32 jaar oud waren, werd er een allergietest uitgevoerd. Alle duimzuigers en nagelbijters waren minder gevoelig voor allergieën dan kinderen zonder deze gewoontes.

Onderzoekers willen deze gewoonten zeker niet aanmoedigen, maar er blijkt dus ook een positieve kant aan te zitten.

3. Friemelen

Een hele dag zitten is niet gezond voor een mens. Sommigen tikken voortdurend op de grond met hun voeten, wrijven met hun vingers, oftewel: friemelen.

Als toeschouwer kun je hier nerveus of geïrriteerd van worden, maar een studie heeft aangetoond dat het friemelen kan helpen tegen de effecten van langdurig zitten.

Tussen 1999 tot 2002 zijn er meer dan 12.000 vrouwen onderzocht en is er gekeken naar hoe lang zij dagelijks zaten en welke fysieke activiteiten (zoals friemelen) ze onderdanen.

Twaalf jaar daarna werd er naar het sterftecijfer van dezelfde groep gekeken. Vrouwen die friemelden hadden een lager sterftecijfer, waarschijnlijk omdat zij meer bewegen.

4. Neuriën

Nepal Medical College heeft aangetoond dat vijf minuten neuriën ervoor kan zorgen dat je bloeddruk zakt.

De deelnemers werden geïnstrueerd om langzaam maximaal vijf seconden in te ademen en tijdens het uitademen, wat maximaal vijftien seconden mocht duren, te neuriën. Na 5 minuten was de bloeddruk van de deelnemers lager.

Bron: MedicalDaily

Bewaren