In Nouveau lees je deze maand over alcohol: Tussen genieten en gezondheid. Het is toch dat fijne feestje van lichte verdoving, dat intieme moment met vrienden waarop we ongeremd geheimen delen? Klopt. Maar alcohol blijkt een sluipmoordenaar. Met de nieuwe inzichten wordt het misschien wel tijd om dat geliefde glaasje te laten staan…

4 lezeressen vertellen over hun alcoholische gewoontes. Praat je mee?

Marilou (52): "Mijn agendaplanning wordt - als ik eerlijk ben - bepaald door drank."

'Ik heb een haat-liefde verhouding met drank. Niets zo lekker als borrelen met vrienden. Als ik eenmaal met witte wijn begin, lust ik er wel pap van. En dat is nou precies het probleem. 

Een of twee glazen vind ik niks, bij mij zijn het er al gauw vier of meer, met als gevolg dat ik me de volgende dag beroerd voel en heel schuldig. Want ik weet hoe slecht alcohol is.

Van de schrik drink ik dan een paar dagen niet om vervolgens weer aan de haal te gaan. Gelukkig drink ik altijd nog meer dagen niet dan wel, maar het houdt me wel bezig. Mijn agendaplanning wordt - als ik eerlijk ben - bepaald door drank.

Meer dan twee à drie keer per week wil ik niet afspreken met vrienden, omdat ik anders te veel drink. Alsof dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is.  Ook plan ik nooit een vergadering op de dag na een etentje, omdat ik weet dat ik dan niet zo scherp ben.

Te gek voor woorden natuurlijk, maar het lukt me niet het te veranderen. Mijn enige redmiddel is dat ik me steeds rotter ga voelen the day after, waardoor ik vanzelf minder ga drinken.'

Francis (47): "Doordeweeks drink ik geen alcohol meer. Behalve als ik uit eten ga... Het gevoel dat het erbij hoort, zit nogal ingebakken."

'Drinken om dronken te worden heb ik nooit gedaan en tijdens mijn zwangerschap had ik geen enkel probleem met 'geen druppel'. Maar wijn drinken en af en toe iets sterkers, is voor mij veel meer dan 'innemen'. Het is een ritueel.

Afgezien van het feit dat mooie wijnen iets doen voor fijne gerechten, is het zo gezellig om aan het eind van de dag met je geliefde een fles open te trekken.

Hij vraagt als we in het weekeind staan te koken: "Wat wil je drinken...?" Ja, wijn, natuurlijk. En altijd weer zijn we stomverbaasd hoe snel zo'n fles leeg is. 'Wat? Die was zeker al halfleeg!?'

Vroeger trokken we dan gierend fles nummer twee open. Dat doen we nog maar hoogst zelden, al rekenen we een flesje bubbels vaak niet mee...

Toch drinken we doordeweeks geen alcohol meer. Behalve als ik uit eten ga... Het gevoel dat het erbij hoort, zit nogal ingebakken.'

Hanneke (52): "Vooral in het eerste jaar vonden vrienden mij heel ongezellig."

Twee jaar geleden stopte ze met alcohol. ‘Het besluit kwam kabbelend. Ik sliep altijd goed in, want er zát genoeg in, maar sliep minder diep en werd steeds vaker brak wakker. Ik greep elke situatie aan om te kunnen drinken.

Ik lag in die tijd ook behoorlijk met mezelf in de knoop, met drank op hoefde ik niet aan mijn problemen te denken.’

De stap om radicaal te stoppen was voor Hanneke vrij gemakkelijk. ‘Ik kwam er al snel achter dat het echt een gewoonte is. De eerste week was ik aan het tandhakken, maar daarna gingen er dagen voorbij dat ik er niet aan dacht.’

‘Vooral in het eerste jaar vonden vrienden mij heel ongezellig. “Ah toe, neem nou een glaasje. Eentje kan toch geen kwaad,” hoorde ik steeds. Drinken is sociaal geaccepteerd, dus ben je een loser als je niet meedoet.

Ik heb gelukkig vol kunnen houden. Ik ben weer fit en als het in de kroeg te gezellig wordt met lallende mensen, ga ik gewoon naar huis. Sta ik de volgende ochtend op met een helder hoofd, zij doorgaans met een flinke kater. En ik viel het eerste jaar tien kilo af, daar was ik ook heel blij mee.'

Ilse (48): "Als ik het in het weekend op twee glazen per dag kan houden, ben ik heel trots op mezelf."

 'Ik geef het toe: alcohol haalt voor mij het 'randje' van de dag en brengt me even, heel even in een verrukkelijk roesje.

Omdat ik weet dat dat gevaarlijk is, en ik de vanzelfsprekendheid wilde doorbreken, deed ik dit jaar mee aan Dry January. Speciaal voor de gelegenheid had ik alcoholvrije wijn gekocht, maar daarbij mis ik toch de geur, de kleur en de zintuiglijke ervaring van die eerste slok.

In het weekend heb ik daarom toch maar weer een echte fles wijn soldaat gemaakt. Stom, ik weet het. Maar ik troost me met de gedachte dat ik doordeweeks niet heb gedronken en zo blij werd van het frisse gevoel bij het opstaan.

Dat gevoel wil ik vasthouden, in elk geval van maandag tot en met donderdag. En als ik het in het weekend op twee glazen per dag kan houden, ben ik trots, heel trots op mezelf.'

Wat is jouw ervaring met alcohol en ben jij tevreden met je inname? Drink jij nog net zo veel als vroeger of juist niet? We zijn benieuwd naar je verhaal. Laat je reactie achter in het reactieveld hieronder of bij dit Facebookbericht.

Als je aankomende winter minder vaak verkouden en grieperig wilt zijn, kun je het beste nú naar de supermarkt gaan. Er zijn een heleboel gewone voedingsmiddelen die je weerstand helpen versterken.

Deze zeven voedingsmiddelen werken weerstandsverhogend, zodat kou en virussen je niet zo snel te pakken krijgen:

1. Zwarte bessen

Probeer jij zoveel mogelijk sinaasappels naar binnen te werken als je kou hebt gevat? Sinaasappels en andere citrusvruchten dragen inderdaad bij aan een goede weerstand door de vitamine C die ze bevatten.

Toch zijn zwarte bessen nog rijker aan deze weerstandvitamine. Dezelfde hoeveelheid zwarte bessen levert maar liefst drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel. Strooi deze vitaminebommetjes dus rijkelijk over je yoghurt of eet ze zó uit je hand voor een optimale weerstand.

2. Lever

Lever is bijzonder rijk aan vitamine A en daar profiteert jouw weerstand van. De vitamine wordt ook wel ‘anti-infectie vitamine’ genoemd. Ook ijzer vind je in grote hoeveelheden in lever, net als koper, vitamine D en B6.

Deze vitamines en mineralen zijn allemaal bijzonder goed voor onze weerstand. Zet dus eens lever op het menu, bijvoorbeeld gebakken levertjes.

3. Paprika

Paprika is niet alleen rijk aan vitamine C, maar bevat ook een voorloper van vitamine A. Net als vitamine B6 en E is vitamine A goed voor je weerstand. Paprika bevat al deze vitamines en geeft je weerstand daarmee een flinke boost.

Bovendien vind je in paprika ook mineralen die je immuunsysteem versterken. Maak eens paella de marisk, oftewel paella met zeevruchten én paprika.

4. Broccoli

Broccoli is één van de gezondste voedingsmiddelen op aarde en daarmee ook goed voor je weerstand. De groente is rijk aan vitamine A, B6, C en E. Daarnaast vind je de volgende weerstandsversterkende mineralen in broccoli:

  • IJzer
  • Koper
  • Selenium
  • Zink. In dit artikel vind je een lekkere salade met broccoli, die bovendien goed is voor de lijn. Doe er je voordeel mee!

5. Knoflook

Dit kleine knolletje gaat griep en verkoudheid tegen en bevat een bijzonder stofje dat sterk antibacterieel werkt. Daarnaast levert knoflook mineralen die je weerstand ondersteunen. Ook vitamine C vind je in knoflook, net als vitamine B6.

Een bijzonder weerstandsverhogend knolletje dus!

Verwerk knoflook in zoveel mogelijk maaltijden als je een sterke weerstand wilt. Tip: laat de (uitgeperste) teentjes eerst even tien minuten liggen vóórdat je ze in de pan doet. Dan is de antibacteriële werking namelijk het sterkst.

6. Zonnebloempitten

Vitamine E is minder bekend als weerstandsvitamine, maar is in feite net zo belangrijk voor je immuunsysteem als vitamine C. Zonnebloempitten zitten boordevol vitamine E. Daarnaast bevatten ze een grote hoeveelheid vitamine B6, selenium, ijzer, koper en zink.

Strooi de pitjes over je yoghurt of salade voor een optimale weerstand.

7. Oesters

Bij oesters denk je niet meteen aan het versterken van je weerstand. Toch bevatten deze schaaldieren een stofje waar je immuunsysteem niet zonder kan: zink. Dit mineraal heeft ons immuunsysteem hard nodig om ziekteverwekkers buiten de deur te houden.

Na oesters is hennepzaad rijk aan zink. Ook pompoenpitten, lijnzaad en cacao bevatten dit mineraal. Een kop warme chocolademelk voldoet dus ook als je je zinkinname wilt verhogen. Laat wel de suiker weg, want dat berooft je lijf van belangrijke vitamines.

Ga je trouwens niet te buiten aan zinkrijke voeding, want een teveel is weer minder goed voor je weerstand. De veilige bovengrens is gesteld op 25 milligram zink per dag.

Welke voedingsmiddelen ga jij op het menu zetten voor een betere weerstand? Deel het hieronder in de reacties! Wist je trouwens dat goede sex ook goed is voor je weerstand? Je leest er alles over in dit artikel.

Beeld: iStock. Bron: www.floraa.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Tijdens Nouveau Matinee was filosoof Lammert Kamphuis een van de inspirerende sprekers. Zijn Filosofie voor een Weergaloos leven is al aan de vijfde druk toe. In het interview in de nieuwste Nouveau vertelt hij over ‘de kracht van filosofie’ als sleutel tot het leven waar je naar verlangt, at any age.

Lammert: ‘We hébben allemaal al een weergaloos leven. In letterlijke zin betekent weergaloos immers ‘niet weer gaan’. We kunnen voor het leven niet een keertje oefenen. Daarom ga ik graag te rade bij filosofen die al 2500 jaar nadenken over levenskunst.’ 

Over die levenskunst gesproken, wat is een goed advies voor ageless vrouwen die het leven willen blijven omarmen?

Lammert: ‘Je realiseren dat we in een wereld leven die heel erg wordt gedomineerd door getallen. Neem daar vooral afstand van. Dingen die er in het leven écht toe doen, zijn niet in cijfers uit te drukken.

Zie de voordelen van het ouder worden en focus daarop. Bijvoorbeeld op het gegeven dat je je met het verstrijken der jaren steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden.

Vraag je in plaats van “Wat wil ik nog in het leven?” eens af wat jij het leven nog te bieden hebt: “Hoe richt ik vanaf nu mijn leven zo zinvol mogelijk in?”’

Op wel gebied heb je de meeste invloed op je geluk?

‘Vooral in je denken, omdat je daar altijd vrij in bent. Epictetus zei: “Het zijn niet de dingen zelf die ons in verwarring brengen, maar onze denkbeelden erover.”

Dat zie ik ook heel vaak in de workshops die ik geef. Over de dood bijvoorbeeld; het stilstaan bij je sterfelijkheid kan je helpen in te zien wat er in je leven echt toe doet. Ook in mijn workshops over seks blijkt hoe onze ideeën over seks invloed hebben op ons leven.’

We moeten hoe dan ook zelf aan de slag...

‘Er is geen methode die leidt tot het grote geluk. Het leven is ingewikkeld en dat leren aanvaarden is al mooi. Op elke leeftijd.’

Meer lezen over Lammert en zijn filosofie voor een weergaloos leven? Over de maakbaarheid van het leven bijvoorbeeld of wat ons het meeste in de weg zit in onze zoektocht naar geluk? Nu in de nieuwste Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in