Die lekkere hapjes, bordjes met kerstkransjes die heel de dag op tafel staan en dan als klap op de vuurpijl: het kerstdiner. En dat vaak een paar dagen achter elkaar. Niet gek dat je daarna op de avond zelf en de dagen die daarop volgen, last hebt van een opgeblazen gevoel. Dit kan je doen om dat te verminderen.

1. Rustig eten en praten

Heel de familie aan tafel: supergezellig, maar vaak ook rumoerig en daardoor praat je harder en anders dan dat je gewend bent tussen het eten door. Daardoor hap je, letterlijk, lucht.

Dat voel je door je handen net onder je borst op je buik te drukken. Voelt dat gespannen? Dan heb je waarschijnlijk lucht gehapt. Nu niets meer aan te doen, meer iets waar je van tevoren rekening mee kan houden.

Tip: eet kleine beetjes en leg af en toe even je vork neer als je een gesprek met iemand aangaat. Dan doseer je je eten beter en hap je minder lucht.

2. Let op zoetigheid

Je eet vaak andere dingen tijdens de kerstdagen dan dat je normaal gesproken doet. Dit kan zorgen voor een verstoorde balans in je bloedspiegel. Kortweg: te veel suikers. Dat kan zorgen voor gasvorming. En daar zit je nu juist niet op te wachten.

Dus let een beetje op met het gesnaai of accepteer dat het nu even is zoals het is.

3. Venkel en gemberthee

Vooral ‘the day after’ handig om een pot op het aanrecht te zetten. Gember ontgift en venkel zorgt ervoor dat je spijsvertering tot rust komt.

4. Probiotica

Dit zijn goede bacteriën die in je lichaam zitten en die deze dagen wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dat kan door zuurkool of augurk aan het menu toe te voegen. Of je koopt, speciaal voor deze dagen, een supplementje.

5. Drink voldoende water

Je kan een opgeblazen gevoel krijgen door vochttekort. En helaas telt wijn niet mee om dat tekort weer aan te vullen. Zet een kannetje water op je aanrecht en zorg ook voor voldoende water op tafel, zodat iedereen genoeg vocht binnenkrijgt.

Tip: Doe een paar schijfjes citroen met wat komkommer in een kan water; staat leuk en citroen helpt je lever met de afvoer van gifstoffen.

6. Even bewegen

Mooie kersttraditie: maak na het diner een wandeling met z’n allen. De frisse buitenlucht en beweging zorgen ervoor dat je spijsvertering tot rust komt.

7. Sla geen maaltijden over

Lunch gewoon (licht) op de dag van het diner. Ook als je je de volgende dag nog onaangenaam ‘vol’ voelt, eet dan toch iets, een stuk fruit bijvoorbeeld, om je spijsvertering op gang te houden.

Toptip: Ga naar de sauna

Wil je echt even goed ontgiften, ga dan lekker een dagje naar de sauna na de kerstdagen. Ook fijn om weer even heelemaal tot rust te komen.

Beeld: iStock. Bron: beautify.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

In januari maken we de balans op, ook op relatiegebied. Psychotherapeut Esther Perel heeft verrassende inzichten over een verfrissende apk voor de liefde. Begin bijvoorbeeld aan een tweede huwelijk met je partner. ‘Pas wanneer je opnieuw verbonden bent met jezelf, kun je weer kijken naar de ander.’ 

Haar podcasts zijn een enorm succes. Perel bood koppels een gratis relatietherapie-sessie aan als ze de opnames daarvan mocht gebruiken. Deze podcasts, waarin je je als vlieg op de muur waant van de sessie waarbij alleen de herkenbare kenmerken van de koppels zijn gecensureerd, geven enorm veel inzicht in je eigen relatie. Het leverde haar zelfs een uitnodiging op voor Zomergasten.

Dit zijn de 5 tips van Esther Perel voor meer verbinding in je relatie

1. Wees betrokken

Luister actief en laat je geliefde weten dat je hem of haar gehoord en begrepen hebt.

  • Ik hoor wat je zegt en ik begrijp dat je je daarom verdrietig voelt.
  • Ik zie wat het met je doet. Dat maakt mij ook blij.

2. Wees de partner die je zelf wenst

Je hebt zelf de verantwoordelijkheid je ‘dode zelf’ weer tot leven te wekken. Verlang niet van je partner dat hij of zij dat voor je doet. Bovendien is het essentieel dat je zelf het gevoel hebt dat je het waard bent om weer te vlammen.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

“Perel believes we learn who we are through our relationships, and our relationships determine the quality of our lives. That’s what drives her interest, what makes her keep listening so we can understand others and help them understand themselves. And through Where Should We Begin?, she invites others to listen, too—to hear about the mistakes her guests have made, the hurt they have inflicted on others, the pain they have experienced and ultimately don’t know how to process.” . Excerpt from a new article on @esquire. Read the full piece by clicking the link in my profile bio. Listen to Seasons 1 and 2 of #WhereShouldWeBegin on Apple Podcasts or estherperel.com/podcast. Season 3 is now available on Audible. . 📷: Kathryn Wirsing/Esquire.com @katwirsing

Een bericht gedeeld door Esther Perel (@estherperelofficial) op

3. Toon je verantwoordelijkheid

Het is makkelijk om je te focussen op wat een ander verkeerd doet of wat je mist aan je partner. Denk eens: wat kun jíj veranderen om jullie leven samen leuker te maken? Neem je partner mee die brug op. Dan komt hij vanzelf jouw kant op.

4. Toch een affaire?

Wees eerlijk, maar niet te. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk weten om het volledige verhaal te kennen: hoe heb je haar ontmoet, waar sprak je af en hoe vaak, hoe lang heeft het geduurd? De ander moet eerlijk zijn, maar moet je alles vertellen?

Per se de kleur van iemands ondergoed willen weten zorgt eerder voor een obsessie dan voor verbinding. Praat over wat er is gebeurd, over de pijn die dat geeft, maar kijk ook naar de toekomst. Wie zijn wij en wat willen we?

5. Wacht niet te lang met seks

Vaak volgt na ontrouw een periode van intense en hevige vrijpartijen, gevolgd door afstand en afwijzing. Laat dat niet eindeloos duren. Seks, intimiteit en verbinding zijn onderdeel van de relatie. Probeer ze opnieuw een plaats te geven.

In Nouveau deze maand een uitgebreid artikel over de filosofie van Esther Perel.

Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Krachttrainen doet iets met je. Fysiek én mentaal. En je kunt er ook na je vijftigste makkelijk nog mee beginnen. Hier 7 redenen waarom krachttraining juist nu zo goed voor je is.

1. Krachttraining zorgt voor spieropbouw en toename van spiermassa

Van belang als je ouder wordt, want veroudering gaat juist gepaard met verlies van spiermassa. In combinatie met goede voeding zorgt krachttraining op hogere leeftijd voor spierbehoud.

2. Toename botdichtheid en botsterkte

Een toename van spierkracht en spiermassa als gevolg van krachttrainen zorgt ook voor een toename van botdichtheid en botsterkte. Daardoor is krachttrainen een goed wapen tegen botontkalking. 

3. Meer calorieën verbranden in rust

Meer spiermassa zorgt ervoor dat je lichaam meer energie (calorieën) in rust gaat verbranden. Dat betekent dat je ruststofwisseling hoger wordt. Krachttrainen geeft je metabolisme een flinke boost en dat helpt weer als afvallen je doel is.

4. Door krachttraining verlaagt je bloeddruk

Krachttrainen verbetert de conditie van je hart en bloedvaten en verlaagt je bloeddruk. Daarmee verklein je de kans op hart- en vaatziekten

5. Je krijgt een betere houding door training met gewichten

Met name het trainen van je rug-, buik- en schouderspieren zorgt voor een betere houding: je gaat beter staan en meer rechtop zitten.

6. Je wordt sterker op alle vlakken

Door consistent te gaan krachttrainen, voel je je fitter, energieker én word je mentaal en fysiek sterker. De veranderingen die je bij jezelf opmerkt, geven je zelfvertrouwen en body confidence.

7. Je slaapt beter

Kies jouw favoriete krachttraining:

Powerliften

Powerliften bestaat uit drie onderdelen: deadliften, backsquatten en benchpressen. Het doel is om zo veel mogelijk gewicht in één keer te kunnen verplaatsen.

CrossFit

Combineert gewichtheffen, atletiek, gymnastiek en cardio, waarbij verschillende oefeningen en variaties in een hoge intensiteit worden uitgevoerd.

Gewichtheffen

Krachtsport waarbij het erom gaat zo veel mogelijk gewicht boven het hoofd te heffen.

Krachttraining

Training met extra weerstand van lichaamsgewicht of losse gewichten om je maximale kracht te vergroten.

Video: Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen

Professor Luc van Loon, bewegingswetenschapper aan de Universiteit van Maastricht, onderzoekt het belang van voeding en beweging bij het ouder worden.

Weten waarom het op elke leeftijd verstandig is aan krachttraining te doen? Bekijk hier zijn filmpje ‘Eeuwige Jeugd / Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen’

In de Nouveau van deze maand lees je nog véél meer over krachttraining en je vind er een uitgebreid interview met Ina Koolhaas Revers. Zij begon op haar 63e met krachttraining en werd in 2018 wereldkampioen Powerliften in de categorie 70+.

Haar missie: '50+vrouwen aan het sporten krijgen!'

Nu in de winkel:

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in