Het hoeft natuurlijk geen Valentijnsdag te zijn om even een goede tête-a-tête met je partner te hebben, maar het is wél een goed excuus voor een etentje buiten de deur. Of juist niet! 7 Tips voor een geslaagde romantische avond:

1. Blijf lekker thuis

Vermijd drukke, rumoerige restaurants met Valentijnsdag. Blijf lekker thuis en verras je partner aan je eigen eettafel met een lekker dinertje voor twee. Als je goed bent in koken, is dit hét moment om je kookkunsten te laten zien.

More content below the advertising

Ben je wat minder handig in de keuken, dan zijn er genoeg restaurants die lekkere maaltijden bezorgen. Kijk van tevoren even hun menu door om te zien of er iets bij staat wat jullie allebei lekker vinden én wat de romantiek verhoogt. 

2. Zorg voor zinnenprikkelende voeding

Om de romantiek tussen jullie op te wekken, kun je tijdens het diner slim gebruikmaken van zinnenprikkelende voeding. Denk aan oesters en banaan, maar ook aan zalm, aardbeien, olijfolie, slagroom en pijnboompitten.

Zalm kan, zowel als voor- en hoofdgerecht en van banaan, aardbeien en slagroom maak je in een handomdraai een heerlijk dessert. Wil je wat groens als garnering? Kies dan voor rucola. Dat zou ook de zinnen stimuleren.

Wat noten betreft zijn walnoten, hazelnoten of amandelen een goede keuze voor een romantische avond.

3. Creëer een romantische sfeer

Natuurlijk zet je kaarsen op tafel, maar heb je ook aan een playlist met jullie meest romantische songs gedacht? Ook een mooi tafelkleed, servetten en een bos bloemen zorgen kunnen bijdragen aan de sfeer.

4. Maak er een zoveel-gangen diner van

Niets is heerlijker dan samen de hele avond te genieten van allerlei lekkere hapjes. Maak daarom meerdere lichte gerechten klaar en neem de tijd om er samen uitgebreid van te genieten. Of verdeel de gerechten zodat je zelf niet continu in de keuken staat.

5. Romantische afsluiting

Als je álle gerechten hebt gehad, is weinig lekkerder dan samen een glaasje rode wijn te drinken. Dit kan zelfs de romantiek verhogen, want rode wijn heeft een stimulerende werking op het libido. Serveer je er nog een kaasplankje bij, dan kan dit bijdragen aan de romantiek.

Houd je niet van wijn of drink je geen alcohol? Geen probleem! Er is ook thee die de hartstocht aanwakkert. Denk bijvoorbeeld aan chai en gemberthee. Een vanillestokje in de thee heeft nog eens een extra versterkend effect.

Je kunt ook chocolademelk maken en er een schepje maca poeder in doen. Dit gezonde stofje zou eveneens de romantiek kunnen verhogen.

6. Laat de vaat staan

Om ook ná de maaltijd een romantische sfeer te behouden, kun je het beste de vaat laten staan. Doe net alsof je in een restaurant bent en je lekker wordt verzorgd. Zo geniet je het meeste van elkaars aanwezigheid. Alles wat nu telt, is jullie romantische avond.

Die vaat komt morgen wel weer.

7. Verwacht niets

Natuurlijk kijk je vol verwachting uit naar een romantische avond met je partner. Toch is het beter om je verwachtingen los te laten. Als je van tevoren een beeld hebt van hoe een romantische avond eruit moet zien, leidt de praktijk vaak tot teleurstelling.

Probeer vooral te genieten van het samenzijn in het moment. Laat het slagen van de avond vooral niet afhangen van de verwachting dat je aan het eind samen in bed belandt.

Wat doe jij van Valentijn de meest romantische dag van het jaar te maken? Deel het hieronder in de reacties!

Tekst: Annemiek Shrestha - van der Krogt van puurfiguur.nl

Beeld: unsplash 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in