De alleskunner over fysiek en mentaal fit blijven.

Een gezonde geest gedijt in een fit lichaam, maar hoe krijg je dat voor elkaar? We vroegen het Victoria Koblenko (41), actrice, presentatrice en columniste. Ze is een bourgondiër en is wars van caloriebeperkende diëten. Intermittent fasting bepaalt haar eetpatroon, een methode waarbij je zestien uur per dag niets eet en acht uur juist wel. Dat geeft energie en optimaliseert je gezondheid. Ze schreef er een boek over, samen met voedingswetenschapper dr. Ludidi.

Article continues after the ad

WAT BETEKENT JOUW LICHAAM VOOR JOU?

‘Mijn lichaam is het huis van mijn geest en ik probeer dat huis zo liefdevol mogelijk in te richten. Als ik me goed voel, dan voelen mijn omgeving en mijn gezin zich ook goed. Het heeft wel jaren geduurd voordat ik ontdekte dat ik het op peil houden van mijn energie vooral in mezelf moest zoeken.

Genoeg stilte is daarbij een belangrijke voorwaarde. Vijftien minuten mediteren per dag zorgt voor ruimte in mijn hoofd. Dan hoeft mijn geest even niet als een aapje van de ene naar de andere to-do-list te springen.’

WAAR BEN JE OP DIT MOMENT MEE BEZIG?

‘Samen met dr. Samefko Ludidi heb ik net een boek over intermittent fasting geschreven, getiteld: Stop met (di)ËTEN. Bij intermittent fasting eet je zestien uur per dag niets en acht uur lang juist veel. Het helpt met het op peil houden van je bloedsuikerspiegel en de hormoonbalans.

Volgens mij wil geen enkele vrouw nog op dieet. Dat slanke ideaalbeeld, waardoor je een slaaf wordt van een dieet, is gelukkig aan het veranderen. Het gaat erom dat je blij bent met jezelf en lekker in je vel zit. Daarom heb ik met dr. Ludidi een handleiding gemaakt voor iedereen die gezonder wil worden en toch lekker en veel wil blijven eten.’

HOE ZIET JOUW EIGEN EETRITME ERUIT?

‘Rond half twaalf, soms nog later, neem ik een vrij stevige maaltijd. ’s Avonds gaan we rond half zeven aan tafel. Zo eet ik gedurende zeven uur op een dag alles wat ik lekker vind. Goede vetten zijn belangrijk. Die helpen je die zes- of zeventien uur vasten te overbruggen.

Thuis eten we supersimpel. Veel groene groenten, ik maak smoothiebowls van avocado en bosbessen, glutenvrije graanproducten en verder eten we veel vette vis. Voor mijn huid streef ik naar zo min mogelijk geraffineerde suikers, maar ik eet wel veel pure chocolade. Voor dat geluksmomentje.’

HOE BELANGRIJK VIND JE JE FIGUUR?

‘Slank zijn vind ik eigenlijk niet (meer) belangrijk. Ik ben echt een bourgondiër, letten op calorieën is niets voor mij. Ik kijk liever bij mezelf naar binnen dan in de spiegel.’

WAAR STREEF JE NAAR IN HET LEVEN?

‘Gezond zijn en mooi oud worden. Daarin ga ik ver. Bio-hacken is mijn grote hobby en tool om vitaal 110 te worden. Het gaat over het optimaliseren van je lijf en brein, zodat je meer energie maakt in minder tijd. IF is daar een onderdeel van en focust op het zelfhelende vermogen van het lichaam waardoor je meer energie hebt en je je beter kunt concentreren. Het vertraagt het verouderingsproces en geeft je een gezonde uitstraling. Misschien word ik helemaal geen 110, maar ik ga in elk geval vitaal de pijp uit. Mark my words!’

WAT GUN JE JEZELF?

‘Veel slaap, elke week een massage, elke dag een meditatie. En kleine rituelen die ik heb omgebouwd tot gewoontes: een geurkaars branden met een mantra, een dagboek bijhouden... Allerlei dingen waar eerder geen ruimte voor was.’

WAT IS JE WENS VOOR DE KOMENDE MAANDEN?

‘Ik hoop met mijn boek veel vrouwen te inspireren een diepe duik te nemen in hun lijf en voor maatwerk te gaan. Meten is weten. De meeste vrouwen komen de cijfers pas te weten als er sprake is van een ziektebeeld. Laten we dat vóór zijn.’

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in