De ontwerpen uit de Dior-collectie voor herfst-winter 2019-2020 zijn om van te watertanden, mits je van donkere tinten houdt. Want tijdens de modeshow van het Franse modehuis afgelopen maandag vierden zwart en draperieën hoogtij. 

In Dior’s hôtel particulier, de geboorteplaats van het Franse modehuis, presenteerde Maria Grazia Chiuri haar nieuwe haute couture-collectie.  

More content below the advertising

Haute couture als kunstvorm

De hersenspinsels van architect Bernard Rudofsky, waarbij hij de vorm en functie van kleding onder de loep neemt, vormden voor Chiuri de inspiratie voor een 'nieuwe conceptuele visie op haute couture als kunstvorm'. Deze is bedoeld om 'lichamen te hullen in kleding, lichamen die altijd uniek zijn, met een geheel eigen identiteit'.

Adembenemende scenografie van Penny Slinger

De scenografie was adembenemend en komt uit de koker van de feministische kunstenaar Penny Slinger wier krachtige zwart-wit werken één van de inspiraties is voor de collectie.

"Haar mysterieuze wereld, bevolkt door vrouwelijke wezens, vertelt een hedendaagse interpretatie van de kariatiden," zo laat het Franse modehuis weten. Kariatiden zijn vrouwenbeelden die worden gebruikt als pilaren of pilasters. "De sculpturen zijn gehuld in gedrapeerde tunieken met zuivere lijnen, net zoals de vrouwenbeelden die sommige Parijse gebouwen sieren," aldus Dior.

Bekijk hieronder hoe de set voor de show werd opgebouwd. 

Kracht van zwart 

Het is duidelijk dat Maria Grazia Chiuri 'de meervoudige kracht van zwart' heeft onderzocht, want ze ontwierp voor deze collectie slechts een enkele witte jurk. "Ik zou een heel boek over zwart kunnen schrijven," zo zei Christian Dior ooit in The Little Dictionary of Fashion.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Exploring the relationship between couture and architecture, with nods to the universe of Austrian-American architect Bernard Rudofsky, #MariaGraziaChiuri delivered a breathtaking Autumn-Winter 2019-2020 #DiorCouture show in the House's birthplace: 30 Avenue Montaigne in Paris. The almost entirely black collection and set-up symbolized a return to fundamentals, to the foundations of Haute Couture, confronting it against contemporary lifestyles. Discover its first look, a divine draped white dress embroidered with the name of an exhibition staged by Rudofsky at the MoMA in the 1940s, titled 'Are Clothes Modern.' Check out our Instagram Stories live to discover it in its entirety.⁠ #DiorCouture

Een bericht gedeeld door Dior Official (@dior) op

 

'Dialoog tussen couture en architectuur'

Het Franse modehuis keerde in zijn nieuwste collectie terug 'naar de elementaire vorm van het gedrapeerde, als een dialoog tussen couture en architectuur, tussen flou (loszittende kleding, red.) en kleermakerswerk'. 

 

Beelden: Dior

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in