De kleurenkeuzes die wij maken voor de muren en het interieur van ons huis hebben vaak te maken met de trends van dat moment, in combinatie met een langetermijnstrategie. Neutrale kleuren gaan doorgaans minder snel vervelen dan een uitgesproken huis in alle tinten van de regenboog. Maar let op: kleuren kunnen een behoorlijk grote invloed hebben op hoe je je voelt. 

Maak een bewuste keuze

Kleur mogelijk een veel grotere invloed op onze gemoedstoestand dan wij doorgaans denken. Architect Malcolm Walker, die als productmanager betrokken is bij het grote Engelse meubelconcern Furniture Village, geeft advies met betrekking tot kleurenkeuzes, en de wijze waarop bepaalde tinten onze stemming (kunnen) beïnvloeden.

En dus ook: waar we bepaalde kleuren beter wel of juist niet op de muren zouden moeten kwasten.

Geel voor geluk 

Geel staat voor vrolijk en opgewekt, voor geluk en energie en kan daarmee heel goed gebruikt worden in keukens en eetkamers. Maar ook in de hal, voor een warme, hartelijke en zonnige entree.

Het licht een kamer op zolang het geel in de accenten zit, en dus niet in overdaad aanwezig. Denk aan een muur, een bank of een stoel, als warme tegenhanger in een witte ruimte. 

Blauw maakt productief 

De kleur van de hemel en de zee brengt rust in een ruimte. Blauw leent zich uitstekend voor badkamers en slaapkamers, bij voorkeur in een lichte, frisse tint in plaats van een donkerder blauw variant.

Blauw dus voor rust en sereniteit maar ook voor productiviteit en intelligentie, waarmee de kleur even uitstekend tot zijn recht komt in een studeerkamer. 

Bekijk ook: Video: zo ziet de wereld eruit als je kleurenblind bent

Roze voor een lage hartslag 

De passionele herkomst van de kleur roze (afstammend van rood) heeft een heel andere, veel minder hartstochtelijke, uitwerking op ons.

Het is de enige primaire kleur met een eigen naam (in feite is het licht rood) en in de jaren 60 werd tijdens een onderzoek aangetoond dat roze effect heeft op onze spierspanning.

Bij een experiment in Washington werd ‘Baker Miller pink’, een zoete tint roze (vernoemd naar de twee directeuren van de gevangenis, waar de test plaats vond), in hun leefruimte aangebracht, om het vijandige gedrag van de gevangenen te temperen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat agressie inderdaad afneemt in aanwezigheid van roze. De kleur heeft een (kortdurend) kalmerend effect op de hartspieren, die nodig zijn voor de opbouw van agressie, en bij waarneming van deze kleur dus niet snel genoeg meer werken.

Roze verlaagt de hartslag en de ademhaling. Deze verzachtende, esthetische kleur maakt zichzelf daarmee zeer geschikt voor slaapkamers, maar ook voor onze zitkamer. 

Rood en ondeugend 

Rood wordt veel geassocieerd met brutaal en agressief. Met rood maak je een statement en haal je energie in huis. Het schijnt de eetlust op te wekken en conversatie aan te wakkeren.

Een uitstekende keuze voor de eetkamer dus, en een wat mindere voor de slaapkamer. Wees er niet al te scheutig mee; ondeugend is leuk en pittig, maar echt brutaal wordt al gauw ongemanierd. 

Groen voor kalmte en ontspanning 

Groen zorgt voor een gevoel van welbevinden. Een natuurlijke, heilzame, ontspannen werking op onze geest. Groen staat voor de natuur, voor lucht en zuurstof, voor groei en rust.

Het is een fijne kleur die het eigenlijk in alle kamers heel goed zal doen, maar in de slaapkamer misschien het beste tot zijn recht komt. Combineer de kleur op de muren of in je interieur met mooie planten en breng daarmee nog meer harmonie en sereniteit aan. 

Tijd voor meer kleur dus. Eén muur, één meubelstuk of een paar kleurrijke accessoires kunnen vaak al een hoop doen in huis.

Bron beeld: MaMa Kelly in Amsterdam heeft een compleet oud-roze interieur.

Als je aankomende winter minder vaak verkouden en grieperig wilt zijn, kun je het beste nú naar de supermarkt gaan. Er zijn een heleboel gewone voedingsmiddelen die je weerstand helpen versterken.

Deze zeven voedingsmiddelen werken weerstandsverhogend, zodat kou en virussen je niet zo snel te pakken krijgen:

1. Zwarte bessen

Probeer jij zoveel mogelijk sinaasappels naar binnen te werken als je kou hebt gevat? Sinaasappels en andere citrusvruchten dragen inderdaad bij aan een goede weerstand door de vitamine C die ze bevatten.

Toch zijn zwarte bessen nog rijker aan deze weerstandvitamine. Dezelfde hoeveelheid zwarte bessen levert maar liefst drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel. Strooi deze vitaminebommetjes dus rijkelijk over je yoghurt of eet ze zó uit je hand voor een optimale weerstand.

2. Lever

Lever is bijzonder rijk aan vitamine A en daar profiteert jouw weerstand van. De vitamine wordt ook wel ‘anti-infectie vitamine’ genoemd. Ook ijzer vind je in grote hoeveelheden in lever, net als koper, vitamine D en B6.

Deze vitamines en mineralen zijn allemaal bijzonder goed voor onze weerstand. Zet dus eens lever op het menu, bijvoorbeeld gebakken levertjes.

3. Paprika

Paprika is niet alleen rijk aan vitamine C, maar bevat ook een voorloper van vitamine A. Net als vitamine B6 en E is vitamine A goed voor je weerstand. Paprika bevat al deze vitamines en geeft je weerstand daarmee een flinke boost.

Bovendien vind je in paprika ook mineralen die je immuunsysteem versterken. Maak eens paella de marisk, oftewel paella met zeevruchten én paprika.

4. Broccoli

Broccoli is één van de gezondste voedingsmiddelen op aarde en daarmee ook goed voor je weerstand. De groente is rijk aan vitamine A, B6, C en E. Daarnaast vind je de volgende weerstandsversterkende mineralen in broccoli:

  • IJzer
  • Koper
  • Selenium
  • Zink. In dit artikel vind je een lekkere salade met broccoli, die bovendien goed is voor de lijn. Doe er je voordeel mee!

5. Knoflook

Dit kleine knolletje gaat griep en verkoudheid tegen en bevat een bijzonder stofje dat sterk antibacterieel werkt. Daarnaast levert knoflook mineralen die je weerstand ondersteunen. Ook vitamine C vind je in knoflook, net als vitamine B6.

Een bijzonder weerstandsverhogend knolletje dus!

Verwerk knoflook in zoveel mogelijk maaltijden als je een sterke weerstand wilt. Tip: laat de (uitgeperste) teentjes eerst even tien minuten liggen vóórdat je ze in de pan doet. Dan is de antibacteriële werking namelijk het sterkst.

6. Zonnebloempitten

Vitamine E is minder bekend als weerstandsvitamine, maar is in feite net zo belangrijk voor je immuunsysteem als vitamine C. Zonnebloempitten zitten boordevol vitamine E. Daarnaast bevatten ze een grote hoeveelheid vitamine B6, selenium, ijzer, koper en zink.

Strooi de pitjes over je yoghurt of salade voor een optimale weerstand.

7. Oesters

Bij oesters denk je niet meteen aan het versterken van je weerstand. Toch bevatten deze schaaldieren een stofje waar je immuunsysteem niet zonder kan: zink. Dit mineraal heeft ons immuunsysteem hard nodig om ziekteverwekkers buiten de deur te houden.

Na oesters is hennepzaad rijk aan zink. Ook pompoenpitten, lijnzaad en cacao bevatten dit mineraal. Een kop warme chocolademelk voldoet dus ook als je je zinkinname wilt verhogen. Laat wel de suiker weg, want dat berooft je lijf van belangrijke vitamines.

Ga je trouwens niet te buiten aan zinkrijke voeding, want een teveel is weer minder goed voor je weerstand. De veilige bovengrens is gesteld op 25 milligram zink per dag.

Welke voedingsmiddelen ga jij op het menu zetten voor een betere weerstand? Deel het hieronder in de reacties! Wist je trouwens dat goede sex ook goed is voor je weerstand? Je leest er alles over in dit artikel.

Beeld: iStock. Bron: www.floraa.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Tijdens Nouveau Matinee was filosoof Lammert Kamphuis een van de inspirerende sprekers. Zijn Filosofie voor een Weergaloos leven is al aan de vijfde druk toe. In het interview in de nieuwste Nouveau vertelt hij over ‘de kracht van filosofie’ als sleutel tot het leven waar je naar verlangt, at any age.

Lammert: ‘We hébben allemaal al een weergaloos leven. In letterlijke zin betekent weergaloos immers ‘niet weer gaan’. We kunnen voor het leven niet een keertje oefenen. Daarom ga ik graag te rade bij filosofen die al 2500 jaar nadenken over levenskunst.’ 

Over die levenskunst gesproken, wat is een goed advies voor ageless vrouwen die het leven willen blijven omarmen?

Lammert: ‘Je realiseren dat we in een wereld leven die heel erg wordt gedomineerd door getallen. Neem daar vooral afstand van. Dingen die er in het leven écht toe doen, zijn niet in cijfers uit te drukken.

Zie de voordelen van het ouder worden en focus daarop. Bijvoorbeeld op het gegeven dat je je met het verstrijken der jaren steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden.

Vraag je in plaats van “Wat wil ik nog in het leven?” eens af wat jij het leven nog te bieden hebt: “Hoe richt ik vanaf nu mijn leven zo zinvol mogelijk in?”’

Op wel gebied heb je de meeste invloed op je geluk?

‘Vooral in je denken, omdat je daar altijd vrij in bent. Epictetus zei: “Het zijn niet de dingen zelf die ons in verwarring brengen, maar onze denkbeelden erover.”

Dat zie ik ook heel vaak in de workshops die ik geef. Over de dood bijvoorbeeld; het stilstaan bij je sterfelijkheid kan je helpen in te zien wat er in je leven echt toe doet. Ook in mijn workshops over seks blijkt hoe onze ideeën over seks invloed hebben op ons leven.’

We moeten hoe dan ook zelf aan de slag...

‘Er is geen methode die leidt tot het grote geluk. Het leven is ingewikkeld en dat leren aanvaarden is al mooi. Op elke leeftijd.’

Meer lezen over Lammert en zijn filosofie voor een weergaloos leven? Over de maakbaarheid van het leven bijvoorbeeld of wat ons het meeste in de weg zit in onze zoektocht naar geluk? Nu in de nieuwste Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in