Heerlijk hoor, die zwoele zomeravonden. Alleen liggen wij vaak nog een uur te draaien voordat we in slaap vallen. Zo houd je het een beetje koel onder de lakens:

Vijf tips voor een goede goede nachtrust op warme dagen:

1: Koud douchen: beter van niet

Hoe verleidelijk het ook is om een koude douche te nemen, toch raden we het niet aan. Je bloedvaten vernauwen dan en daardoor raak je je warmte juist moeilijker kwijt.

Article continues after the ad

Lauwwarm douchen is om die reden juist wel een goed idee volgens neuroloog Arthur Kurvers. Je bloedvaten gaan openstaan en je verliest gemakkelijker lichaamswarmte. Hier heb je langer profijt van. Volgens onderzoek is de kans dat je ’s nachts wakker wordt van de hitte dan kleiner.

2. Ben je een piekeraar? Leid jezelf af

Vraag je je 's avonds al af of het je lukt straks in slaap te vallen door de warmte? Dan is de kans groot dat het je niet lukt. Zorg ervoor dat je helemaal ontspannen bent voordat je wil gaan slapen.

Kijk een halfuur voordat je naar bed gaat niet meer op je telefoon- of tabletscherm. Lees een goed boek en zet een rustgevend muziekje op.

Wat ook kan helpen: Geluid van een regenbui. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je even niet denkt aan warme temperaturen, maar juist aan verkoeling.

3. Maak je eigen airco

Heb je wel een ventilator, maar heb je daar ook maar weinig aan, omdat 'ie alleen maar warme lucht verplaatst? Vries een paar plastic flesjes water in. Zet deze een halfuurtje voordat je gaat slapen voor de ventilator in je slaapkamer en er hangt heerlijk koele lucht als je je kussen opzoekt.

Zorg er wel voor dat je een klein slokje water uit de fles laat lopen voordat je 'm invriest, anders kan het barsten in de vriezen.

4. Goed beddengoed

Met een goed ventilerend matras en beddengoed voorkom je dat je ’s nachts of ’s ochtends badend in het zweet wakker wordt. Door te kiezen voor katoenen beddengoed zit je altijd goed. Dit 'ademt' en neemt gemakkelijk (transpiratie)vocht op.

Ook een goed ventilerend matras neemt gemakkelijk vocht op en blijft – ook na het opnemen van vocht – comfortabel. Zo geniet jij ook tijdens een zomernacht van fris ligcomfort.

5. In een avontuurlijke bui? Slaap buiten

Probeer eens een nachtje buiten te slapen. In tegenstelling tot overdag, is het ’s nachts buiten koeler dan binnen. Leg je matras eens op je balkon of in je tuin en breng een nacht door onder de sterren. Bij voorkeur wel met een klamboe natuurlijk, anders word je lek geprikt. Maar het kan enorm sfeervol en romantisch zijn.

Slaap lekker!

Bron: Swiss Sense