Hij zit vol goede voedingsstoffen en met je gewicht zit het echt wel goed als je regelmatig (dagelijks) een banaan eet. Want hij zit vol kalium en magnesium, vezels, vitamine C en B6 en kan om die reden zorgen voor…

  • Een lagere bloeddruk, met dank aan de magnesium en kalium
  • Een gezond hart, dat is een effect van die bloeddruk
  • Sterke botten, opnieuw dankzij kalium (helpt tegen osteoporose) en magnesium
  • Een goede spijsvertering, wat komt door de vezels
  • Een scherpe geest, waar de vitamine B6 dan weer voor zorgt – het kan zelfs je stemming bevorderen bij PMS

Sportmaatje

Maar zit er niet veel suiker in een banaan, horen wij je denken? Nou ja, zo’n 12 gram. Maar dus ook een boel andere bestanddelen die je juist goed doen. Bovendien zorgen de vezels voor een minder snelle suikeropname in het bloed zodat je geen last krijg van een suikerpiek, en erger: een dip. 

Article continues after the ad

En met amper 100 calorieën en weinig vet is het echt de perfecte snack als je je kilo’s in de gaten wilt houden.

Daarnaast zijn bananen je sportvrienden. De koolhydraten zorgen ervoor dat je even lekker door kunt. Bovendien liggen ze licht op de maag, dus zitten ze niet in de weg.

Ná het sporten vullen ze in combinatie met proteïnen (zoals pindakaas – echt: een topcombi) je energie aan én de kalium die je bent kwijtgeraakt in je transpiratie.

Dus: let's go bananas!

Bron: Good Housekeeping