Nouveau-editor Kim Veldema verloor eerder dit jaar 10 kilo in ruim drie maanden. Maar daarmee is ze er nog niet, want al tikt ze in oktober de 48 jaar aan, dit moet haar fitste jaar ooit worden. "Maar zonder veel gedoe alsjeblieft." Prima, dat kan.

En die vlieger gaat niet alleen op voor Kim, iedereen kan met deze 13 tips haar leven (en gezondheid) verbeteren zonder al te veel moeite. Begin jij ook nog vandaag? 

1. Drink meer water. Je lichaam bestaat voor 90 procent uit water en heeft ook water nodig voor bijna elke functie. Veel van de kwaaltjes en pijntjes en andere vervelende symptomen zouden verminderen als we meer water zouden drinken.

2. Maak er een gewoonte van om stevig te wandelen. Je lichaam is gemaakt om te bewegen. Je zou het niet zeggen, met al die kantooruren die we zittend doorbrengen, maar het is echt zo. Je hart is een spier die beweging nodig heeft om optimaal te presteren. Dat weet je wel, maar we hebben soms (vaak...) een reminder nodig om daaraan herinnerd te worden.

3. Of beter: maak een stevige wandeling in de natuur. Bomen en planten zorgen ervoor dat koolstofdioxide verandert in de rijke zuurstof die we inademen. En dat zorgt er weer voor dat er korte metten worden gemaakt met bacteriën en virussen én dat je beter ademt.

4. Omhels iemand van wie je houdt. Als je iemand om wie je geeft een hug geeft (maar dan wel iemand die zo'n omhelzing ook prettig vindt), komen er gelukshormonen - zoals oxytocine - vrij in je lichaam, waardoor depressieve emoties kunnen verminderen.

Lees ook: Verander je leven in 4 minuten (en je hoeft er je bed niet voor uit te komen)

5. Eet dagelijks twee of drie stuks fruit (een half bakje druiven, bosbessen en tomaatjes gelden ook als één stuk). Felgekleurd fruit is rijk aan specifieke fytovoedingsstoffen, die hersenziektes tegengaan, en quercitine (spreek uit: kersetine) - dat helpt om ademhalingsproblemen en allergieën te verminderen. 

6. Eet elke dag een grote salade. Veel mensen die dat niet doen, zeggen vaak dat gezond eten 'te duur' is. Sorry, maar dat vinden wij een smoesje. Er zijn zat superfoods die heel goed betaalbaar zijn. Een gewone groene salade bijvoorbeeld. Die zit vol vitaminen, mineralen, chlorophyl (wat planten hun groene kleur geeft en ons bloed een gezonde oppepper geeft) en enzymen (verbeteren de stofwisseling en verhogen je energie).

7. Mediteer. We hebben een hartstikke druk leven, maar even de tijd nemen om je gedachten te ordenen - en even niet op een scherm te kijken - kan je echt helpen om weer wat meer in evenwicht te komen en het leven beter aan te kunnen. Meer dan een paar minuten per dag heb je soms niet eens nodig.

8. Adem elke dag tenminste vijf minuten diep in en uit. Onderzoek toont aan dat zoiets kleins het niveau van je stresshormonen al aanzienlijk kan verlagen - ja, zelfs in die paar minuten. Heerlijk toch? Het effect is eigenlijk verrassend groot: je wordt daardoor minder onrustig (of angstig), slaapt beter en kunt daardoor zelfs wat overtollige pondjes verliezen.

9. Nog zo'n handige om je gewicht onder controle te houden: zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Bijvoorbeeld amandelen, groentesnacks, humus met volkoren crackers: lekker dippen en genieten. Dan grijp je toch minder snel naar die zak Engelse drop / paprika chips / Jules Destrooper almond thins (die laatste is onze favoriete guilty pleasure...). Probeer ook eens 'nee' te zeggen tegen die verjaardagstaart op je werk; tenzij je er écht heel veel zin in hebt. Jij houdt je bloedsuikerspiegel wél in balans, en dat betekent: geen energiedips meer!

10. Drink een vers gemaakte sap - het liefst met groene veggies. Groene sappen zijn echte power-bommetjes, die genezen en tegelijkertijd bergen energie geven.

11. Stop en ruik eens aan bloemen. Letterlijk. Door het even rustiger aan te doen, voel je je tevredener. Bovendien zorgt het ruiken aan natuurlijke aroma's ervoor dat je je relaxter en tegelijk energieker voelt. Hoe simpel het ook klinkt, deze 'geurtherapie' - die direct een prikkel aan de hersenen doorgeeft - is de snelste manier om je hormonen in balans te krijgen. 

12. Schrijf minimaal 10 dingen op waar je dankbaar voor bent. Steeds meer studies bewijzen dat dankbaarheid zorgt voor een groter gevoel van gezondheid en geluk.

13. Doe iets aardigs voor een ander. En denk daarbij niet: zal hij/zij me nu raar vinden? Heeft je buurvrouw het moeilijk? Verras haar dan eens zomaar met een bos bloemen; en reserveer dan ook tijd om écht een gesprek met haar aan te gaan, in plaats van een gehaast 'hallo' en 'dag'. Of stuur die vriendin eens een echte, 'ouderwetse' kaart, waarin je haar vertelt hoe blij je met haar bent. Heerlijk om te doen, en je maakt er iemand zo happy mee.

Voor mooie benen moet je ze door de blikken van mannen laten masseren, aldus Marlene Dietrich. Maar ze zelf wat aandacht geven, werkt ook. Dus als het weer is om te flaneren met je prachtige benen, kijk dan eerst hier even.

Na een lange winter ingepakt te hebben gezeten, gaan we nu onze benen weer laten zien. Zijn ze glad geschoren, goed gescrubd en mooi zongebruind?

Volg deze tips en je zomer begint nu al een beetje(zeker met de temperaturen van dit weekend).

Scrubben

Scrub de benen minstens eenmaal per week van top tot teen. Zo poets je het laagje opgehoopte, dode huidcellen richting doucheput en wordt de celvernieuwing gestimuleerd.

Exfoliëren maakt de huid zachter, gladder en bevordert het effect van bodyproducten. Een mix van geurende oliën en zoutkristallen is The Body Shop Secrets of the World Brazilian Cupuaçu Scrub-in-Oil. 

        Lees ook: Handig: 7 x zo geniet je langer van gladde benen

Ontharen

Hoe je de benen ook onthaart: maak ze gerust van hiel tot heup haarvrij. Het is een fabeltje dat je de haartjes op de dijbenen niet zou mogen verwijderen omdat ze dan sterker terug groeien.

Maak de huid vooraf goed vochtig en gebruik altijd een scheerproduct, zoals een mousse of olie. Het geeft minder kans op irritaties en de huid voelt nog zachter. Als je om de drie dagen scheert, voorkom je stoppels. 

Masseren met bodycrème

Trakteer je benen elke dag van hiel tot heup op een rijke bodycrème of voedende olie. Zo’n massage hoeft maar vijf minuten te duren: strijk met vlakke handen in drukkende, opwaartse bewegingen om meteen de bloedcirculatie te stimuleren. 

Alternatief

Alleen de suggestie geven van blote benen kan ook: Wolford heeft de dunste nude zomerpanty Naked 8 denier (in 6 tinten, ook stay-ups, € 18,- via www.wolfordshop-nl).

Wie slecht geslapen heeft, grijpt de volgende ochtend al snel naar een grote pot koffie. Ok, dat helpt een beetje. Maar wist je dat er ook een ander heerlijk bruin goedje heel goed is tegen slaaptekort?

Tromgeroffel...chocolade. Volgens een nieuwe studie gepubliceerd bij Frontiers in Nutrition zouden de flavanoïden (antioxidanten) in een reep chocola dat vermoeide gevoel als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.

Pure chocola
De cacao zou bovendien een positief effect op de hersen hebben: je geheugen wordt beter en je kunt beter nadenken. Dat bleek bij de proefpersonen die meededen aan het 'choco' onderzoek.

Overigens is een stukje (of meerdere stukjes) van een reep pure chocolade het beste. Die is het meest rijk aan flavanoïden. Meer fan van melk, ook geen probleem.