Nouveau-editor Kim Veldema verloor eerder dit jaar 10 kilo in ruim drie maanden. Maar daarmee is ze er nog niet, want al tikt ze in oktober de 48 jaar aan, dit moet haar fitste jaar ooit worden. "Maar zonder veel gedoe alsjeblieft." Prima, dat kan.

En die vlieger gaat niet alleen op voor Kim, iedereen kan met deze 13 tips haar leven (en gezondheid) verbeteren zonder al te veel moeite. Begin jij ook nog vandaag? 

1. Drink meer water. Je lichaam bestaat voor 90 procent uit water en heeft ook water nodig voor bijna elke functie. Veel van de kwaaltjes en pijntjes en andere vervelende symptomen zouden verminderen als we meer water zouden drinken.

2. Maak er een gewoonte van om stevig te wandelen. Je lichaam is gemaakt om te bewegen. Je zou het niet zeggen, met al die kantooruren die we zittend doorbrengen, maar het is echt zo. Je hart is een spier die beweging nodig heeft om optimaal te presteren. Dat weet je wel, maar we hebben soms (vaak...) een reminder nodig om daaraan herinnerd te worden.

3. Of beter: maak een stevige wandeling in de natuur. Bomen en planten zorgen ervoor dat koolstofdioxide verandert in de rijke zuurstof die we inademen. En dat zorgt er weer voor dat er korte metten worden gemaakt met bacteriën en virussen én dat je beter ademt.

4. Omhels iemand van wie je houdt. Als je iemand om wie je geeft een hug geeft (maar dan wel iemand die zo'n omhelzing ook prettig vindt), komen er gelukshormonen - zoals oxytocine - vrij in je lichaam, waardoor depressieve emoties kunnen verminderen.

Lees ook: Verander je leven in 4 minuten (en je hoeft er je bed niet voor uit te komen)

5. Eet dagelijks twee of drie stuks fruit (een half bakje druiven, bosbessen en tomaatjes gelden ook als één stuk). Felgekleurd fruit is rijk aan specifieke fytovoedingsstoffen, die hersenziektes tegengaan, en quercitine (spreek uit: kersetine) - dat helpt om ademhalingsproblemen en allergieën te verminderen. 

6. Eet elke dag een grote salade. Veel mensen die dat niet doen, zeggen vaak dat gezond eten 'te duur' is. Sorry, maar dat vinden wij een smoesje. Er zijn zat superfoods die heel goed betaalbaar zijn. Een gewone groene salade bijvoorbeeld. Die zit vol vitaminen, mineralen, chlorophyl (wat planten hun groene kleur geeft en ons bloed een gezonde oppepper geeft) en enzymen (verbeteren de stofwisseling en verhogen je energie).

7. Mediteer. We hebben een hartstikke druk leven, maar even de tijd nemen om je gedachten te ordenen - en even niet op een scherm te kijken - kan je echt helpen om weer wat meer in evenwicht te komen en het leven beter aan te kunnen. Meer dan een paar minuten per dag heb je soms niet eens nodig.

8. Adem elke dag tenminste vijf minuten diep in en uit. Onderzoek toont aan dat zoiets kleins het niveau van je stresshormonen al aanzienlijk kan verlagen - ja, zelfs in die paar minuten. Heerlijk toch? Het effect is eigenlijk verrassend groot: je wordt daardoor minder onrustig (of angstig), slaapt beter en kunt daardoor zelfs wat overtollige pondjes verliezen.

9. Nog zo'n handige om je gewicht onder controle te houden: zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Bijvoorbeeld amandelen, groentesnacks, humus met volkoren crackers: lekker dippen en genieten. Dan grijp je toch minder snel naar die zak Engelse drop / paprika chips / Jules Destrooper almond thins (die laatste is onze favoriete guilty pleasure...). Probeer ook eens 'nee' te zeggen tegen die verjaardagstaart op je werk; tenzij je er écht heel veel zin in hebt. Jij houdt je bloedsuikerspiegel wél in balans, en dat betekent: geen energiedips meer!

10. Drink een vers gemaakte sap - het liefst met groene veggies. Groene sappen zijn echte power-bommetjes, die genezen en tegelijkertijd bergen energie geven.

11. Stop en ruik eens aan bloemen. Letterlijk. Door het even rustiger aan te doen, voel je je tevredener. Bovendien zorgt het ruiken aan natuurlijke aroma's ervoor dat je je relaxter en tegelijk energieker voelt. Hoe simpel het ook klinkt, deze 'geurtherapie' - die direct een prikkel aan de hersenen doorgeeft - is de snelste manier om je hormonen in balans te krijgen. 

12. Schrijf minimaal 10 dingen op waar je dankbaar voor bent. Steeds meer studies bewijzen dat dankbaarheid zorgt voor een groter gevoel van gezondheid en geluk.

13. Doe iets aardigs voor een ander. En denk daarbij niet: zal hij/zij me nu raar vinden? Heeft je buurvrouw het moeilijk? Verras haar dan eens zomaar met een bos bloemen; en reserveer dan ook tijd om écht een gesprek met haar aan te gaan, in plaats van een gehaast 'hallo' en 'dag'. Of stuur die vriendin eens een echte, 'ouderwetse' kaart, waarin je haar vertelt hoe blij je met haar bent. Heerlijk om te doen, en je maakt er iemand zo happy mee.

Beauty-experts zijn het er unaniem over eens: make-up is de nieuwe huidverzorging. Een typisch gevalletje van twee vliegen in één klap. Deze producten zijn de voorlopers van de trend.

Toen rond 1930 voor het eerst Technicolor-kleurenbeeld voor de filmindustrie werd geïntroduceerd – en de actrices uit het zwart-wit tijdperk ineens geconfronteerd werden met zichtbare poriën en een onregelmatige teint - haakte de Poolse visagist Max Factor daar slim op in door de, later zo befaamde, Color Harmony-poeders en Pancake-foundations te ontwikkelen.

Mobiele tijdperk met filters

Een soortgelijke ontwikkeling, geïnspireerd op nieuwe technologieën, zien we nu ook in het selfietijdperk: het (alles) vervagende filtereffect van onze mobiele telefoon wordt vertaald naar vernuftige finishes in huidmake-up, zoals primers, poeders en foundations.

Ideaal voor veertigers die nu eenmaal niet meer het huidbeeld van een twintiger hebben. Hoewel Nederlandse vrouwen, vergeleken met Franse of Italiaanse vrouwen, nog steeds geen grootverbruikers van huidmake-up blijken, is het echt eens tijd de nieuwe texturen een kans te geven.

Deze merken zijn de voorlopers

‘Make-up is the next skincare,’ aldus de beautyexperts. Zeker de rijkere anti-aging foundations van de luxere merken (Chanel, Sisley, Sensai, Shiseido, Clarins) zijn inmiddels zo compleet, dat je zelfs een dagcrème achterwege zou kunnen laten.

Dun laagje primer met filtereffect eronder – extra verhelderend, matterend, anti-roodheid of stralend makend – en je teint oogt in enkele minuten een stuk frisser en rustiger, zo niet enkele jaren jonger.

Tip: de beste filterprimers om een veertigplus-huid op te frissen, vind je onder andere bij Charlotte Tilbury, Shiseido, YSL Beauté, BECCA, Benefit en Urban Decay.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Cellulite is erg vervelend en het liefst wil je er zo snel mogelijk vanaf. Misschien heb je al cellulite crèmes, lotions, wraps, bindweefselmassages, lasers, coolsculpting, cryolipolyse of zelfs liposuctie geprobeerd. Maar welke cellulite behandeling geeft het gewenste resultaat?

Deze producten en methodes kunnen je helpen tegen huidverslapping of de effecten van gewichtsverandering, maar de cellulite verwijderen lukt hiermee helaas niet.

Oorzaak cellulite

Zolang de onderliggende oorzaak van cellulite niet wordt aangepakt zal de cellulite op billen of (boven)benen niet verminderen. Cellulite is zo’n veelvoorkomend probleem dat je bijna van geluk mag spreken als je er niet te mee te maken hebt.

We weten allemaal wel hoe een sinaasappelhuid eruit ziet maar hoe we ervan afkomen is een ander verhaal. Cellulite zelf is de onregelmatige structuur van het vetweefsel. Als je nog geen putjes hebt kun je door veel bewegen, masseren en smeren de putjes voorkomen.

Maar zodra je onregelmatigheden ziet, kun je boenen en sporten wat je wilt, maar dan lijkt echt niets meer te helpen.

Je moet het je zo voorstellen, door vetophopingen worden de bindweefselstrengen die aan de huid vast zitten naar beneden getrokken, waardoor er een kuiltje ontstaat. Het enige wat dan nog helpt, is die strengetjes doorsnijden waardoor de huid als het ware weer terug ‘plopt’.

Effectieve methode

De Cellfina-behandeling is helemaal op dat idee van het doorsnijden van de bindweefselstrengetjes gebaseerd. Artsen vinden een Cellfina-behandeling dan ook de enige effectieve methode.

Een vacuüm-handstuk trekt de huid strak en vervolgens worden de te strakke bindweefselstrengen, denk aan elastiekjes, met een klein mesje doorgesneden. De huid veert weer netjes terug en voilà: de putjes zijn verdwenen en het resultaat is gladde billen en benen.

Susan Hoffman (49) is nu vier weken geleden behandeld. Het echte resultaat ziet ze ongeveer drie maanden na de behandeling, als de zwelling en de blauwe plekken weg zijn, maar ze vindt het verschil na een maand al opmerkelijk:

"Ik sta er gewoon versteld van, echt waar. Mijn billen en benen zijn nu al heel mooi strak en glad. Ik kan me haast niet voorstellen dat het nog beter wordt. De eerste week was het behandelde gebied flink blauw en kon ik moeilijk zitten, maar daarna voelde ik er niks meer van."

Behandeling

De behandeling neemt ongeveer een uur in beslag afhankelijk van het aantal putjes en vindt plaats onder plaatselijke verdoving door een goed getrainde arts.

Meer informatie over Cellfina® en adressen van klinieken vind je hier: www.cellfina.nl

De prijs van een behandeling is afhankelijk van het aantal putjes en het te behandelen gebied (richtprijs vanaf € 2.500,-).

Facebook: CellfinaNL

Instagram: Cellfina_nl

Beeld: Cellfina en Pinterest