In dit atelier worden de verfijnde decoraties gemaakt. 

De naam Chanel laat bij modeliefhebbers wereldwijd de harten sneller kloppen. Van Maison Lemarié hebben waarschijnlijk minder mensen gehoord. Dit ambachtelijke atelier is echter van essentieel belang voor het Franse modehuis.

Eind negentiende en begin twintigste eeuw waren er maar liefst driehonderd verenateliers in Parijs. Het was een tijd waarin hoeden een standaard onderdeel waren van outfits – het met veren bekleden ervan was een symbool van luxe.

Article continues after the ad

Aan het begin van deze belle époque, in 1880, richtte Palmyre Coyette het huis Lemaríe op. Toentertijd maakte Maison Lemarié alleen veren ter decoratie van hoeden voor individuele klanten en boa’s voor de theaters. De mooiste veren werden in elke denkbare kleur geverfd, geknipt en gekruld.

Camelia’s

Jaren later, in 1946, stapte kleinzoon André Lemarié in het bedrijf. Hij breidde de klantenkring uit door ook voor grote modehuizen te gaan werken én voegde het maken van stoffen bloemen aan de werkzaamheden toe. In de jaren zestig riep Gabrielle Chanel, die in 1946 de camelia had gekozen als symbool van haar modehuis, ook de hulp in van expert Lemarié.

Sindsdien maakte het atelier bijna 25.000 camelia’s van zijde, organza, chiffon, tule, fluweel en tweed. Het werd een modeklassieker.

Inmiddels heeft Lemarié nog meer couturevaardigheden in huis. Het bedrijf blinkt uit in het maken van aanzettingen, smokwerk en plooien. Lemarié blijft zich ontwikkelen en is tegelijkertijd een hoeder van handwerktechnieken die anders verloren dreigen te gaan. Daarover waakt ook Christelle Kocher, sinds 2010 artistiek directeur van Maison Lemarié.

Métier d’Art

Chanel is net als Lemarié een ambassadeur van handwerk. Met speciale Métiers d’Art-collecties zet het modehuis het traditionele vakmanschap in de schijnwerpers.

Ze zijn een soort eerbetoon aan de ateliers waarmee het modehuis samenwerkt: sieradenmaker Desrues, schoenmaker Massaro, hoedenmaker Maison Michel, borduuratelier Lesage én Maison Lemarié, dat in 1996 door Chanel is aangekocht.

De Métiers d’Artshows werden in 2002 door Karl Lagerfeld gelanceerd. Ze vinden plaats buiten de ‘normale’ modekalender, en altijd op een bijzondere locatie.

Ook onder de nieuwe creatief directeur Virginie Viard worden deze shows gehouden. In de Fall 2021 Ready to Wear-collectie zagen we dat zij het klassieke Chanelmateriaal tweed combineerde met zacht chiffon, en kwamen uiteraard ook weer geplooide rokken voorbij. Zo blijven de ambachten van Lemarié relevant.

Foto's (c) Lemarié / Chanel 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in