We gaan massaal voor de geurnoot 'woody'.

Wat wordt de geur van 2020? Uit data-analyse van OnBuy blijkt dat vrouwelijke consumenten massaal terug naar de natuur willen: de meest gezochte zoektermen zijn 'nature inspired' en 'edible' (eetbaar).

Article continues after the ad

De hoofdnoot van 2020 is 'woody' ofwel 'houtachtig' (op de foto: agarhout). Het komt voor in de helft van de nieuwe parfums, gevolgd door muskus en roos, aangevuld met 'eetbare' geurtonen als vanille en kokos. Aqua-geuren lijken een beetje op hun retour, net als vrij zware Oriëntaalse geuren: ook voor de avond wordt ingezet op lichter.

Nog een opvallende verandering is dat heel dure parfums niet meer zo in trek zijn: 65 procent van de vrouwen in het onderzoek kan zich ook prima vinden in goedkopere alternatieven en klassieke parfums krijgen steeds meer concurrentie van bodysprays.

Parfummakers laten dit jaar de unisex-hype los en zetten dit jaar helemaal in op vrouwelijkheid. Dat geldt ook voor parfumverpakkingen: 70% van de geuren die dit jaar uitkomen zit in een roze flesje met een vrij eenvoudige minimalistische uitstraling. Dramatische en theatrale flesjes zijn uit, 75% van de vrouwen geeft de voorkeur aan een simpele fles: 'Makkelijker in het gebruik' en 'Klassiek is tijdloos.'

Ook nieuw zijn kleinere verpakkingen: minder duur, meer ruimte om eens af te wisselen. Parfum verpakt in beige-roze mikt op de jonge consument, roze en goud op dertigers en veertigers en rozerood is voor de Ageless Beauties die wel wat kunnen hebben. 

Foto's © iStock, bron OnBuy onderzoek onder 2600 consumenten.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in