Wat aten we zoal, tussen 2010 en 2020?
Gluten mogen weer (veel te lekker!) en juicen is uit want om nu pure koolhydraten te drinken en uren vezels uit een zeefje te gaan krabben? Nouveau zet de belangrijkste foodietrends van de afgelopen tien jaar voor je bij elkaar.
Simpel, gezond (zij het wat calorierijk) en met een beetje kruiden nog lekker ook: avocado op geroosterd brood werd de afgelopen jaren zo mateloos populair dat het een woord werd: avocadotoast. Bij voorkeur met dure fratsen als linksdraaiend roze Himalayazout.
Als tegenhanger van de gezondheidstrend kwam de lekkere-trek-industrie met opzienbarende hybrides waarvan de cronut – een combinatie van een croissant en een donut – de bekendste werd.
Groenten zijn cool geworden. Pompoen gaat jaarrond door alles, boerenkool is een ingrediënt voor groene smoothies geworden en tegenwoordig ook verkrijgbaar als sla of chipje.
Niet meer weg te denken: zuivel- en vleesvervangers als amandel- en sojadrank en speckjes van de Vegetarische Slager. Niet meer alleen voor puristische vegans, maar gewoon mainstream geworden.
Hummus, voorheen een beetje saai prakje uit Levantijnse streken, werd een hit als dip, als broodbeleg en als dikke saus bij groenten en salades.
Na tien jaar gluten en koolhydraten mijden, kokosolie omhelzen om te ontdekken dat die bizar veel verzadigd vet bevat en andere extreme voedselhypes is het al zeker een jaar lang lekker rustig aan het voedselfront. 'Gewoon gezond, niet teveel' is in alle saaiheid momenteel leidend.
Ambachtelijk bier uit kleine brouwerijen, wijn van Nederlandse bodem, zelfgestookte gin – grote merken kregen de afgelopen tien jaar behoorlijk wat concurrentie van nieuwe drankjes van eigen bodem. Vlierbloesemcider, anyone?
Als mensen bij elkaar gingen eten, werd er steeds minder vaak een diner geserveerd en steeds vaker een aaneenschakeling van mezze, tapas, charcuterie en kaasplankjes, aangevuld met fruit, brood en crudités. Zodat iedereen zelf kan bepalen wat ie eet.
Twee woorden: Karamel-zeezout. Bij voorkeur in combinatie met boter voor de Heilige Drie-eenheid Zoet, Zout en Vet. Het was overal en het zat overal in. Nog steeds, trouwens. Het moment komt dat er zelfs makreel met karamel-zeezout te krijgen zal zijn.
In een poging gerechten gezonder te maken, kwamen er opeens pizzabodems van bloemkool, quiches van quinoa en groene spinaziepannenkoeken. Iedereen met smaakpapillen constateerde dat er niets boven gewoon meel gaat, maar toch: het werd een trend die aanhoudt.
Turbulente tijden smeken on troosteten en niets zegt 'comfort food' als een schaal. Of het nu ging om sojaboontjes en zalm in een Hawaiaanse poke bowl, Mexicaans in een burrito bowl, een smoothie met vers fruit en noten in een açai bowl of goeie ouwe havermout met banaan: de schaal verdrong het bord.
We ontdekten massaal ijsjes voor volwassenen, met champagne, tequila en gin & tonic. Echte ijsjes kregen aparte smaken (uienijs, anyone?) of kleuren: houtskoolzwart, bijvoorbeeld, voor wie altijd al naar norit-ijs verlangde.
Matcha (groene thee-poeder) greep de macht. Geen exotisch product is zo bekend geraakt als warme of koude drank. Het helpt dat het er zo ontzettend gezond uitziet. Met slagroom erin wordt het al snel wat minder gezond, trouwens.
Onlogica regeerde: menig centennial en millennial gingen extreem bewust om met elke kruimel die naar binnen ging. Maar was tegelijk volledig in de ban van marshmallow, glazuur en kleurstoffen, teneinde unicorn toast en meermin-cupcakes te maken. Van sommige trends is het niet zo moeilijk om afscheid te nemen, toch?
Foto's (c) iStock en Pixabay
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in