'Eén minuut voor een schilderij kan al raken'.

Ze kunnen niet wachten tot hun musea en theaters weer open mogen. Tot die tijd vertellen zes vrouwen uit de kunstwereld over hun liefde voor het vak. Aan het woord in de eerste aflevering: Hendrikje Crebolder (49), Directeur Development & Media Rijksmuseum Amsterdam.

Article continues after the ad

"Afrika, andere culturen, dat zit echt in mijn DNA"

"Ik ben geboren in Tanzania," zegt Hendrikje. "En mijn derde naam is Chausiku. Dat betekent in het Swahili: geboren bij volle maan. Afrika, andere culturen, dat zit wel echt in mijn DNA. Mijn missie: het Rijksmuseum echt voor iedereen maken; een plek waar mensen zich welkom voelen. Ik word altijd heel blij als ik kinderen door het Rijksmuseum zie rennen. Dat is ook een van de speerpunten: nóg meer kinderen in het Rijkmuseum. Wij zijn toch de schatbewaarders voor de toekomst."

"Sinds de heropening in 2013 hebben we voor basisschoolleerlingen 'Alle kinderen naar de Nachtwacht'. De speciale Rijksmuseumbus haalt de kinderen op van school en brengt ze naar ons museum. Vorig jaar hebben we van de 2,7 miljoen bezoekers zeker 450.000 kinderen binnen gehad. Dat is prachtig. Daar word ik blij van. Ook al staan ze maar één minuut voor een schilderij. Dat kan al raken."

"In september hebben we – mits we open mogen, anders wordt her voorjaar 2021 – als eerste nationale museum in Europa een grote tentoonstelling over slavernij. We zijn net met een heel team naar New York en Suriname geweest. Het Museum of Modern Art in New York heeft onlangs een ingrijpende make-over gekregen waarin de eigen collectie gemixt is met kunst uit allerlei andere werelddelen. Dat is fantastisch om te zien. We hebben er veel inspiratie opgedaan voor de slavernijtentoonstelling."

"Ik vind het heel belangrijk dat we dat onderwerp aankaarten; het is voor mij geslaagd als mensen door onze tentoonstelling de dialoog aangaan. En we richten het zo in met educatieve programma’s, dat ook kinderen het interessant gaan vinden. Ik heb op veel plekken in de wereld gewoond, gestudeerd en gewerkt. Zuid-Afrika, Kazachstan, Londen: een tropenkind zal ik altijd een beetje blijven. En ik leef met de instelling, ook voor het Rijksmuseum: iedereen mag meedoen."

Morgen op Nouveau Online: Janneke Staarink, directeur Concertgebouw De Doelen in Rotterdam
 

Foto © Yvette Kulkens

Dit artikel staat in NOUVEAU 4/5 2020. Nummer gemist? Geen nood, je kunt de nieuwe NOUVEAU ook los bestellen, nu tijdelijk zonder verzendkosten!