De kou van de winter hijgt nog in ons nek en zet de dagelijkse drukte vast in onze spieren. Stress hoort helaas 'nu eenmaal' bij ons dagelijks leven. Maar het gaat er maar net om hoe we ermee omgaan. Hoeveel ruimte we het geven.

Wapperende haren in een zwoele wind en met blote voeten in het gras helpen altijd, maar de warme lente is nog niet in zicht.

Daarom een aantal andere manieren om onze dagelijkse stressmomenten in kwijt te raken. 15 tips voor meer balans en een rustiger hoofd. 

1. Schrijf het op 

Schrijf je zorgen van je af. Door lijstjes te maken met voor en tegens, of zoveel mogelijk oplossingen te verzinnen voor het probleem. Deel je gevoel met het papier, het kan helend werken en het probleem verkleinen of overzichtelijker maken. 

2. Geuren ontspannen

Steek een wierookstokje aan of zet een rustgevende geurolie neer. Gevoelens veranderen onder invloed van geur. 

3. Een beetje yoga

Doe een simpele yoga-oefening om de zinnen te verzetten. Leg je armen in je nek en draai je torso van links naar rechts. Of: verleng je in en uitademen gedurende 10 minuten, adem in via de neus en uit via de mond.

Of: ga op je rug liggen en strek je benen 10 minuten omhoog tegen de muur. Korte stretchoefeningen met de kuitspieren of het strekken van de armen ver boven en naast je hoofd helpen ook, en kun je overal even doen. 

4. Wees een vechter

Vraag je niet continu af waarom dingen je overkomen, maar zoek ook eens naar oplossingen om van een probleem af te komen. Probeer niet in de slachtofferrol te stappen als iets tegenzit, maar kom in actie en leg je neer bij een andere oplossing. 

5. Geef je grenzen aan

Compromissen zijn soms nodig om tot iets gesamenlijks te komen, maar zeg nee als iets echt tegen elk gevoel indruist en het ten koste van je gaat.

6. Drink decaf

Kies wat vaker decafé in plaats van die sterke kop koffie en bouw de hoeveelheid dagelijkse cafeïne een beetje af. Cafeïne verhoogt het insulineniveau en daarmee stijgt de aanmaak van adrenaline, wat ons stressniveau verhoogt - en waardoor je je gejaagder, gespannener kunt gaan voelen. 

Lees ook: Claudia Straatmans: '11 X waarom deze nerdhobby zoooo 2017 is'

7. Loop het eruit 

Wandelen werkt ont stressend en brengt onze gedachten in balans. Maak je hoofd leeg door tussendoor even de benen te strekken in de frisse lucht. Het liefst lekker tussen de bomen, in de duinen of langs het strand. Maar een paar blokjes door de buurt kan ook al wonderen doen. 

8. Bedenk een mantra voor de momenten waarop alles op je af komt

Een positieve gedachte, die rust brengt en goede hoop. Een stemmetje van binnen dat zegt dat het goed komt. Geef deze stem de ruimte, iedere keer als je ergens op stuk dreigt te lopen en herhaal de boodschap, waardoor je je weer rustig gaat voelen. 

9. Lachen is gezond 

Lachen ontspant en geeft een gevoel van geluk, van vrolijkheid. Het stuurt een signaal naar onze hersenen waardoor ons lichaam zich ontspant. Probeer eens een grote glimlach en houd die vast. Voel je de ontspanning komen? 

10. Snacks voor een geluksgevoel

Kies voor tussendoor eens een cracker of bagel, ze bevatten veel koolhydraten die erom bekendstaan dat ze ons serotonine-gehalte, ons zogenaamde ‘gelukshormoon’, verhogen. En daarmee onze stemming verbeteren. 

11. Tel tot tien

Als je op het punt staat al je frustraties eruit te gooien; tel eerst rustig tot tien, kijk even opzij of zet degene die je aan de telefoon hebt een moment in de wacht. Kom tot jezelf. Alleen op die manier flap je er geen dingen uit waar je achteraf spijt van zou kunnen krijgen...

12. Drink thee

Het kalmeert en brengt ons hoofd en lichaam in balans. Kies bij voorkeur voor kamille, passievrucht of kava kava (een kruid dat ook wel gebruikt wordt tegen depressie en als kalmeringsmiddel). 

13. Geef je zorgen een cijfer

Bij het beoordelen zul je zien dat het cijfer dat je eraan geeft heel vaak niet eens een 1, maar meer richting een 5 of 6 gaat. Door er op die manier naar te kijken, kun je bepaalde zorgen soms beter relativeren (en het cijfer daarmee sneller tot een 7 of een 8 brengen). 

14. Neem de tijd om weg te dromen

Kijk eens uit je raam en volg de wolken, de wind in de bomen, de vogels die voorbijkomen. Laat je fantasie de vrije loop en begeef je even in een andere wereld. Vijf minuten volledige vrijheid kan zo voelen als een half uur. Met een leeg hoofd ben je productiever en kun je de hectiek weer veel beter aan. 

15. Neem een warm bad of een lekkere lange douche

Warm water ontspant de spieren en maakt het hoofd leeg. Is er geen tijd of mogelijkheid voor badderen of douchen? Zet de warme kraan aan en laat het water over de handen en armen stromen. Was je gezicht met een warme doek en waan je voor even in dat heerlijke bad. 

Ontspanning helpt 

Tegen angst, tegen boosheid, tegen verdriet. Zoek steeds naar kleine momenten om, in je hoofd, even te vluchten van alle drukte van buitenaf. Zo blijf je het dichtste bij jezelf en dus het beste in balans.

Mensen die vaak een korte nacht maken, zouden een groter risico op gezondheidsproblemen lopen. Geldt dat voor jou ook? Door dat slaaptekort af en toe te compenseren met een goede uitslaapsessie, zou je dat risico kunnen voorkomen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in Journal of Sleep Research.

De onderzoekers verzamelden data over gezondheid en levensstijl van meer dan 38.000 Zweedse volwassenen. In totaal werden gedurende dertien jaar gegevens van deze personen verzameld.

5 uur of minder

Ook het rook- en eetgedrag, het gewicht, lichaamsbeweging werd gemonitord. Hieruit bleek dat mensen onder de 65 jaar die dagelijks vijf of minder uren per nacht sliepen, 65 procent meer kans hadden op vroegtijdig overlijden.

Wanneer mensen doordeweeks kort, maar in het weekend wel acht uur of langer sliepen, bleek dit risico niet meer significant.

Regelmatig lang slapen (8 uur of meer) is niet per se beter voor de gezondheid. Mensen die dagelijks zes à zeven uur slapen hebben een grotere kans op een langer leven dan de langslapers.

Erfelijkheid

De onderzoekers benadrukken dat zij niet hebben bekeken waarom personen die vaak te weinig of te veel slapen meer kans lijken te hebben op een vroegtijdig overlijden.

Volgens de auteurs verschilt het per persoon hoeveel slaap zij nodig hebben. Dat heeft onder meer te maken met erfelijkheid.

Bron: NU.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

7 juni komt zijn boek 'Filosofie voor een weergaloos leven' uit en 1 week later staat Lammert Kamphuis al voor je op het Nouveau Matinee. Deze jonge filosoof is een van de meest inspirerende sprekers van het moment. Kom naar het Nouveau Matinee voor een boeiende lezing.

Wat doet een filosoof/theoloog op festivals als Lowlands en Amsterdam Dance Event? Zijn jonge publiek prikkelen met eeuwenoude denkbeelden!

Lammert Kamphuis (1983) is een begenadigd spreker die anderen inspireert om op een nieuwe manier naar hun leven te kijken, te denken en te handelen. Als geen ander weet hij daarbij de inzichten van de oude filosofen op alledaagse thema’s toe te passen. En dat doet hij met veel humor.

Van het leven krijg je er maar één; alle reden om er het best mogelijke leven van te maken.

Hoe denk je eigenlijk over de grote thema’s in je leven: liefde, familie en vriendschap, bijvoorbeeld? En hoe kunnen inzichten uit de filosofie je daarbij helpen?

Als geen ander weet Lammert, die ook docent aan de School of Life is, complexe, maar waardevolle theorieën te vertalen naar bruikbare inzichten.

Dat doet hij ook in zijn boek in Filosofie voor een weergaloos leven.

Bereid je voor op een boeiend gesprek waar je letterlijk iets wijzer van wordt, met een van de meest inspirerende sprekers van dit moment.

Behalve Lammert, geven ook Sacha de Boer en Tommy Wieringa een lezing. Én journalist Barbara van Beukering gaat in gesprek met Hedy d'Ancona en Ans markus over ouder worden. Dit alles op 14 juni in de prachtige ambiance van het Concertgebouw.

Er zijn nog kaarten!