Nee, we weten dat je al dagen niet hebt gesport omdat je het veel te druk hebt met kerst, maar lees dit eens...

Sporten zonder ergens heen te hoeven, zonder sportkleren aan te doen en zonder vreemde TellSell-fitnessapparaten aan te schaffen? Het zal wel. Laat mij met rust, ik heb gewoon geen tijd om te sporten. En geen discipline. En geen zin. Ik moet nog stofzuigen en de keukenvloer dweilen, daar ga je trouwens ook lekker van zweten wist je dat?

Het nieuwe joggen

Precies. Daar wilden we het even over hebben. Weet je al dat dweilen het nieuwe joggen is? Terwijl je stofzuigt, werk je tegelijk aan je conditie. Eigenlijk is het ideaal. Vijf keer per week een half uur het huishouden doen levert net als sporten veel gezondheidsvoordeel op. Als je dan ook nog 10.000 stappen per dag zet, de fiets in plaats van de auto en de trap in plaats van de lift pakt en er valt niks meer aan te merken op jouw workout. 

Article continues after the ad

Om een idee te geven, dit verbrand je (gemiddeld) tijdens het poetsen:

- Badkamer schoonmaken: 400 calorieën/uur

- Vloer schrobben: 325 calorieën/uur

- Dweilen: 312 calorieën/uur

- Ramen lappen: 300 calorieën/uur

- Stofzuigen: 250 calorieën/uur

- Stoffen: 170 calorieën/uur

- Afwassen: 160 calorieën/uur

- Strijken: 137 calorieën/uur

- Wassen: 146 calorieën/uur

- Bed opmaken: 136 calorieën/uur

- Koken: 136 calorieën/uur

Natuurlijk krijg je het niet cadeau: hoe harder je poetst, hoe meer energie je verbrandt. En zoveel mogelijk de trap op en af lopen is uiteraard perfect voor je conditie. 

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan moet je eens naar het boek Speedcleaning van professional organizer Zamarra Kok kijken, dat is echt de ultieme huishoudworkout vol oefeningen. Hilarisch soms, maar zeker effectief, kijk maar even naar dit Work-that-ass-filmpje.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in