Die kuchende dame links achterin de zaal of die man met de zwakke blaas die voor de derde keer naar het toilet gaat… Het kan een avondje theater of concert voor de musici én het publiek behoorlijk beïnvloeden. Maar hoe ‘heurt’ het eigenlijk? Onze collega’s van NU.nl vroegen het aan de experts.

Reinildis van Ditzhuyzen, Beatrijs Ritsema en Jan Jaap van Weering zijn experts op het gebied van etiquette.

More content below the advertising

Regel 1: Kom op tijd

Over een ding is het drietal het roerend eens: kom niet te laat. "Niets is vervelender dan dat een hele rij op moet staan omdat jij te laat bent", reageert Van Weering stellig.

Bovendien zijn de zaaldeuren vaak gesloten voor laatkomers, zegt Ritsema. Als je toch nog naar binnen wilt, zit er niets anders op dan te wachten tot de pauze

Mocht er een pauze zijn, dan kunnen de verlate bezoekers tijdens dat moment alsnog naar binnen.

Regel 2: Dress to the occasion

In vroeger tijden was een avond concert of theater het perfecte excuus om je beste jurk uit de kast te trekken. Dat is tegenwoordig wel anders.

Van Ditzhuyzen raadt bezoekers aan om zich te kleden naar wat er op het programma staat. "Is dat opera dan kleed je je netjes, ga je naar toneel dan mag het meer casual."

Van Weering gaat steevast 'jasje dasje' naar het theater. "Uit respect en waardering voor de mensen op het podium."

Regel 3: Géén snacks

Het meebrengen van snacks naar de theaterzaal is verboden, en bovendien afleidend van het optreden, stelt Ritsema. "Dat geknaag om je heen en die ritselende papiertjes: het stoort enorm. Dat geldt ook voor bioscopen, al is eten daar wel toegestaan." 

Regel 4: Zet je telefoon uit

Door het licht dat je telefoon geeft op het moment dat je toch dat ene appje nog even stuurt, kunnen andere bezoekers behoorlijk afgeleid raken. En jijzelf trouwens ook.

In het buitenland hebben ze maatregelen getroffen om dit soort incidenten te voorkomen, zegt Van Weering. "In veel buitenlandse theater- en concertzalen lever je je telefoon in bij binnenkomst."

Regel 5: Bij hoest, blijf thuis

Zeker bij klassieke concerten is de muziek vaak een stuk minder hard dan bij concerten. Als daar dan iemand doorheen zit te kuchen, kan dat echt ten koste gaan van het luisterplezier.

Moet je zo iemand dan de deur wijzen? Dat is de vraag, maar je kan ook zelf besluiten niet naar een concert te gaan als je last hebt van een kriebelhoestje.

Van Weering adviseert zieken om thuis te blijven. "Doe het de rest, maar ook jezelf niet aan om naar een theater- of concertzaal te gaan met kriebelhoest."

Zo, dan weten we weer even hoe het hoort. Fijne voorstelling!

Bron: NU.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Dit weekend is de laatste kans om het kind in je jezelf te ontdekken bij de bijzondere tentoonstelling Een Ontembare Kracht in het CoBrA-museum. gaat dat zien!

In deze grootschalige kunsttentoonstelling speelt het Cobra Museum als het ware met de creativiteit, spontaniteit en puurheid van kinderen. In een bijzondere opstelling waarbij gebouwd, gekropen en geklommen moet worden, voelen de kinderen zich in het museum helemaal thuis en worden volwassenen in staat gesteld het kind in zichzelf te herontdekken. 

More content below the advertising

Kunstwerken van bekende CoBrA-kunstenaars staan schouder aan schouder met werken van hedendaagse kunstenaars. 

CoBrA-lid van het  eerste uur Karel Appel zei: “Onze dromen, ons gedrag, ons werk, het had inderdaad iets kinderlijks. In die tijd wilden we net als kinderen iets van de grond af opbouwen.”

Veel van deze kunstenaars begonnen met het verzamelen van kinderkunst en lieten zich direct beïnvloeden door de onderwerpen, vormen en technieken van kinderen. Ook werkten ze regelmatig samen met kinderen en toonden hun werk in tentoonstellingen en tijdschriften direct naast kindertekeningen.

De meeste kunstenaars binnen de groep probeerden dan ook om net zo onbevangen en spontaan als een kind te schilderen, waardoor hun schilderijen soms ook echt aan kindertekeningen doen denken.

Tot en met 17 februari 2019 bezoek je Een Ontembare Kracht in het CoBra-museum. Een aanrader!

Midden in Apeldoorn staat sinds 1899 de fabriek van Royal Talens waar al 120 jaar de meest kleurrijke kunstschildersverf wordt geproduceerd.

Experience Centre
In het Experience Centre, hét creatieve centrum van Royal Talens, vlak naast het monumentale hoofdgebouw, krijg je door de geweldige entourage direct zin om aan de slag te gaan. Overal staan producten die je kan uit proberen en werkstukken ter inspiratie.

More content below the advertising

Workshops
Het werken met al die mooie materialen kan tijdens één van de vele workshops die er worden gegeven. Denk aan werken met ecoline, mixed media, soft pastel, maar ook schilderen met de water vermengbare olieverf Cobra. Voor zowel de beginner als de wat meer ervaren creatieveling staat er wel wat op het programma. De workshops worden gegeven door één van de ervaren vaste medewerkers van het Experience Centre, maar ook worden er regelmatig gastdocenten uitgenodigd om het aanbod in workshops en technieken zo groot mogelijk te maken.

Rondleiding
Tijdens een rondleiding door de fabriek kun je met eigen ogen zien hoe al die mooie verf geproduceerd wordt. Een uitermate boeiend proces! Van los pigment tot de uiteindelijke verf in de tube, alles komt voorbij. Daarbij wordt er ook heel veel informatie over verf, de gebruikte grondstoffen, het productie- en het verpakkingsproces gegeven. De vakkundige en zeer betrokken medewerkers in de fabriek helpen daar vaak graag nog bij mee door iets extra te laten zien of uit te leggen.

Er worden regelmatig workshops en rondleidingen georganiseerd welke te vinden en te boeken zijn via de website www.royaltalensexperience.nl. Voor groepen vanaf 14 personen kunnen er op maar gemaakte programma’s worden samengesteld; neem hiervoor contact op met het Experience Centre.

De locatie is uitstekend bereikbaar met openbaar vervoer, het station is op enkele minuten loopafstand en prima bereikbaar met de eigen auto.