Fijn natuurlijk, zo'n workout, lekker zweten en een voldaan gevoel na afloop. Goed voor lichaam en geest. Maar hoe zit dat met je huid? 

1. Als het kan geen make-up. Tijdens het sporten gaan je poriën namelijk openstaan en dan is het beter als daar geen make-up in gaat zitten, maar dat je huid voluit kan ademen. Moet je er niet aan denken om make-uploos te sporten? Gebruik dan een getinte moisturizer of zonnebrandcrème, dat maakt net wat verschil.

More content below the advertising

2. Was je gezicht áltijd na afloop. Of je nu wel of geen make-up op hebt, de combinatie van zweet en bacteriën is niet goed om mee door te lopen. Het helpt ook om de huid af te koelen. Een plens koel water is al goed, maar een zachte gezichtsreiniger gebruiken nog beter. Daarna breng je moisturizer en make-up aan.

3. Kies de juiste handdoek. Eentje die goed absorbeert. Niet te zacht en fluffy dus, want daar blijven bacteriën zelfs na het wassen soms nog in zitten. Het hoeft ook geen superdunne theedoek te zijn, maar iets er tussenin. Het belangrijkste? Was hem altijd, na elk sportschoolbezoek, het liefst op 60 graden.

4. Houd je haar uit je gezicht. Logisch toch? Helpt voorkomen dat vet en haarproducten op je gezichtshuid terechtkomen. Haarbandjes kunnen trouwens een bron van bacteriën zijn die narigheid als puistjes e.d. op je haarlijn kunnen veroorzaken. Samen met die handdoek wassen dus.

5. Raak je gezicht niet aan. Of in elk geval zo min mogelijk. Niet nodig om smetvrezerig te worden, maar het loont de moeite om puistjes en zelfs huidontstekingen te voorkomen. 

6. Gebruik ijs tegen roodheid. Als je snel rood aanloopt, neem een ijsklontje en zuig daarop. Dat helpt om je huid weer de juiste temperatuur te geven. Serieus.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Bron: Huffington Post

Beeld: iStock/Getty Images