50+ en je beter voelen dan ooit, Susan en Annabel zochten én vonden de sleutel(s) om dat voor elkaar te krijgen.

Toen Susan Saunders 36 was, kreeg haar moeder de diagnose dementie. Ze had een peuter, een baby, een fulltime baan en werd mantelzorger. Als tiener had ze haar eigen moeder ook al voor haar oma met dementie zien zorgen. Annabel Streets heeft een soortgelijk verhaal: haar oma had bijna dertig jaar artritis en was ook dement. Toen ze zelf een chronische auto-immuunziekte bleek te hebben, wist ze dat er iets moest veranderen aan haar levensstijl. Samen bestudeerden ze het laatste wetenschappelijke nieuws om te kijken hoe ze gezonder en gelukkiger ouder konden worden. Jarenlang blogden ze over hun bevindingen en nu ze allebei 50+ zijn is er een boek The Age Well Project: Easy Ways to a Longer, Healthier, Happier Life (alleen in het Engels). Ze zeggen zich nooit beter gevoeld te hebben dan nu.

More content below the advertising

Wat ze onder meer uitvonden? Deze vijf tips hebben meteen effect.

1. Kijk naar je familiegeschiedenis om te zien of je verhoogd risico hebt op kwalen en ziektes. Op die manier kun je voorzorgsmaatregelen nemen.

2. Geniet van je koffie, dat kanaAlzheimer, Parkinson, verschillende soorten kanker, hartziekten en diabetes type 2 helpen voorkomen. Als je het zonder suiker, siroopjes en met niet te veel melk drinkt dan.

3. Loop sneller, lopen is sowieso goed, maar je tempo doet ertoe: dat zorgt voor een beter geheugen, betere gezondheid en een langer leven. Een beetje buiten adem en zweterig is goed en dat ongeveer 30 minuten per dag. Nieuw onderzoek wijst ook nog uit dat een ochtendwandeling ervoor kan zorgen dat je gedurende de dag betere beslissingen neemt.

4. Oefen in het groen, bomen produceren namelijk een stofje dat de bloeddruk verlaagt, stress reduceert en je immuunsysteem een boost geeft. Een wandeling van 15 minuten doet de truc al, een weekend in een bosrijke omgeving verbetert je immuunsysteem een maand lang. O ja, je gaat er ook beter van slapen.

5. Vast elke dag, intermittent fasting, onder meer bekend van het populaire 5:2 dieet, is een bewezen methode om langer te leven. Het houdt ook Alezheimer, diabetes type 2 en gewichtstoename buiten de deur. Zoek de manier van vasten die bij jou en je levensstijl past. Een idee kan zijn om na het avondeten 14-16 niet te eten, dus bijvoorbeeld van 19.00 uur 's avonds tot 9.00 uur de volgende ochtend. Dat moet te doen zijn, toch?

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Bron: The Guardian

Foto: iStock/Getty Images