Slapeloosheid, een slechte huid en vermoeide smaakpapillen: het kunnen allemaal signalen zijn dat je verslaafd bent aan suiker.

Dokters, gezondheidsgoeroes en voedingsdeskundigen hameren er al langer op dat mensen moeten minderen met de inname van suiker, omdat het gewichtstoename, tandproblemen en andere ongemakken met zich mee kan brengen. 

Onbewust verslaafd
Maar suikers verschuilen zich ook in ogenschijnlijk onschuldige voedingsmiddelen, zoals saladedressings, brood en kant-en-klare koffiedrankjes. De meerderheid van de mensen die afhankelijk zijn geworden van suiker, realiseert zich niet dat er sprake is van een verslaving, totdat ze te maken krijgen met onderstaande tekenen.

Voedingsdeskundigen adviseren om te checken of je last hebt van deze 10 signalen en geven handvatten om je lichaam volledig te detoxen.

Lees ook: Dit is Kate's geheime supersmoothie

1. Slechte huid
Als je constant last hebt van irritatie of acne, is dat een belangrijke indicatie dat je te veel suiker eet, aldus gezondheidsexpert Natalie Lamb. Zij vertelt dat het overvloedig eten van suiker de vrouwelijke hormonen uit balans brengt, wat acne rond de kaaklijn kan veroorzaken. Het kan ook zorgen voor langetermijnschade aan collageen en elastine in je huid, wat leidt tot vroegtijdige veroudering van de huid.

Niet zo fris...
Puistjes of andere huidirritatie kan ook worden veroorzaakt door ontstekingen - die weer aangejaagd worden door suiker, zo toonde een onderzoek door het Universiteitsziekenhuis in Zurich aan in 2011. Door een blikje fris per dag te drinken, neemt de kans op ontstekingen al met 87% toe (105% na twee blikjes).

2. Je smaakpapillen raken uitgeput door suiker
Voedings-specialist Lorraine Kearney zegt dat smaakpapillen uiteindelijk wennen aan hoge hoeveelheden suiker, waardoor je steeds minder die 'suikersensatie' proeft. Daardoor moet je eten steeds zoeter zijn, om dezelfde verzadiging te bereiken. Kearney: "Suiker is echt een drug, want je hebt telkens een grotere hoeveelheid nodig voor hetzelfde effect. Iets wat je eerst enorm zoet vond, kan daardoor later 'gewoon zoet' smaken."

3. Toename van tandproblemen
Tandartsen kunnen het niet vaak genoeg melden: suiker vergroot sterk de kans op gaatjes. Bacteriën in de mond voeden zich met suiker en zorgen zo voor schadelijke zuren, die het tandglazuur aantasten. Gevolg: tandbederf. Daarom is het belangrijk om na elke maaltijd je tanden te poetsen.

4. Constante zin in suiker
Zoals gezegd: je lichaam ziet suiker als een drug, waardoor je er steeds meer van nodig hebt voor je 'suiker high'. Kearney: "Mensen eten vaak blindelings, ze eten wat hen lekker lijkt of wat gemakkelijk voor handen is, omdat ze gefocust zijn op andere zaken." En we realiseren ons vaak niet dat we eigenlijk suiker willen als we zin hebben in soep - want ook daarin zitten vaak verborgen suikers, lang niet alleen in snoep of gebak.
En het blijft moeilijk om hiertegen te vechten, want het eten van suiker zorgt ervoor dat er dopamine in je hersenen vrijkomt, net als bij gewone drugs.

5. Weinig energie
Suiker zuigt als het ware energie uit je lichaam, beter bekend als de 'energiedip'. Natalie Lamb: 'Glucose is belangrijk voor de energieproductie in het lijf, maar het is minstens zo belangrijk om je bloedsuikerspiegel in balans te houden, zonder de pieken en dips die je krijgt als je producten met geraffineerde suikers eet."
Na de consumptie van suiker, zorgt de pancreas (alvleesklier) ervoor dat er insuline vrijkomt, die helpt om glucose te transporteren naar de cellen. Gevolg: we krijgen een lekkere stoot energie. Lamp: "Maar is die energie eenmaal verbruikt, dan krijgen we een energiedip, waarna je lichaam vraagt om nog meer suiker om die cyclus weer opnieuw te starten. Hoe hoger de suikerpiek, hoe groter de dip die volgt."

6. Opgeblazen gevoel
Een bekend type suiker is fructose, die voorkomt in appels en perziken, maar ook in zoetstoffen zoals glucose-fructosestroop. Onderzoekers ontdekten dat fructose winderigheid en een opgeblazen gevoel kan veroorzaken, omdat het niet gemakkelijk wordt opgenomen door het lichaam. Lamb: "Slechte bacteriën en gist produceren gassen als ze onverteerd eten in de darmen fermenteren." Met alle gênante (en soms pijnlijke) gevolgen van dien... 

7. Lage seksdrive
Heb je minder zin in seks, maar heb je geen idee hoe dat kan? Dat zou ook best eens aan je suikerinname kunnen liggen. Kearney: "Daar kan je seksdrive inderdaad een dip van krijgen. Als je veel suiker eet, zorgt dat ervoor dat de productie van sekshormonen wordt geremd en je libido in rap tempo omlaag gaat.
Mannen met een te hoge bloedsuikerspiegel kunnen ook nog eens erectieproblemen krijgen, zo bleek uit het John Hopkins onderzoek in 2005. Daaruit kwam naar voren dat 50 tot 75% van de mannen met diabetes kampt met erectieproblemen - dat is drie keer hoger dan bij mannen die deze ziekte niet hebben.

8. Zwakker immuunsysteem 
Te veel suiker verzwakt de cellen in het immuunsysteem die bacteriën doden. Als de werking van de lichaamscellen wordt vertraagd door bijvoorbeeld frisdrank en gebak, wordt het voor deze cellen een stuk zwaarder om je lichaam gezond te houden. Het grootste deel (70%) van je immuunsysteem bevindt zich in het spijsverteringsgebied, en dat wordt versterkt door gezonde bacteria. 

9. Gewichtstoename
Suiker wordt in je lichaam opgeslagen om later te worden omgezet in energie. Maar als het daar niet voor wordt gebruikt, verandert energie in vet, op ongewenste plekken - zoals rond je taille. En wat er niet aankomt, hoeft er ook niet... juist.

10. Slapeloosheid
Eet je suiker vlak voordat je naar bed gaat (die heerlijke reep chocola, gezellig op de bank), dan is het moeilijker om in slaap te vallen. Suiker remt de productie van het 'relaxhormoon' melatonine, terwijl dat juist weer nodig is om gemakkelijk weg te doezelen. Sweet dreams...

Bron: Daily Mail

Een gezonde drank drinken? Dan wordt (behalve water) groene thee vaak als optie genoemd. Er zouden allerlei voordelen kleven aan het drinken van de warme drank, zoals dat het drankje je kan helpen afvallen en het risico op het krijgen van ziektes verkleint. Maar hoe healthy is groene thee nu echt? We zetten vijf stellingen voor je op een rij.

Lees ook: Van deze vijf symptomen van hartinfarcten bij vrouwen moet je op de hoogte zijn

1. ‘Groene thee doet buikvet verminderen’

Helaas is dit niet het geval. Wanneer je je voorneemt gezonder te gaan eten en drinken, en je je vol op groene thee stort, kun je zeker wat extra vet kwijtraken.

Dit vet is inderdaad vaak buikvet, maar dit zou ook minder worden wanneer je een ander ‘gezonder’ drankje kiest. En goed om bij stil te staan: veel kant-en-klare groene thee-producten bevatten veel suikers. Deze klinken dus gezonder dan ze zijn.

2. ‘Groene thee kan je helpen met afvallen’

Als je doorgaans veel frisdrank, sapjes en gezoete koffie en/of thee drinkt en dan overstapt op het drinken van enkel groene thee: ja, dan ga je zeker gewicht verliezen.

Drink je al wel veel water en ongezoete dranken, dan zal het drinken van groene thee - helaas - weinig tot niets veranderen aan het getal op de weegschaal.

3. ‘Groene thee vermindert het risico op ziektes’

De anti-oxidanten in groene thee bevatten inderdaad kankerbestrijdende eigenschappen, zo is uit vele onderzoeken gebleken. Nu is het wel zo dat de meeste plantaardige voeding dergelijke eigenschappen bezit en tevens de kans op andere chronische ziektes als hartziekten en diabetes zou verkleinen.

Voldoende groenten en fruit eten, kan dan ook een soortgelijk effect hebben.

4. ‘Groene thee verlaagt je bloedsuikerspiegel’

Nogmaals: als je de ongezoete variant drinkt, is het zeker een goed drankje om je bloedsuikerspiegel mee omlaag te brengen. Hou wel scherp in de gaten dat er verder geen suikers in het groene thee-product dat je eet of drinkt, zitten.

5. ‘Groene thee is cafeïnevrij’

Dit is zeker niet de standaard bij groene thee. Een kop bevat gemiddeld tussen de 25 en 50 milligram cafeïne (ter vergelijking: een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 100 milligram cafeïne). Er zijn overigens wel degelijk cafeïnevrije varianten verkrijgbaar, dus kijk goed op de verpakking in de winkel.

Dat groene thee een gezond drankje is, is zeker waar: het kan weinig kwaad. Maar alle gezondheidsclaims die worden gedaan, kan een kopje green tea helaas dus niet allemaal waarmaken. 

Snotteren en jeukende ogen. Die ellendige hooikoorts speelt weer op. Toch genieten op een tuinfeestje? Kies dan voor een G&T. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen uit hooikoorts meer last van de symptomen hebben als ze wijn of bier drinken. Bijna driekwart van de ondervraagden had die symptomen niet bij het drinken van een G&T. Hier lees je waarom.

Waarom? Omdat dit drankje weinig histamine en sulfiet bevatten. Stoffen die wel flink aanwezig zijn in bijvoorbeeld bier en wijn. Die stoffen kunnen juist een allergische reactie veroorzaken. Een gin-tonic is daarom een beter alternatief voor hooikoorts- en astmapatiënten.

Astma en hooikoorts

Deze gin-tonic tip komt overwaaien uit Groot-Brittanië. De Britse Astmastichting voerde een onderzoek uit naar welke drankjes de symptomen van astma versterken, en welke niet.

Want ja, astma en hooikoorts hebben overeenkomsten. Zo komt bij beide condities de stof histamine vrij bij een allergische reactie.

Santé

En wat bleek uit het onderzoek: maar liefst 64 procent gaf aan meer last van klachten te hebben bij bepaalde alcoholhoudende dranken: rode wijn, witte wijn, bier en cider. Niet bij gin-tonic. Een goede reden om er eentje te drinken op een mooie warme zomerse dag!