'De tijd van totaal opgetut afspreken lijkt me voorbij.'

Het is een gewaagde zet van Victoria Beckham, maar wel een van deze tijd. Ze voegt haar luxelijn (€ 750 tot € 2500) samen met haar ‘budgetvriendelijkere’ lijn ‘VVB’ (prijzen tussen de € 200 en € 700)  en maakt haar kleding zo gemiddeld 40 procent goedkoper.

"Na deze pandemie lijkt me de tijd van totaal opgetut afspreken  me voorbij," zegt ze nuchter. "Het is tijd om anders naar mode te kijken."

Article continues after the ad

"Dit voelt een beetje alsof je een baby hebt gehad en je kan je niet meer herinneren wat je droeg voor je zwanger was", zei Beckham op het pers-event voor haar nieuwe collectie. "Toen mijn dochter geboren was, duurde het even voor ik weer wist welke kleren ik wilde dragen. Deze pandemie achter ons laten, voelt ook zo."

"Tijdens de lockdown ben ik echt gevallen voor meer relaxte kleding. En dat heeft veranderd wat ik nu wil dragen." Waarvan akte.

Op de achtergrond speelt ongetwijfeld mee dat het label de laatste jaren verlies draaide. Door samen te voegen ontstaat er een gestroomlijnder aanbod, met lagere kosten voor promotie en dergelijke. Daarnaast breidt Victoria Beckham Beauty verder uit, om het label weer financieel gezond te maken.

De kleren, silhouetten en stoffen worden minder extravagant, en Beckham zal ook met nieuwe fabrieken werken of onderhandelen over lagere prijzen met haar oude. Elk jaar zal de ontwerpster vier collecties lanceren voor de nieuwe lijn.

Concreet betekent dat dat een ‘Victoria Beckham’-pak, voor zo’n 2.300 euro een van de duurste stukken uit de collectie, nu zo'n 1.400 euro zal kosten. En dat jurken nu al vanaf zo’n 400 euro te koop zullen zijn. Prijzen zullen schommelen rond een gemiddelde van 700 euro. "Zonder in te boeten op kwaliteit of klasse", zegt Beckham.

De eerste lancering voor het nieuwe merk, de pre-lentecollectie, zal onder meer glamoureuze slipdresses, oversized gebreide truien in diepe kleuren, lange glinsterende rokken en chique pyjama-achtige pakken bevatten. Het straalt dus nog altijd luxe uit, maar het is allemaal wat lichter, eenvoudiger en comfortabeler.

Ze denkt de fans van haar luxe lijn te kunnen overtuigen van de nieuwe aanpak. "Elk stuk in de collectie heb ik ontworpen terwijl ik aan mezelf dacht. Dus het voelt niet alsof ik moet inboeten op. iets. Het voelt gewoon als een modernere manier om kleding en mode te benaderen." 

Foto's (c) Brunopress, Victoria Beckham, Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in