De kleine lieve leeuw Loekie zorgde vanaf 1972 (tot 2004) voor een vrolijke noot in de huiskamer. Met zijn onhandigheid in de reclameblokken van de STER zorgde hij voor een hoop lol.
Grappig weetje: Loekie was in eerste instantie helemaal niet bedoeld voor televisie, maar als mascotte voor de KLM als eerbetoon aan het Nederlands voetbalelftal.
Met pensioen
Maar dat liep even anders dus. Loekie was een ster tot 2004, toen ging het dier met 'pensioen'. De STER stopte ermee omdat het te duur werd om ze te maken.
Nu zo'n vijftien jaar later is de ster van de reclame weer even terug op televisie. Dit dankzij radio dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte. Zij begonnen een paar weken terug een petitie omdat de leeuw gemist werd door iedereen. Met succes dus, want Loekie was weer even terug.
Asjemenou, daar was Loekie de Leeuw weer ineens op tv: https://t.co/1sxPbEgTyR pic.twitter.com/nTH79HsAdU
— NOS (@NOS) January 30, 2019
De échte Loeki de Leeuw ontving zojuist bezoek van @jwroodbeen en @jeroenkidv! Zij vinden dat #Loeki terug moet op TV, jullie ook? Teken de petitie: https://t.co/7Dchmgsvg9 #tekendepetitie #linkinbio #asjemenou #loekimoetterug @jwstartop pic.twitter.com/coYg8o1FhN
— Beeld & Geluid (@BeeldenGeluid) January 30, 2019
Nog één keer shinen
Het gaat om nieuw materiaal dat is geproduceerd onder leiding van Louise Geesink, de dochter van Joop Geesink, de bedenker van Loeki. Wellicht dat het niet bij één keer blijft. Het filmpje zelf is helemaal nieuw, waarbij gebruik is gemaakt van de oude pop en digitale beelden.
Bron: STER/ANP Beeld: ANP
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.