Heb jij na het drinken van één of twee glazen rode wijn de volgende dag hoofdpijn en kijk je wat glazig uit je ogen? Dan heb je wellicht niet zomaar een kater.

Er bestaan namelijk verschillende soorten katers, zo weet bedrockmagazine.nl. Een 'gewone' kater kenmerkt zich door de welbekende hoofdpijn, misselijkheid, overgeven, een droge mond, moeheid en pijnlijke spieren. Deze kater kun je krijgen na het drinken van gin tonics, bier en andere (sterke) dranken.

More content below the advertising

Een kater na het drinken van wijn kan echter een stuk erger zijn. De oorzaak? Of je wel of niet gevoelig bent voor een bepaalde stof die in rode wijn zit. 

Migraine

Wist je dat de hoofdpijn die je na het drinken van wijn krijgt, helemaal geen kater is? Het is namelijk migraine die wordt getriggerd door dat stofje.

Lang werd gedacht dat sulfiet de boosdoener is en zorgt voor hoofdpijn na rode wijn. Sulfiet is een chemisch stofje dat wordt gebruikt als conserveringsmiddel in wijn. Maar hoewel dit stofje de kater wel kan verergeren, zorgt dit niet direct voor hoofdpijn.

Lees ook: Met deze 5 tips ga jij fris het carnaval door

Tannines zijn de boosdoener

Wat is dan wel de veroorzaker? Waarschijnlijk zijn dat de zogeheten ‘tannines,’ ook wel looizuur genoemd, zo meldt online magazine SELF. Tannines zijn moleculen die zitten in de schil, pitjes of steeltjes van druiven. Ook zitten ze in de houten vaten waarin wijn wordt bewaard.

Tannines beïnvloeden de kleur, smaak en structuur van wijn en hebben een drogende werking. Op die manier zorgen ze ook voor de wat bittere smaak.

Moleculen in rode wijn

De moleculen hebben daarnaast invloed op het serotonine-gehalte in je lichaam, serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Ook hebben de moleculen invloed op het samentrekken en uitzetten van de bloedvaten. Allemaal factoren die van invloed zijn op het ontstaan van hoofdpijn. 

In rode wijn zitten meer van deze moleculen dan in witte wijn. Want tijdens het maakproces van witte wijn worden deze moleculen verwijderd.

De ene persoon is gevoeliger voor de werking van tannines dan de andere.

Koffie kan migraine voorkomen

Betekent dit dan alleen maar slecht nieuws voor liefhebbers van rode wijn die gevoelig zijn voor tannines? Nee, gelukkig niet. Want ten eerste verschilt de hoeveelheid tannines in verschillende soorten rode wijn behoorlijk. Hoe lichter de wijn, hoe minder tannines hij bevat.

Bovendien helpt het als je, eerder op de dag voordat je wijn drinkt, koffie hebt genuttigd. Koffie heeft namelijk als effect dat deze bloedvaten vernauwd en kan zo de migraine helpen voorkomen. 

Bronnen: bedrockmagazine.nl, self.com, margriet.nl
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in