De kerstdagen zijn verrukkelijk. Letterlijk. Want als je niet oppast, eet en drink je er moeiteloos een paar kilo’s aan. Laat je lekker gaan, met dit overzicht weet je precies hoe je die calorieën weer verbrandt.

Eet & actie
• 4 toastjes met kaas (280 cal): 30 minuten rennen
• glaasje prosecco (69 cal): 7 minuten touwtje springen
• glas glühwein (160 cal): 30 minuten hot yoga
• flinke portie gebakken aardappels (400 cal): 40 minuten crossfit
• 3 plakken kalkoen (90 cal): 20 minuten fietsen
• 2 wortels (82 cal): 6 minuten burpees
• een stuk pecan pie (500 cal): 90 minuten Wii Fit
• glas Baileys (109 cal): 20 minuten met gewichten in de weer

More content below the advertising


En dit helpt ook
•Bedrijf de liefde. 30 minuten sex staat voor 15 minuten rennen, en… verbrand is je blikje cola.
•Slaap voldoende. Een Londense studie wees uit dat mensen die minder dan 7 uur slapen, extra snaaien overdag, tot ruim 300 calorieën. Ook op tijd naar bed gaan, voorkomt dat je ‘s avonds gaat snacken. Klinkt ongezellig, maar als je dan aan bovenstaande training doet… win-win!
•Eet in de dagen na kerst van ontbijtbordjes in plaats van de grote borden zodat je porties automatisch minder worden.
•Drink ruim voldoende water. Je grijpt sneller naar zoet of zout als je ‘uitgedroogd’ bent. Uit studies blijkt dat mensen die altijd genoeg water drinken dat duidelijk minder doen.
•Heb je een kerstlunch? Eet daarna dan niet meer van 17.00 uur tot 9.00 uur de volgende ochtend. Een kleine vastperiode dus. Om je lijf de tijd te geven alles goed te verteren en je metabolisme weer in shape te krijgen.
•Ga shoppen. Een hele ochtend pashokje in, pashokje uit blijkt goed voor een verbranding van 400 calorieën