Vrouwelijke laatbloeiers in de kunst.
Heb je onontdekt talent? Geef het niet te snel op, al deze wereldberoemde vrouwelijke kunstenaars braken pas op latere leeftijd door - iets met 'vooral doorgaan'.
Anna Mary Robertson
Anna Mary Robertson, beter bekend als Grandma Moses werkte het grootste deel van haar leven op een boerderij en begon pas met schilderen toen ze in de zeventig en met pensioen was. Haar werk werd op een braderie ontdekt door verzamelaar Louis Caldor, die haar in een mum van tijd in galeries en musea wist te krijgen. Grandma Moses werd een folk art sensatie en schilderde tot haar dood: ze werd 101. Haar motto? "Het leven is wat je er zelf van maakt. Zo is het altijd geweest, zo zal het altijd blijven.
Mary Delany
Na de dood van haar tweede echtgenoot stortte Mary Delany, destijds 68 jaar, zich op fijnzinnige papierkunst met bloemen en planten als thema, puur om wat afleiding te hebben van het verlies. Haar knipwerk was zo bijzonder dat een deel van haar werk nu te zien is in het British Museum. Mary werkte tot haar 88ste. Haar dochter Molly zegt: "Voor deze vrouw was een creatief leven geen kwestie van een kamer voor zichzelf hebben, maar een kosmos voor zichzelf hebben."
Louise Bourgeois
Ze was een sappelend kunstenaar die alleen werd geëerd door collega's als Mark Rothko en Willem De Kooning. Louise Bourgeois was al eind zeventig toen ze Maman creëerde, de enorme spinnenodes aan het moederschap, die haar wereldberoemd maakten.
Lubaina Himid
Voor de kunstmedia was ze onzichtbaar tot Lubaina Himid, professor moderne kunst aan de universiteit van Lancashire, in 2017 op haar 63ste de Turner Prize won. Haar werk draait veelal om culturele identiteit, representatie, Afrikaanse creativiteit en de link tussen heden en verleden. "Ik vraag me wel eens af wat ik had kunnen bereiken als ik de prijs rond mijn veertigste had gewonnen," zegt ze. "Dat zou mooi zijn geweest. Maar ik heb nu meer te zeggen, dat telt ook."
Carmen Herrera
Haar werk werd in kleine kunstkring gewaardeerd, maar Carmen Herrera was al 89 toen ze haar eerste schilderij verkocht op haar eerste expositie. Haar stijl – abstract expressionisme en minimalisme – begeesterde de kapitaalkrachtige New Yorkse kunstwereld, op haar 101ste scoorde Carmen een retrospectief in het Whitney Museum. "Ik heb roem altijd erg vulgair gevonden," zegt ze. "Maar je bent nooit te oud om je dromen waar te maken."