'Joggingbroeken gaan mensen niet meer opgeven.'
Na vier grotendeels virtuele Fashion Weeks waarin ontwerpers en modellen vooral probeerden uit te stralen dat het business as usual was, blijft de vraag wat we volgend jaar nu echt zullen dragen uit het aanbod. Dat de joggingbroek uit de gratie zal raken, lijkt vooral wensdenken van luxe labels.
Schiaparelli S/S 2021
'Wat je op de catwalk ziet, is niet leidend voor wat er in de kasten van consumenten komt te hangen,' zegt Roberto Ramos, chief executive officer en design strategist van Ideatelier, een creative studio voor lifestyle brands, tegen WWD. 'Er is nog altijd sprake van een behoorlijke kloof tussen de post-lockdown creatieve honger van ontwerpers en de behoeften en voorkeuren van de consument die zich nog vooral richt op pragmatische kleren. Tot we uit de pandemische vuurlinie zijn – en velen denken dat het Nieuwe Normaal heel lang zal aanhouden – zal er minder behoefte zijn aan de formele kleding die we op de catwalks hebben gezien.'
Loewe S/S 2021
Valerie Steele, Amerikaans fashion historicus en director en chief curator van het Museum at the Fashion Institute of Technology, is het daarmee eens. 'Ik denk dat mensen het een leuk idee vinden dat we in de richting van een nieuwe Roaring Twenties gaan waarin álles weer kan qua mode, maar men zal sneakers en joggingbroeken echt niet meer opgegeven. Dat zijn dingen die we nu dragen, die bij deze tijd in de breedste zin van het woord horen."
Dior S/S 2021
Wat hebben we de afgelopen maanden gekocht? In ieder geval veel minder kleding. Uit onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat mensen zeggen simpelweg geen nieuwe kleren nodig te hebben of omdat ze er niet langer de financiële middelen voor hebben. Van de ondervraagden gaf 46 procent minder uit aan kleding voor speciale gelegenheden, 43 procent spendeerde minder aan zakelijke kleding en bijna de helft (49 procent) gaf meer geld uit aan basis, casual wear en home wear. Praktisch en comfortabel won het daarmee bijna dubbel van fashion.
Chloe S/S 2021
Ramos denkt dat luxe casualwear de beste kansen heeft voor volgend jaar. 'Je zag op de catwalk al blanket dressing, alsof je in een deken gewikkeld zit. Andere voorbeelden zijn stukken die op pyjama's zijn gebaseerd. Denk aan superrelaxte silhouetten, chique loungewear, eenvoudige lijnen en een beetje een jaren negentig vibe. Vrijheid van structuren, wijde kleding en vrouwen willen comfortabel schoeisel blijven dragen. Het is allemaal vrij praktisch met hier en daar wat romantisch escapisme à la Chloe. Het is niet het einde van fashion, ook minder te besteden hebben betekent niet het einde van fashion. Mensen willen zich bijzonder kleden om zichzelf uit te drukken, dat verandert. Alleen de invulling daarvan, dat is nog koffiedik-kijken."
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in