Vandaag opende om tien uur 's ochtends de eerste van een reeks warenhuizen van het Canadese bedrijf Hudson’s Bay in Nederland.
Het warenhuis aan het Amsterdamse Rokin ging als eerste open en daar was het een drukte van belang.
Goodie bag
Voor de eerste vijftig klanten was er een goodie bag. Het was even dringen geblazen, maar dat was het enige moment dat er sprake was van een gekkenhuis bij het nieuwe shop-walhalla. De winkels lijken niet op de standaard warenhuizen van Hudson’s Bay: het luxe warenhuis in Amsterdam - verdeeld over drie panden - is een stuk mooier dan zijn naamgenoten in Canada en de Verenigde Staten.
Lees ook: Net als iedere tiener: Amalia droeg 'gewoon' een Zara-jas
Veel merken van eigen bodem
Wat merken betreft, is er relatief veel overlap met de Bijenkorf. Verder valt het grote aantal Nederlandse en Amsterdamse merken op, zoals Scotch & Soda, Love Stories en &Klevering. Volgens retaildeskundige Sabien Duetz is met de opening van de winkel het gat gedicht dat V&D heeft achtergelaten. "Het is open, licht en transparant. Hier zijn vakmensen aan het werk geweest”, zegt ze.
Eerst reserveren
Als minpunt wordt het gebrek aan horeca genoemd. "Een filiaal van Stach of Coffee Company had niet misstaan. Ook een champagnebar zou wel lekker zijn. Bij het restaurant van Ron Blaauw, het enige horecapunt in het nieuwe warenhuis, moet je reserveren.” De shop-expert concludeert: dit is een warenhuis voor de Nederlanders. Toegankelijker dan de Bijenkorf, maar het ontstijgt zeker het niveau van V&D.
Donderdag openen de warenhuizen van Hudson’s Bay in Den Haag en Rotterdam. Later deze maand volgen filialen in zeven andere steden.
Een site hebben ze natuurlijk ook, bekijk hier de collectie.
Bron: de Telegraaf
Bron beeld: ANP, Hollandse Hoogte