Het Louvre is in hoog tempo aan het moderniseren. Nieuwste trekker: parfums voor kunstliefhebbers.
Hoe zou de Venus van Milo hebben geroken als ze echt leefde? Nou, naar jasmijn, amber en heilig hout, volgens Officine Universelle Buly (ook bekend als Buly 1803). Dit is een Europees cultlabel van Ramdane Touhami en zijn vrouw Victoire de Taillac. Het is al 216 jaar oud, maar maakte in 2014 een serieuze doorstart onder leiding van het echtpaar.
Touhami en De Taillac hebben voor het Louvre in Parijs acht verschillende parfums gemaakt, geïnspireerd op de collectie. "We waren volledig vrij om te kiezen, er was niet eens een budget," zegt Touhami. "Ik heb de Mona Lisa afgewezen, dat zou teveel voor de hand hebben gelegen."
Wel door de ballotagecommissie der neuzen kwamen Ingres' schilderij La Grande Odalisque en een paar klassieke beelden uit de oudheid: naast de Venus van Milo de Nikè van Samothrace (tuberozen, magnolia en jasmijn).
Naast parfums komen de geuren uit als geurkaarsen, velletjes zeep en geparfumeerde ansichtkaarten. De collectie wordt aangeboden in prachtige vintage verpakkingen.
De geurlijn is onderdeel van de verjonging van het Louvre, dat tot haar grote vreugde meer jongeren trekt sinds Beyoncé en haar man Jay-Z er een prachtige videoclip opnamen die kunst onder de aandacht van een nieuwe generatie heeft gebracht.
Foto's © ANP
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in