• Beauty

Dít zijn de parfumtrends van nu

Dít zijn de parfumtrends van nu

We gaan massaal voor de geurnoot 'woody'.

Wat wordt de geur van 2020? Uit data-analyse van OnBuy blijkt dat vrouwelijke consumenten massaal terug naar de natuur willen: de meest gezochte zoektermen zijn 'nature inspired' en 'edible' (eetbaar).

Dít zijn de parfumtrends van nu

De hoofdnoot van 2020 is 'woody' ofwel 'houtachtig' (op de foto: agarhout). Het komt voor in de helft van de nieuwe parfums, gevolgd door muskus en roos, aangevuld met 'eetbare' geurtonen als vanille en kokos. Aqua-geuren lijken een beetje op hun retour, net als vrij zware Oriëntaalse geuren: ook voor de avond wordt ingezet op lichter.

Dít zijn de parfumtrends van nu

Nog een opvallende verandering is dat heel dure parfums niet meer zo in trek zijn: 65 procent van de vrouwen in het onderzoek kan zich ook prima vinden in goedkopere alternatieven en klassieke parfums krijgen steeds meer concurrentie van bodysprays.

Dít zijn de parfumtrends van nu

Parfummakers laten dit jaar de unisex-hype los en zetten dit jaar helemaal in op vrouwelijkheid. Dat geldt ook voor parfumverpakkingen: 70% van de geuren die dit jaar uitkomen zit in een roze flesje met een vrij eenvoudige minimalistische uitstraling. Dramatische en theatrale flesjes zijn uit, 75% van de vrouwen geeft de voorkeur aan een simpele fles: 'Makkelijker in het gebruik' en 'Klassiek is tijdloos.'

Dít zijn de parfumtrends van nu

Ook nieuw zijn kleinere verpakkingen: minder duur, meer ruimte om eens af te wisselen. Parfum verpakt in beige-roze mikt op de jonge consument, roze en goud op dertigers en veertigers en rozerood is voor de Ageless Beauties die wel wat kunnen hebben. 

Foto's © iStock, bron OnBuy onderzoek onder 2600 consumenten.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in