Het is een kruising tussen een online supermarkt en warenhuis.
Als geestdriftig online shopper sla ik onmiddellijk aan op woorden als 'nieuw webwarenhuis'. Zoals het Chinese Ochama (een amalgaan van ‘omnichannel’ en ‘amazing’), dat officieel van start is gegaan in Nederland.
De kruising tussen een online supermarkt en warenhuis richt zich vooral op millennials en gezinnen die de boodschappen van te voren plannen. Men opereert vanuit Nederland, wat een geruststellende gedachte is voor wie – zoals ik – wel eens maanden heeft gewacht op een pakje uit verre streken om tot de conclusie te moeten komen dat een zijden XXL-blouse in China hier toch echt maat S is.
Ocharme
Ochama (ik lees steeds Ocharme…) is een dochteronderneming van JD.com, na Alibaba en Amazon de grootste e-retailer ter wereld. Er zit dan ook veel geld achter. Met een beurswaarde van 95 miljard euro is het bedrijf ruim drie keer meer waard dan Ahold Delhaize.
Pick-up points
Er komen - om te beginnen - vier afhaalwinkels in Nederland. Rotterdam en Leiden zijn al open. Utrecht en Amsterdam-Diemen volgen binnen een paar weken. Voor 11.00 uur besteld en het staat dezelfde dag na 15.00 uur klaar in het pick-uppoint, belooft het bedrijf. Daarnaast bezorgen ze overal in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden.
Pro's & con's
- Sterk aan de nieuwe webwinkel is dat ze zowel vers fruit als blenders verkopen: het is one stop shopping op het gebied van non-food en food. Vooral de foodafdeling ziet er goed uit met ruime keuze. Ze zouden zich kunnen onderscheiden door wat meer buitenlands brands / producten op te nemen die je niet bij de bekende supermarkten kunt vinden, maar wat niet is kan nog komen.
- De prijzen zijn alleszins redelijk (al onderscheiden ze zich niet spectaculair van wat je elders online kunt vinden). Ochama belooft wel 10% korting aan leden / klanten.
- Gezien de ambities en het bedrijf dat erachter zit, kun je verwachten dat het assortiment (nu zo'n 7000 items) snel wordt uitgebreid.
- Persoonlijk heb ik liever contact met een mens, maar ze zijn er zelf heel trots op dat bij zo'n pick-up point alles met robots wordt geleverd: 'Er komt geen mens aan te pas.' It's a brave new world…
Verbeterpuntjes
- De product-teksten zijn soms bizar en lijken door een robot te zijn gemaakt (het is dat er een foto van een plakbeha bijstaat, anders zou je niet weten wat 'Siliconen Tillen Tepel Hoezen voor Dames' betekent). Verder 'Kameel' in plaats van 'Camel' en termen als 'onzichtbare warmte' (huh?). Investeren in een goede tekstschrijver zou geen overbodige luxe zijn.
- De homepage oogt aantrekkelijk, de pagina's van de categorieën kunnen nog wel een sausje, een behangetje en betere zoekfuncties gebruiken. Op trefwoorden als 'plaid geel' komt één hit, terwijl ik er in de categorie drie telde. De zoekfuncties kunnen verfijnder, bijvoorbeeld op kleur en maat.
- Kleding bestaat vooralsnog uit vrij saaie basics in basismaten: petite of plus size vind je er niet. Ook geen jurken, geen rokken, geen blouses en geen tops. Wel netjes is dat de afmetingen er in cm bij staan, zodat je niet puur hoeft af te gaan op een maat: de ene maat 42 is de andere niet.
Conclusie
Ochama maakt op dit moment nog de indruk de ideale webwinkel te zijn voor mensen (lees: mannen) die niet van winkelen houden en er bovendien niet veel tijd aan kwijt willen zijn. Prijzen zijn redelijk en de geboden servicediensten lijken prima in orde, maar voor de gezelligheid of wat inspiratie moet je er voorlopig nog niet zijn. Maar... ze zijn echt nog maar net begonnen, dus laten we over een paar maanden nog eens kijken hoe de zaken er dan voorstaan.
Foto (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in