Reistrends 2023: solovakanties, workations en bosbaden!

Hoe gaan we volgend jaar eens op vakantie? 

Door Ella Vermeulen
vrouw meer huisje zomer vakantie

In je eentje op reis? Ruim een derde van de Nederlanders ziet dat wel zitten en overweegt om komend jaar een soloreis te maken. Dat blijkt uit groot onderzoek 'Travel Trends 2023: Het jaar van de prijsgedreven beslissingen' van Skyscanner, waar ook de meest populaire onontdekte bestemmingen voor 2023 uit naar voren komen.

Reizigers zijn steeds vaker op jacht naar minder populaire plaatsen die onontdekte ervaringen bieden en voordelig te boeken zijn. In de app staat de 'zoek overal’ zoekterm zelfs regelmatig in de top zoekresultaten na de pandemie. Enkele bestemmingen waar het aantal zoekopdrachten het sterkst is toegenomen:

Familie hotlist

1. Izmir, Turkije (363% stijging in het aantal zoekopdrachten)

2. Paphos, Cyprus (320% toename in zoekopdrachten)

3. Punta Cana, Dominicaanse Republiek (214% toename in zoekopdrachten)

 

Hotlist voor stellen

1. Mexico-city, Mexico (606% toename in zoekopdrachten)

2. Punta Cana, Dominicaanse Republiek (214% toename in zoekopdrachten)

3. Amman, Jordanië (196% toename in zoekopdrachten)

De natuur voorop

Nederlanders noemen wandelen, historische tours en zwemmen in wild water als de top 3 reisactiviteiten voor hun vakanties in 2023. Dit duidt erop dat sinds de pandemie wandelen en verbinding maken met de natuur een belangrijk onderdeel is geworden van reizen. Interactie met de natuur heeft een positief effect op je gemoedstoestand – zo kun je jezelf loskoppelen van technologie en ontsnappen aan de drukte van de dag. Waan je in de natuur en ervaar de meditatieve effecten van Shinrin-yoku, een nieuwe wellnesstrend die in het Japans letterlijk 'bosbaden' betekent.

Werken op vakantie

Liefst 13 procent van de ondervraagden is van plan volgend jaar op vakantie te gaan werken. Een strategische zet met als belangrijkste redenen "Ik werk graag tijdens het reizen" (37%) en "Het betekent dat ik meer tijd krijg op de bestemming" (31%) worden genoemd.

Relatiestatus? Verliefd op reizen

Soloreizen is niet langer een niche; meer dan een derde van de reizigers (37%) wil volgend jaar alleen op pad. Hierbij is me-time de belangrijkste reden; 46 procent van de soloreizigers gaat alleen op vakantie ter bevordering van hun welzijn en geestelijke gezondheid. Een week wordt hierbij beschouwd als de perfecte tijd om bij te komen.

Instagram? FOMO…

De smartphone en de invloed van sociale media spelen een steeds grotere rol; 85 procent van de Nederlandse reizigers gebruikt tegenwoordig een mobiel apparaat om hun volgende reis te plannen of te boeken. Het populairste moment hiervoor is tijdens het diner of de lunchpauze op werk. Familie en vrienden zijn de nummer één bron van reisinspiratie in Nederland. En Instagram levert de meeste FOMO op - 48% van de reizigers geeft aan dat ze eerder geneigd zijn een reis te boeken als ze die op het platform hebben gezien.

Oók interessant

  • Bijna de helft van de respondenten kiest voor een strandvakantie in 2023
  • 18 procent van de respondenten denkt dat we over 50 jaar op vakantie gaan naar de maan
  • Besluitvorming op basis van prijs zorgt voor verandering in 2023: consumenten gaan nog steeds reizen, maar hoe ze hun geld uitgeven zal verschillen
  • Bijna de helft van de consumenten plant evenveel vakanties in 2023 als in 2022, en 35% denkt er zelfs over om volgend jaar meer te gaan reizen

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in