Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Huh, zijn we nou massaal aan het ontschermen?

Trend: niet gamen, maar bordspelletjes doen. Je zou denken dat in deze tijd van 'alles online' verlanglijstjes uitpuilen van de gadgets en games en alles per app voorrang krijgt op alles fysiek. Nee, dus. Niemand zal ontkennen dat online een grote rol in het dagelijks leven speelt, maar er is ook...

Huh, zijn we nou massaal aan het ontschermen?

Trend: niet gamen, maar bordspelletjes doen.

Je zou denken dat in deze tijd van 'alles online' verlanglijstjes uitpuilen van de gadgets en games en alles per app voorrang krijgt op alles fysiek. Nee, dus. Niemand zal ontkennen dat online een grote rol in het dagelijks leven speelt, maar er is ook sprake van een onverwachte tegentrend, waar geen schermpje aan te pas komt.

(c) Jeu de Boules Bar

Het AD berichtte zaterdag over jeu-de-boules zalen – ze schieten als paddenstoelen uit de grond - waar het zwart ziet van de jonge mensen. Jeu-de-boules. Iets met ballen in het zand. Geen flitslichten, geen special effects. Niet zo bloedfanatiek als paintballen of een escaperoom. Biertje of gin-tonic erbij,  het is allemaal vrij basic en authentiek. En juist dat spreekt ze aan "Ze groeien op met veel dingen die juist niet echt zijn," zegt Ingrid Sikking, die als trainer en coach veel met de doelgroep werkt. "Neem alleen al iets als Instagram. Ze zoeken elkaar op voor écht contact, en dat kan bij jeu de boules."

Het blijft niet bij jeu-de-boules, er wordt ook weer – door alle leeftijden – heel veel gepuzzeld. Met zijn allen om de tafel, eerst de rand, daarna de rest mindful sorteren en intussen een beetje brommen over 200 stukjes blauwe lucht die allemaal op elkaar lijken. Oók op Huis Ten Bosch, naar verluidt. Bij Bol.com vliegen de puzzels de deur uit, net als bordspellen. Niks high-techs aan, er zit niet eens een stekker bij, hooguit een dobbelsteen en pionnen.

Heel populair: Catan (1995), Stratego (1946) en Risk (1957), maar ook nieuwe bordspellen, zoals het mateloos populaire Azul en Ticket to Ride.

Het wordt bovendien vanzelfsprekender om je telefoon in je tas te laten als je in een restaurant zit. Steeds meer restaurants stimuleren het op een ludieke manier. Zo heeft Brasserie-keten 't Zusje een eigen app waarmee je punten kunt sparen als je je telefoon met rust laat, om samen meer 'quality time' te hebben. En bij Vieux Paris in Arnhem staat het zelfs gewoon bij de huisregels op de placemats: 'Niet telefoneren of appen in het restaurant.'

"Ik wil dat het hier leuk is," zegt kok en eigenaar Piet van Lieshout in De Ondernemer. "Dat mensen rustig kunnen tafelen, zonder storende telefoons of kinderen met piepende i-pads. Uit eten is meer dan een bord eten, maar dat is vooral ook gezellig met elkaar kletsen. Uit eten gaan is een sociaal gebeuren. Als je de hele avond met iemand zit te appen, ga dan met diegene uit eten, denk ik dan. Of bak thuis een ei of laat iets bezorgen. Het is ook zonder respect voor je tafelgenoten.’’

Vooruit nog ééntje, dan: CD's worden bijna niet meer verkocht, omdat steeds meer mensen muziek streamen. LP's daarentegen, worden geperst alsof het weer 1938 is. Op een grammofoon leggen, naald voorzichtig in de groef, dat niet levende, niet steriele geluid – het is pure nostalgie, maar het spreekt dus ook twintigers en dertigers aan, want zij zijn degenen die weer langspeelplaten kopen. Als dat zo doorgaat, gaan we heel gezellige maanden tegemoet, net als vroeger.

Foto's (c) ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in