De timing van #geendruppelbenzine is vrij ongelukkig.
De challenge van Milieu Centraal is op zich goed bedoeld: 'Laat een maand de auto staan, goed voor het milieu, de luchtkwaliteit en je portemonnee.'
De #geendruppelbenzine challenge is van start! Lukt het jou om vier weken (tot 1 juli) de auto te laten staan en vaker de fiets of het ov te pakken? Goed voor het milieu en je portemonnee ➡️ https://t.co/PeWRAc2xOZ @milieucentraal pic.twitter.com/cA7me2oeyK
— Ministerie IenW (@MinIenW) June 7, 2022
De campagne wordt door onder meer NS, de Fietsersbond, Greenwheels en de overheid ondersteund, maar in tegenstelling tot andere challenges lijkt het publiek voor deze niet erg warm te lopen.
Na het lezen van deze tweet zou je het liefst een oude diesel willen pakken, het gaspedaal diep in willen drukken en zonder enig doel uren willen rijden.
— Jennifer van den Belt 🚜 (@JennifervdBelt) June 7, 2022
Jullie zijn echt knettergek! Je had een punt gehad wanneer het openbaar vervoer gratis zou worden gemaakt!!!!!
Op de socials valt de term 'losgezogen van de werkelijkheid' nogal eens, noemt men het OV zo duur dat geld besparen niet altijd een argument is, wordt gesuggereerd eerst het vliegen eens aan te pakken en wordt veelvuldig gerefereerd aan de hoge benzineprijs, het slechte OV buiten de Randstad...
Moet ik dan maar als klusbedrijf zijnde met de afkortzaag en schroeftol etc in de trein gaan zitten met jullie #geendruppelbenzine challenge, jullie zijn echt van de pot gerukt @MinIenW. https://t.co/IbQrgUbEfF
— Michel Ubeda (@UbedaMichel) June 8, 2022
...en het feit dat veel mensen de auto nodig hebben om hun werk te kunnen doen.
Bekijk het maar met je campagne. Verwarming lager. Nu een niet meer rijden campagne. Wij willen gewoon normale prijzen! Zorg daar maar voor. Waarom? Omdat we normaal ons huis willen verwarmen en naar werken moeten rijden.
— Storytelling 🚜 (@storytellingnl2) June 8, 2022
Ik heb ook een challenge voor jullie: lukt het om het "Kwartje van Kok" eindelijk eens terug te geven? Dit is een geschikt moment, toch?
— Winston Smith (@Muzzli) June 8, 2022
Met je #geendruppelbenzine
De campagne #geendruppelbenzine van @MinIenW laat treffend zien dat de ministeries geen enkel flauw benul hebben hoe het is om met een variabel energiecontract en huurhuis naar je werk met een modaal inkomen te moeten reizen.
— ManagementFluisteraar (@mgtfluisteraar) June 8, 2022
Het is geen kwade opzet. Ze hebben echt geen idee. https://t.co/S0lCriLgjH
Renata Verloop, gespecialiseerd in communicatie met maatschappelijke impact noemt in het AD de campagne ‘op zijn minst ongelukkig getimed’. "Milieu Centraal lijkt de temperatuur in de samenleving niet helemaal goed ingeschat te hebben. Veel Nederlanders beschouwen zo’n campagne toch als ‘van de overheid. En die overheid investeert net weer extra in KLM. Bovendien staat ook de subsidie op fossiele brandstoffen volop in de aandacht. Het beeld ontstaat dat telkens van burgers een uiterste inspanning wordt gevraagd, terwijl bedrijven niet alleen de dans ontspringen, maar ook nog allerlei voordelen krijgen.”
Wat vind jij: terechte campagne of wereldvreemde actie?
Foto (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in