Simone van Trojen van LaDress
Simone van Trojen van LaDress

'Stap in het licht, wees jezelf, wees als een Jedi.'

Gelijkwaardigheid, financiële onafhankelijkheid, verantwoordelijk nemen, zelfredzaamheid en andere vrouwen vooruithelpen in het kader van de sisterhood – het zijn allemaal thema's die aandacht verdienen op Wereldvrouwendag.

Article continues after the ad

We stellen zes Nederlandse vrouwelijke ondernemers aan je voor die onlosmakelijk zijn verbonden met hun eigen merk en vroegen en: wat betekent ondernemen voor jou als vrouw in 2021?

SIMONE VAN TROJEN en ESTHER VAN BEZOOIJEN

De drijvende krachten achter LaDress

Het begon allemaal met één jurk. LaDress is er bekend mee geworden. Dat ene perfecte jurkje, de perfecte outfit voor elk moment. Maar perfectie heeft de laatste tijd een andere waarde gekregen, het deed Simone van Trojen (Founder, executive board member & co-owner LaDress) en Esther van Bezooijen (executive board member & co-owner LaDress) realiseren dat juist in imperfectie ware schoonheid schuilt.

"Het feit dat we vrouwen zijn, maakt niet echt een verschil als het gaat om onze dagelijkse bedrijfsvoering. Wat wel veranderd is in de afgelopen jaren: we hebben geleerd dicht bij onszelf, onze doelen en ons onderbuikgevoel te blijven. Luister naar advies en volg je eigen pad. Onze uitdaging voor 2021: wees meer zoals Rey: stap in het licht, wees jezelf, wees als een Jedi en koop een BB8 😉 ."

MARIA-NANE MALKI

Founder Maria Malke Cosmetics

Van beauty professionals voor beauty lovers, oprichtster van het gelijknamige merk, Maria Malki begon haar carrière als MUA. Ze volgde diverse internationale opleidingen en geeft nu haar, wereldwijd vergaarde, expertise over door middel van inspirerende masterclasses en haar eigen beauty brand met een touch of pink.

"Voor mij persoonlijk betekent het dat ik mijn passie kan uiten. Het gaat om het herkennen van kansen en het genereren van innovatieve, creatieve ideeën. Het vermogen om een verschil te maken en de wereld op een positieve manier te beïnvloeden, is verbazingwekkend. Het is hard werken, maar dat brengt ook veel vrijheid met zich mee. Je moet een aantal obstakels en uitdagingen omarmen, maar ik vind het heerlijk om mijn visie te realiseren, tegen alle verwachtingen in."

MICHELLE DE HOOGH

Founder Miccy’s

Achter de flamboyante ontwerpen van Miccy’s staat de, in Breda geboren en getogen, Michelle de Hoogh. De afgelopen 10 jaar was de Nederlandse, met haar gezin, woonachtig in Dubai vanuit waar ze in 2012 sieradenmerk Miccy’s begon. Eerst enkel als webshop, maar inmiddels is het merk in binnen en buitenland verkrijgbaar in 60 winkels.

"Entrepreneurship noun: the activity of setting up a business or businesses, taking on financial risks in the hope of profit. Maar het is zoveel meer dan dit, nietwaar? Het gaat over passie, over het herkennen van kansen en creatieve ideeën. Een ‘zakelijke’ vrouw zijn in 2021 betekent voor mij jezelf ontdekken, jezelf laten groeien en jezelf zijn. Een voorbeeld en rolmodel te zijn voor anderen, verder te kijken dan je eigen succes en te leren van elkaar. Het gaat om samenwerken in plaats van tegen elkaar. 2021, hier komen we aan hoor!"

LOÏS VAN WERKUM

Founder Zaya Jewellery

Geboren uit een passie om te ondernemen en uit een eigen behoefte naar sieraden die tijdloos (maar toch helemaal van nu) en luxe ogen. Sieraden waar je niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen of concessies voor hoeft te doen als het gaat om de manier waarop ze worden gemaakt. Want ook aan een eerlijke vorm van produceren heeft de ondernemer gedacht.

"Ondernemerschap geeft mij de mogelijkheid om mijn dromen en creativiteit te uiten in mijn bedrijf. En door dat te doen, help ik ook andere vrouwen om zichzelf te uiten door dingen te dragen die hen zelfvertrouwen geven."

BRIGITTE HAMERS

Founder Proluca Interiors

Van Londen, naar Phuket en het Gooi. Interieur styliste Brigitte Hamers heeft haar signature stijlstempel gedrukt op talloze inrichtingen over de hele wereld. In de afgelopen 14 jaar heeft Brigitte een geheel eigen stijl en visie ontwikkeld wat betreft interieur en meubelen. Een eindeloze zoektocht die tot een eigen label en web boutique heeft geleid: Proluca Interiors.

"Behind every successful woman is a tribe of other successful women, who have her back. Ondernemen is iets wat ik eigenlijk al een hele lange tijd doe. In de afgelopen twintig jaar was het het ene moment intensiever dan het andere moment, maar met een inmiddels afgestudeerde zoon en een zoon die naar de lagere school gaat, geeft dat weer de mogelijkheid om mijn eigen passie en carrière weer een boost te geven. Dat betekent wel veel balletjes hoog houden, maar dat is een uitdaging: ondanks dat de uren samen misschien minder zijn, wordt dit wel mindful quality time. Ondernemend zijn betekent voor mij steeds nieuwe opportunities aannemen."

Openingsfoto (c) Stef Nagel

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in